Modulerande brännare

Skriv svar
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Modulerande brännare

Inlägg av MP »

Har funderat på brännare som har modulerande drift. Om jag fattat rätt så ställer en modulerande brännare om sig automatiskt till den effekt som din anläggning behöver just nu. Eller har jag fel?
Min fråga är då.
-Vilka kreterier/parametrar är det som styr så att brännaren ställer om sig.
Kan jag få lite åsikter och information. Är det bra eller dåligt? Funkar det?
Är det enkelt att bygga om en brännare till modulerande drift.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

rosteryta

Inlägg av snillet »

Problemet är ju att för att det skall fungera bra så behöver du en variabel rosteryta för att få optimal förbränning.

Och denna skall göras variabel på ett driftsäkert sätt med temperaturer etc,etc...

Knivigt !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Men om man ser till de brännare som finns i dag hur har man löst detta problem med olika storlek på rosterytan. Vi kan ta brännaren Thermia Bequem som har modulerande funktion. Och det fungerar ju enligt ÄFAB:s tester om jag läser rätt. Den har väl inte någon varierande rosteryta. Hur är det löst där?
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Skulle gissa med variabel fläkthastighet/matning.

Och då blir resultatet bara sådär..

Alla brännare (osäker på blueflame) brinner bäst på högsta effekt.

Detta är en av nackdelarna med tekniken som den ser ut idag, det mest ultimata skulle vara att man kunde köra brännaren konstant med den effekt som behövs..

Jag väntar på bilder på blueflame brännare (inuti) så man kan se hur deras teknik funkar..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Nisse
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 18:54
Ort: Värmland

Inlägg av Nisse »

Hej, jag har läst detta forum en tid och hittat en del läsvärt. Tänkte att jag skulle bidra med något. När det gäller modulerande effekt, så har Vking Bio detta. Det betyder att brännaren startar på låg effekt (15 kw) och efter c:a 15 min. så går den över i hög effekt (20 kw) om ej panntemparaturen har uppnåtts. Använder ej detta själv utan kör konstant på lågeffekt och med 30 min. startfördröjning. Är inne på min andra säsong och hittills nöjd med resultatet.
Värmebaronen Joker + Viking Bio -03
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det där är inte "riktig" modulerande effekt :)

Men alla steg i den riktningen är bra.

Alla tester jag sett visar att alla brännare brinner renast vid full effekt.

Bionan reducerar sin effekt om draget inte duger, men man kan inte kalla det modulerande effekt då det inte är nått man styr med tanke på effekt uttag, utan det bara är för att erhålla effektiv förbränning.

Man har ju inte löst detta problem med oljebrännare heller vad jag vet. (men man har inte problemet med start och stopp på samma sätt som i pelletsbrännare där)

Inte lätt att lösa det där med modulerande effekt....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Nisse
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 18:54
Ort: Värmland

Inlägg av Nisse »

Nej, det är det inte enligt min åsikt heller. Ville bara visa vad Värmebaronens "modulerande effekt" innebar. Kanske fler brännare-tillverkare använder detta begrepp på ett vilseledande sätt.
Värmebaronen Joker + Viking Bio -03
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Modulerande brännare

Inlägg av Allan »

MP skrev:Har funderat på brännare som har modulerande drift. Om jag fattat rätt så ställer en modulerande brännare om sig automatiskt till den effekt som din anläggning behöver just nu. Eller har jag fel?
Min fråga är då.
-Vilka kreterier/parametrar är det som styr så att brännaren ställer om sig.
Kan jag få lite åsikter och information. Är det bra eller dåligt? Funkar det?
Är det enkelt att bygga om en brännare till modulerande drift.
Är på jakt efter en förklaring till uttrycket "modulerande" brännare. Håller med dig i din beskrivning.
I ämnet hittade jag följande tråd. Den slutar med en klockren beskrivning av en modulerande brännare, i det här fallet Thermia.
Författare: André, förstås!

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 161f444350
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

MP skrev:Vi kan ta brännaren Thermia Bequem som har modulerande funktion. Och det fungerar ju enligt ÄFAB:s tester om jag läser rätt. Den har väl inte någon varierande rosteryta. Hur är det löst där?
Den har inte varierande rosteryta o det är det ingen panna/brännare som har därimot så kan man köra inom vissa gränser (effekter) med samma rosteryta.. Ta bequem 20D 8-20 kW som går ställa i 3 steg t.ex 8-14-20 kW men om du uppgraderar den till 25 kW så är lägsta effekten 13 kW möjligen 12 kW.. Bequem 12D har oxå dessa 3 steg 5-12kW enligt mr.pellets max 14kW.. Sedan justerar man in fläkt o matning i varje steg o gör rökgasanalys på varje steg så att den går rent sen växlar brännaren mellan dessa steg effter behov.. Men helt rätt så har man bästa förbränningsverkningsgraden då den går på max effekt men enligt äfab så får man en bättre årsverkningsgrad med modulerande drift då genomströmningsförlusterna/stilleståndförlusterna minskar med längre gångtider o mindre utsläpp som följd..

Med tanke på detta med rosterytan o att det bara går ha ett visst effektspann mellan min/max effekt ställer jag mej lite frågande till att janfire nh ska gå ställa i 4 olika effekter på mellan 3-23 kW med fast rosteryta.. Nu har den ju inte moduleradedrift men ändå.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pete
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: sön 05 jun, 2005 23:40
Ort: Sthlm/Vallentuna

Inlägg av Pete »

Viking B16 GL har modulerande funktion, den startar på lågeffekt i 4 min och går sen över till högeffekt tills det är 6 grader kvar till maxtemp, jag har ställt min på 4 grader för att jag har luftburen golvvärme i huvuddelen på huset och då räcker inte lågeffekt steget till när fläkten slår till sjunker tempen sakta ner till startvärdet och då går brännaren upp på högeffekt igen, jag tror att jag får en ganska bra ekonomi på detta sätt då det blir väldigt långa gångtider, sen kan jag givetvis ställa effekt på dom olika lägena men tror att som jag kör nu är rätt...

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag kollade på en test Äfab gjort och enligt den så ligger pannverkningsgraden vid full effekt runt 80-83% på de flesta brännare och runt 60-65% vid "låg" effekt (4-7kw sådär) vilket väl är det mest realistiska, detta är ju rätt uselt jämfört med en oljebrännare så även om pelletspriset är häflten mot olja (per kw) så bör ju totalpriset hamna avsevärt högre me dtanke på den usla verkningsgraden, eller är jag helt ute och reser nu ?

(Och testen var gjort med en modern pelletspanna)

I min oljebrännare har jag satt det minsta munstycke jag har lyckats hitta för att den ska gå så länge så möjligt (minskar oljeförbrukningen en hel del), men då är ju verkningsgraden samma eller bättre i mitt fall och detta går ju inte att göra med en plletsbrännare, jag tycker det borde finnas någon som tillverkade en pelletsbrännare som fungerar vid lägre effekt, säg 6-8kw och då även har en pannverkningsgrad på 80% eller så, men alla tillverkare skryter istället med att deras brännare "nu har ännu mer effekt istället..."

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
tg
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:27

econom

Inlägg av tg »

econom pannan har varierande roster yta
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: econom

Inlägg av André »

tg skrev:econom pannan har varierande roster yta
Vart hittade du den infon??????????

Den har rörligtroster inte variabelt så ytan är den samma hela tiden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tg
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:27

Inlägg av tg »

ok,fel av mej
det var rörligt roster jag menade
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Skriv svar