Thermomatic EC Home WL
Thermomatic EC Home WL
Någon som har en sådan hemma ??
funderar på att uppdatera min till Thermomatic EC Home WL. inkl. trådlös rumsgivare och utegivare.
Har idag en Thermomatic Rs som rumsgivare och
ThermOmatic ERA Som shunt
Är det värt 4000 på detta ?
frågar för att i skrivande stund finns finanserna till detta och om det är "värt" att göra det för att förbrukningen blir mindre så skadar det ju inte att byta ut dom gamla sakerna.
funderar på att uppdatera min till Thermomatic EC Home WL. inkl. trådlös rumsgivare och utegivare.
Har idag en Thermomatic Rs som rumsgivare och
ThermOmatic ERA Som shunt
Är det värt 4000 på detta ?
frågar för att i skrivande stund finns finanserna till detta och om det är "värt" att göra det för att förbrukningen blir mindre så skadar det ju inte att byta ut dom gamla sakerna.
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Re: Thermomatic EC Home WL
Inte blir förbrukningen mindre för att du byter shuntstyrning.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
jag har en ec home , men med tråd))
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Komfortmässigt är det väl värd att ha ett bra styrsystem. Jag har en riktig Fred Flintatronic med inom och utomhusgivare, och har i stort sett 21 grader (som intställt) hela vintern. Spar man på det? Nja, det blir väl jämt skägg. Men ponera att man spar 10 säckar per vinter och byter system igen om 10 -12 år, så har det betalt sig själv - och som en trevlig bonus slipper man stora temperaturvariationer när vädret fattar humör och bjussar på 20 minus den ena dagen och blidväder den nästa - och här jag bor har det varit mycket av den sorten i vinter. Jag har tackat visa gudinnan Athene för styrsystemet varje dag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kostar ca 1500kr för oss som har vanlig EC Home att få den uppgraderad till trådlös!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Och en termomatic era går inte att göra nått med :-C .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag har EC home Wireless och har precis installerad 2 stycken hos kunder.
Manualen är krävande läsning och tar tid. Den är enkel och snabb att installera när man först kan det (och har läst). Den reglerar perfekt temperatur mot inomhus temperatursensor. Den reglerar lite grovt så att min modulerande brännare går upp och ned i max och min last. Håller på att justera in reglering på brännaren så den modulerar bättre mot EC home.
Om det lönar sig? Vet ej. Jag tycker egentligen om att köra hög temperatur ut och justera ned flödet på pumpen och manuelt på radiatorer. Sen är min fru temperatursensorn här hemma och bestemmer ändå.
Manualen är krävande läsning och tar tid. Den är enkel och snabb att installera när man först kan det (och har läst). Den reglerar perfekt temperatur mot inomhus temperatursensor. Den reglerar lite grovt så att min modulerande brännare går upp och ned i max och min last. Håller på att justera in reglering på brännaren så den modulerar bättre mot EC home.
Om det lönar sig? Vet ej. Jag tycker egentligen om att köra hög temperatur ut och justera ned flödet på pumpen och manuelt på radiatorer. Sen är min fru temperatursensorn här hemma och bestemmer ändå.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Ja den temperatursensorn bråkar man inte med. Säger den att det är kallt så är det bara att förpassa sig till pannrummet och kolla så att allt är som det ska vara.

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Har haft funderingar på en sådan en tid nu,
mest för att det skall gå att installera in gsm styrning skönt när man far bort en längre tid.
kunna ställa upp värmen när man är på väg hem.
Men är det någon som har monterat in detta och vilken GSM modul har ni valt
mest för att det skall gå att installera in gsm styrning skönt när man far bort en längre tid.
kunna ställa upp värmen när man är på väg hem.
Men är det någon som har monterat in detta och vilken GSM modul har ni valt
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Jag har den vanliga EC Home och jag tyckte installationen var smidig tog tio minuter hos mig, manualen slängde jag åt sidan och så utövade jag "learning by doing". 

Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Installerade Thermomatic EC Home WL nu i helgen och är hittills helnöjd. Mycket enkel att installera.
Har blivit mycket jämnare temperatur nu och man slipper att springa ner i källaren och ändra shunten stup i kvarten. Plus att man slipper vakna med 15grader inne om ute tempen har fallit mycket under natten.
