Pump (Wilo) startar inte

d_anders
Energiprofet!

Pump (Wilo) startar inte

Inlägg av d_anders »

Hej!
Märkte idag att min cirkulationspump mellan pannan och tekniktanken har gett sig. Axeln roterar lätt, men jag får inte igång pumpen. Misstänker att det är kondensatorn som har gett sig, vad tror ni?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Pump (Wilo) startar inte

Inlägg av André »

Kan va hstighetsknappen som pajat oxå, både min å en kompis wilo laddpump pajade denna på
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Hastighetsreglaget på min är ett vred som klickar. Jag gissar att det kopplar in olika motståndsvärden. Råkar du ha mätt på ett fungerade vred och veta vad värdena ska visa?

Mitt visar i princip 0 ohm på lägsta hastighetsinställningen och mer än 1GOhm på de andra två (min multimeter klarar inte att visa värdet). Om det verkligen är olika mostånd som kopplas in / en potentiometer med fasta lägen så är min uppenbarligen trasig. Det skulle ju iofs teoretiskt sett kunna vara en vridspole, men det känns mindre troligt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är sannolikt INTE motstånd som det växlas mellan! Däremot kan det mycket väl vara kondensatorer då dessa (till detta) är "förlustfria" pga. deras fasvridning mellan ström och spänning.

Men om pumpen inte kör i "snabbaste" läget (där det skulle vara kontakt enl. mätningen) är det nog fel på motorn. Självklart kan det vara en pumpmotor med driftkondensator och de blir ju gamla med tiden men utan en mer noga koll blir det svårt att svara specifikt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Jag vet inte om jag är tokig, mäter på något lurt eller om min multimeter har blivit knäpp. Jag återkommer med en bild
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Bild

Edit: Missade att FAS och B alltid är sammankopplade
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Min slutsats blir att strömställaren troligen fungerar. Antingen är kondensatorn trasig eller så är något i motorn trasigt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Enl. din beskrivning är A & D alltid sammankopplat.

Men kondensatorn är en driftkondensator som ger en fasförskjutning och därmed ett roterande magnetfält i motorn. Dessa kan ha en ovana att avlida efter ett tag MEN lyssna på motorn först!

Om kondensatorn är trasig brukar motorn ju att få ström ändå men då bara brumma. Så är den knäpptyst är det nog motorns lindning eller liknande, brummar den (kan vara mycket svagt) är det med en rimlig sannolikhet kondensatorn som är dålig.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Den brummar, har beställt ett par kondingar från min hovleverantör - ebay.
Har ju inte öppnat pumpen, men har för mig att den mäter runt 600 ohm mellan fas och nolla. Det kanske inte säger så mycket med tanke på lindningar och eventuella komponenter, men det är i alla fall bra att den varken mäter 0 eller oändligt.

Måste kolla igen, tänkte faktiskt inte på att kondensatorn då alltid sitter mellan fas och D. Känns väl iofs ganska rimligt. Var lite jobbigt att mäta på 7 punkter med 3 lägen. Möjligt att det går att se några små banor eller liknande om man drar isär det mer, men jag ville inte riskera att skada plasten.

Kondensatorn var f ö från 1994, så inte ny direkt. Jag trodde dock att en motor som behöver driftkondensator ändå skulle snurra lite när man hjälper den igång, men den kanske blir för klen.

Inväntar kondensatorn, funkar det inte med den så får jag titta vidare. Tack för hjälpen!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Kan man knuffa igång motorn så att den hamnar rimligt nära rätt varvtal kan den oftast köra utan kondensatorn. Självklart beror det på exakt konstruktion av motorn hur nära rätt varvtal den ska hamna - men det kan gå.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Det stämmer !! Som Icecap skriver om cirkmotorns
kondensatorn !! Om kondensatorn är trasig startar inte
cirkmotorn av sig själv!!

Hjälper man motorn i gång OBS vrid igång motorn åt rätt rotations riktning
motorn som rotationspilen visar
Tillverkar rökgasutrustning
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om man tar skruvdragarn så borde pumpen få upp farten.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Ja, det går kanske. Med skruvmejseln lyckades jag inte. Som tur är klarar jag mig med självcirkulation tills vidare
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Problemet försvann när jag bytte kondensatorn. Dock verkar det som att den hade kärvat ihop lite när den hade stått,så jag fick hjälpa den igång och sen köra den ett tag så att den gick lätt igen. Nu startar den utan problem.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Därför går min året runt...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar