Hög rökgastemperatur?
Hög rökgastemperatur?
Har en ctc 1100 oljepanna som är ombyggd med en Nibe pb10 brännare
Har ca 250grader i rökgastemperatur med relativt nysotad panna
Pannan står på ca 75-80 grader
Är detta onödigt högt?
Har ca 250grader i rökgastemperatur med relativt nysotad panna
Pannan står på ca 75-80 grader
Är detta onödigt högt?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Hög rökgastemperatur?
Panntemperaturen är okey, men rökgastemperaturen är onödigt hög.
Har du några turbulatorer i pannans kanaler?
En rökgastemperatur runt 150° brukar vara tillräcklig, lite beroende på vilken typ av skorsten du har.
C:a 0,5 m ner från toppen bör det vara min 70 - 80° för att undvika kondens.
Har du några turbulatorer i pannans kanaler?
En rökgastemperatur runt 150° brukar vara tillräcklig, lite beroende på vilken typ av skorsten du har.
C:a 0,5 m ner från toppen bör det vara min 70 - 80° för att undvika kondens.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tjena o välkommen
tja har du en teglad skorsten typ 10-13 m hög så kan det vA bra om det är lite temp på gasen.Har du alla prylar istoppade i pannan ..Så kanske en sänkning av brännareffekten kunna va ett tips.. Men det är mycket som skall spela in ..Har du ett flerfamilshus etc ,, många dushar samtidigt osv .så skall det va vv till alla .så det är inte alltid så lätt att tipsa rätt
..Jag det var bara några av sakerna att tänka på som sagt..ang rökgas o dylikt
tja har du en teglad skorsten typ 10-13 m hög så kan det vA bra om det är lite temp på gasen.Har du alla prylar istoppade i pannan ..Så kanske en sänkning av brännareffekten kunna va ett tips.. Men det är mycket som skall spela in ..Har du ett flerfamilshus etc ,, många dushar samtidigt osv .så skall det va vv till alla .så det är inte alltid så lätt att tipsa rätt

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tack för välkomnandet
Jag har 6st turbulatorer i pannan, 4st är kapade på mitten (alltså totallängden, inte bara spiralen) och 2st är fulllängd. Det är ett 1 1/2 villa med källare, dock ouppvärmnt i källaren!
Bor ensam och duschar 1gång varje dag
Har haft ett företag som varit och ställt in brännaren åt mig, bör dom inte ha reagerat på detta?

Bor ensam och duschar 1gång varje dag

Njao..Nu är det så här att installatörer oftast brassar på xtra helst max på brännaren tyvärr..För att då blire varmt tillräckligt i huset o för dusch.. =Nöjd kund..?
.. Oftast räcker det med märkeffekten på pannan till allt dusch som värme... O sen gåre mer brännarör o diverse som måste bytas i förtid .. så är det nog ofta.. Så var det för mig till exempel ..full patte ..det stänger av sig själv..hej då.. Så ställ ner effekten till dig lämplig effekt..kolla pannans märkeffekt 

Senast redigerad av ronald den mån 31 mar, 2014 16:36, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
cheva: Om du läser i forumet inser du snabbt att företagen som jobbar med pelletsbrännare inte alltid är de mest kunniga och ibland har noll utslag på deras "give-a-fuck-ometer". Dålig verkningsgrad drabbar ju inte deras plånbok... Självklart finns det kunniga, samvetsfulla och noga personer också, de verkar dock vara lite av ett undantag tyvärr...
Har man kapade turbulatorer är det för att brännaren kör på för hög effekt, då får man kapa för att pannan ska kunde kasta bort energin snabbt nog till att brännaren inte överhettas pga. bakvärme. Sedan kan jag inte sia om huruvida den brännare du har kan skruvas långt nog ner i effekt för att det ska passa med hela turbulatorer i - och fortfarande bränna bra, det är det dock en del andra som vet.
Men det som bör göras är att brännaren ställs ner på lämplig effekt och de kapade turbulatorer byts mot hela. Det ger bättre verkningsgrad och lägre rökgastemperatur - vilket skorstenen mår bra av.
Har man kapade turbulatorer är det för att brännaren kör på för hög effekt, då får man kapa för att pannan ska kunde kasta bort energin snabbt nog till att brännaren inte överhettas pga. bakvärme. Sedan kan jag inte sia om huruvida den brännare du har kan skruvas långt nog ner i effekt för att det ska passa med hela turbulatorer i - och fortfarande bränna bra, det är det dock en del andra som vet.
Men det som bör göras är att brännaren ställs ner på lämplig effekt och de kapade turbulatorer byts mot hela. Det ger bättre verkningsgrad och lägre rökgastemperatur - vilket skorstenen mår bra av.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jo jag provade en Iwabo S1 (samma som Nibe PB10) i min panna vid omkring 11 kW effekt och hemgjord lågriktare och det gick bra. Så långt ned i effekt behöver du inte gå i en ctc1100 utan det är nog lagom med 13 kW effekt om alla turbulatorer har full längd.
Sitter det lågriktare på brännaren för annars eldar den rakt upp i tuberna och då blir det hög rökgastemperatur?
Sitter det lågriktare på brännaren för annars eldar den rakt upp i tuberna och då blir det hög rökgastemperatur?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Har du dragbegränsare monterad? och i såna fall vad är draget ställt till?.....ett för högt drag i kombination med en effekt som är i överkant kan få lågan/heta rökgaserna att passera lite väl fort genom pannan och hinner därmed inte kylas av på bästa sätt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Har du kollat med en till termometer?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Kombinationen Nibe/Iwabo och ctc 1100 kan bli lite knepig.Ställer man ner effekten för mycket så kan man få ett högt luftöverskott eller så hänger varmvattnet eller värmen inte med.Tar man ur en eller ett par spiraler så skenar rökgas tempen.Vad man borde göra är att tillverka veckade plåtremsor som är lite smalare än original spiralerna så att man får mindre mottryck i pannan ,får ett bättre flöde för rökgaserna och en kraftigare turbulens. De är ju värt ett försök.
Ursäktar för sent svar, Jag har en Dragbegränsare, dock var det inget teknikern ställde in?
Så här ser mina turbulatorer ut :

Så här ser mina turbulatorer ut :

Nu är det dags att dra igång pelletsbrännaren efter en lång semester
Bör jag byta turbulatorerna till hela?
Någon som kan tipsa om en oberoende tekniker som kan ställa in den åt mig i kalmar trakten?
mvh

Bör jag byta turbulatorerna till hela?
Någon som kan tipsa om en oberoende tekniker som kan ställa in den åt mig i kalmar trakten?
mvh
Jag anser att du ska byte till hela turbulatorer - men då måste effekten sannolikt sänkas på brännaren. Om du inte är extremt okunnig kan du ofta själv ställa in brännaren alldeles utmärkt själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!