Behålla bef. pelletspanna docka med L/V

Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!

Behålla bef. pelletspanna docka med L/V

Inlägg av DavidU »

Hej,

Vet att det kanske är lite som att svära i kyrkan att ställa denna fråga här. Men anledningen är att jag tror att det finns större kunskap här om frågeställningen är i till exempel Värmepumpsforum.

Jag trodde aldrig att jag skulle ens få en tanke på det, gillar verkligen analog värme, men jag har börjat fundera så smått på att kanske skaffa en luft/vatten typ IVT AirX.

Jag vill behålla oljepannan med pelletsen, kan ju vara bra tt köra vid köldknäppar kanske?
Kan någon förklara lite enkelt och överskådligt hur en inkoppling av systemen kunde se ut. Jag vill kunna koppla bort respektive värmekälla helt.

Behöver jag någon typ av 3 vägsventil, eller tänker jag för enkelt?

Säljaren bubblade något om att man måste ha cirkulation i oljepannan. Det är väl detta jag undrar mest över. För mig låter det onödigt???

Tacksam för tankar och vettig input!

David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Behålla bef. pelletspanna docka med L/V

Inlägg av Icecap »

Cirkulation behövs för att få värmen ut till radiatorerna.

Jag förutsätter att dina radiatorer är av lågtemperatur-typen, annars lär du bli besviken.

Men nåväl: visst går det! Och nej, det behövs inte cirkulation genom pannan!

Jag hade (för att jag är lite duktig på elektronik) gjort en automatisk styrning som hade kopplat en shunt/3-vägs ventil/lämplig ventil så att om inte värmenivån från V-pumpen klarade ett visst nivå (kanske under en viss tid) OCH det behövdes värme (kolla utetemp.) hade pannan kopplats in och brännaren startats.

Självklart skulle pannan inte kopplas in (med ventilen) innan den hade samma eller högre temperatur än VP ger.

På detta vis blir installationen lite dyrare men komforten är desto bättre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Hej, tack för dina synpunkter.

Självklart vet jag att cirkulationen behövs för att få värme i radiatorerna, det var inte den cirkulationen jag menade, utan den att säljaren sa att det ska isåfall cirkulera genom den "gamla" pannan?!

Har också tänkt på det här med lågtemp-system, vad det nu egentligen är! Det enda jag vet är att jag aldrig shuntar ut mer än max. 45 grader, oftast närmre 35 grader. Har stora kraftiga element med rejäl yta.
Ingen golvvärme.

Får se vad det blir, misstänker att offerten blir avskräckande och den beräknade årsförbrukningen i kostnad, högre än vad jag har nu. Gör av med cirka 8-9 pallar pellets á 1950 kr/st.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Lågtemp är precis vad det låter som, med golvvärme exempelvis behöver du inte ha så hög temp, men det tar längre tid att ändra temperaturen, det är ett påhitt för värmepumpar egentligen eftersom dom inte klarar att värma vattnet speciellt mycket, men kan sänka kostnaderna en del också givetvis.

Jag har för mig att man räknar det som låg temp. system om man kör under 55 grader.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar