Pellxfläkten på väg att ge upp ?
-
- Gallringsobjekt
Pellxfläkten på väg att ge upp ?
hej
har en pelletsbrännare Pellx 20 från 2006.
Fläkten började låta skumt och ville plötsligt inte gå. Jag gjorde rent och sprutade i 5-56 både här och där.
Efter lite "mankemang" hoppade den igång, dock med missljus och betydligt tröttare gång! Vid något tillfälle stannande den och jag snurrade igång den med fingret.
Idag dog den definitivt. Har beställt en ny MEN jag kunde inte låta bli att försöka greja med den lite ikväll, utan framgång...MEN när jag slog AV brännaren så började fläkten gå för fullt i säkerhetsblåsningsfasen.
ÄR inte fläkten sönder? kan det vara styrkorten som skickar för dåligt med ström till fläkten eller kan det vara något annat ?
MVH
Fredik
har en pelletsbrännare Pellx 20 från 2006.
Fläkten började låta skumt och ville plötsligt inte gå. Jag gjorde rent och sprutade i 5-56 både här och där.
Efter lite "mankemang" hoppade den igång, dock med missljus och betydligt tröttare gång! Vid något tillfälle stannande den och jag snurrade igång den med fingret.
Idag dog den definitivt. Har beställt en ny MEN jag kunde inte låta bli att försöka greja med den lite ikväll, utan framgång...MEN när jag slog AV brännaren så började fläkten gå för fullt i säkerhetsblåsningsfasen.
ÄR inte fläkten sönder? kan det vara styrkorten som skickar för dåligt med ström till fläkten eller kan det vara något annat ?
MVH
Fredik
brännare: KMP PB25 med panna: CTC 1100-6 kanaler/ dragfläktsregulator/ skorstenshöjd ca 7m/ 2vån 130m2, 50tals tegelkåk med källare 60m2/
-
- Gallringsobjekt
Re: Pellxfläkten på väg att ge upp ?
-kan man "mäta upp" om fläktens motor är på väg att gå sönder ?
brännare: KMP PB25 med panna: CTC 1100-6 kanaler/ dragfläktsregulator/ skorstenshöjd ca 7m/ 2vån 130m2, 50tals tegelkåk med källare 60m2/
Prova att driva den helt separat. Kännedom om el krävs.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
5-56 är HELT fel grej att använda! Om det finns smörjning kvar tar 5-56 bort det!
Om det är glidlager är symaskinolja rätt grej och är det kullager kan de bytas.
Om det är glidlager är symaskinolja rätt grej och är det kullager kan de bytas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fläkten är väl kullagrad och då ska den inte smörjas. Låter lagren illa så kan det vara lagren som bromsar vid låg hastighet. En aynkronmotor blir inte stark när den hastighetsstyrs med en dimmer.
Eller då är det hastighetsstyrningen som har gett upp. Du får se när den nya fläkten kommer.
Att "mäta upp" fläkten är meningslöst. Om lindnigen är av snurrar den inte alls.
Eller då är det hastighetsstyrningen som har gett upp. Du får se när den nya fläkten kommer.
Att "mäta upp" fläkten är meningslöst. Om lindnigen är av snurrar den inte alls.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Man borde kunna mäta varvtalet.
Javisst! viewtopic.php?f=42&t=15377
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-
- Gallringsobjekt
Skall bara rapportera att jag köpte en ny fläkt och jäklar vilken skillnad
tack alla för svaren och detta grymma forum...
Fredrik
tack alla för svaren och detta grymma forum...
Fredrik
Min fläkt behövde "feltema 5-56" i två omgångar för nån månad sen. Tuffar på fint nu. Jag borde skaffa en till i reserv. Med lättbytta lager.