Har dock ännu inte hittat något optimalt ställe att sätta rumsgivaren. Större delen av mellanvåningen värms delvis upp av luft/luft vp förutom badrummet. Just nu testar jag med att ha givaren på övervåningen. Det är ju en fördel när det är trådlöst för det är ju lätt att flytta den.
Köpte även med en utetemp givare, men har inte monterat den ännu. Vet inte om den gör någon större nytta , men nu när jag ändå har den så kan jag lika gärna sätta upp den när tillfälle ges.
Har blivit mycket jämnare temperatur nu och man slipper att springa ner i källaren och ändra shunten stup i kvarten. Plus att man slipper vakna med 15grader inne om ute tempen har fallit mycket under natten.
Har dock ännu inte hittat något optimalt ställe att sätta rumsgivaren. Större delen av mellanvåningen värms delvis upp av luft/luft vp förutom badrummet. Just nu testar jag med att ha givaren på övervåningen. Det är ju en fördel när det är trådlöst för det är ju lätt att flytta den.
Köpte även med en utetemp givare, men har inte monterat den ännu. Vet inte om den gör någon större nytta , men nu när jag ändå har den så kan jag lika gärna sätta upp den när tillfälle ges.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
-
- Pannrumshärskare!
En bra grej med EC home är att man kan sätta min temp. Det saknade jag på min CBJ
Om ni behöver en utegivare så skall det vara det här motståndet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19509
Kostar 6kr + lite kabel och en vattentät kopplingsdosa.
Om ni behöver en utegivare så skall det vara det här motståndet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19509
Kostar 6kr + lite kabel och en vattentät kopplingsdosa.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Jag kröp till korset och smällde in en EC home på lördagen (ej trådlös, endast inumhusgivare i manöverpanelen), har endast haft manuell shunt och kör utan termostater, men man börjar väl bli gammal.
Det är bara andra dygnet än så länge, men det funkar bra så långt i alla fall, har satt panelen (givaren) i hallen långt från ytterdörren och solen kommer inte åt den, tiden får visa om det är ett bra ställe.
Manualen är sådär, liten text, usla bilder men det är ju inga större konstigheter att förstå hur den funkar så det gör inte så mycket.
Det är bara andra dygnet än så länge, men det funkar bra så långt i alla fall, har satt panelen (givaren) i hallen långt från ytterdörren och solen kommer inte åt den, tiden får visa om det är ett bra ställe.
Manualen är sådär, liten text, usla bilder men det är ju inga större konstigheter att förstå hur den funkar så det gör inte så mycket.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Efter vad jag förstår så är det inga problem att köra den med framledningsgivare och ute givare men
Hur upplever ni att den håller inställd temperatur på framledning?
Hur upplever ni att den håller inställd temperatur på framledning?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Det stämmer, går att köra med framledningsgivare+innegivare, framledningsgivare+utegivare, enbart framledningsgivare, framledningsgivare+innegivare+utegivare med prio på utegivare eller innegivare.
Jag har inte kontrollerat exakt hur noga framledningstempen stämmer. Har bara provat lite mest av nyfikenhet att ändra max framledningstemp osv och jag tycker att den stämmer rätt bra. Men det är nog meningen att man ska isolera runt röret och framledningsgivaren för att det ska stämma men det har inte jag blivit färdig till ännu.
Jag kör med prio på innegivaren och den tycker jag stämmer bra och reagerar snabbt och håller jämn temp, väldig skillnad mot när jag hand shuntade. Hitills har det skiljt som mest en halv till en grad mellan inställd temp och verklig temp i rummet där givaren sitter.
Jag har inte kontrollerat exakt hur noga framledningstempen stämmer. Har bara provat lite mest av nyfikenhet att ändra max framledningstemp osv och jag tycker att den stämmer rätt bra. Men det är nog meningen att man ska isolera runt röret och framledningsgivaren för att det ska stämma men det har inte jag blivit färdig till ännu.
Jag kör med prio på innegivaren och den tycker jag stämmer bra och reagerar snabbt och håller jämn temp, väldig skillnad mot när jag hand shuntade. Hitills har det skiljt som mest en halv till en grad mellan inställd temp och verklig temp i rummet där givaren sitter.
Panna:CTC 1100