Thermomatic EC Home WL

Bertil_Starfighter
Ungskog

Re: Thermomatic EC Home WL

Inlägg av Bertil_Starfighter »

Jag har sedan drygt ett år ec home, dvs inte trådlös innegivare. Innan så ställde jag manuellt shunten på ca 50 grader ut och lät radiatortermostaterna reglera. Jag vill påstå att den sänker förbrukningen iom lägre framledningstemperatur. Ledningarna i källaren går i plattan som antagligen inte är så isolerad.. Tidigare öste jag i ca 2 säck om dagen. Nu är det snarare 1,5. Den stora skillnaden för mig är när det inte är så kallt och det inte behöver gå ut så varmt till elementen.

Om den sänker förbrukningen tror jag till största del beror på hur ledningarna är dragna.
CTC 265B -74
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Idag blev jag äntligen färdig till att montera utegivaren. Får se om det blir någon skillnad mot att bara köra med innegivare. Just nu har jag ställt in den på inne och utegivare med prio på innegivare.

Ännu så länge är jag väldigt nöjd med att vi satte in EC home, mycket jämnare temperatur jämfört med när jag försökte hand shunta. Sen slipper man springa ner i källaren stup i ett.

Har nu mässingskranar på elementen, s.k. slottsventiler. Som man får spänna muttern på i mellan åt när de börjar läcka lite då och då. Gissar att det inte kommer att gå att spänna så många gånger till. Dessutom så verkar inte vissa av ventilerna stänga.
Så tanken är att efterhand som vi renoverar ska vi sätta termostater på elementen, är just nu inne på Danfoss Living Eco termostater.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Har nu haft utegivaren inkopplad i ett par veckor, och kan väl säga att jag har väl inte haft någon större nytta av den eftersom jag kör med prio på innegivaren och inte har termostater på elementen.

Kan väl tillägga att jag kör med lite speciell sänkning av inomhus tempen. För när jag handshuntade så ställde jag ner shunten till 1:an eller 2:an varje morgon innan jag gick till jobbet annars hade jag 25grader varmt inne när jag kom hem beroende på väder, vind och sol. När jag sedan sedan satte dit EC home och ställde in tempen på 19grader dygnet runt så ökade förbrukningen med 2-3säckar i veckan beroende på ute temp osv. Så därför har jag ställt in shunt automatiken på 16grader under tiden vi är på jobbet och 19grader från kl 18 till kl 07.

Men efter att jag kopplade in utegivaren med tillverkarens förslag på kurva så begränsade den framledningstempen så att det tog 4-5 timmar innan jag nådde önskad inne temp, mot ca en halvtimme till en timme i normala fall. Därför har jag fått höja framledningstempen vid den s.k. brytpunkten till 55grader för att det skall fungera.

Så egentligen hade jag klarat mig utan utegivaren. Hade antagligen haft större nytta av den om jag struntat i sänkningen och/eller haft termostater på elementen.
Men jag kan i alla fall se tempen ute från manöverpanelen :)
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Skriv svar