Rök ur pelletsförråd

andsand
Späd planta

Re: Rök ur pelletsförråd

Inlägg av andsand »

Jag har nu sotat ur pannan och skruvar isär och kollat där sotaren grejade. Hittade inget konstigt men jag sotade ändå noga allting.
Gjorde ett test med tändsticka, först utanför dragluckan och elden blåstes ut av draget. Sen gick jag vidare och provade vid röret där pelletsarna går ner i brännaren, stickan blåstes ut då också. Så jag tror inte att det är några större problem med draget.
En annan sak jag lade märke till när jag satt och iakttog brännaren när den brann var att den matar på väldigt mycket pellets. Detta gör att all pellets inte kommer ner på rostret, de ligger en liten bit upp i rummet där pelletsarna åker ner från röret. Detta borde ju kunna leda till att pelletsarna ligger och täpper till och därigenom skapar ett baksug av röken?
Har dragit ner dosering nu för att testa.
Har nu gjort flera åtgärder så jag vet inte vad som var problemet, men det troligaste verkar vara pelletsdoseringen.

Beträffande huven så satt den där när vi köpte huset, och jag tycker det känns bra att den är där då det inte regnar in i skorstenen.
Skriv svar