Har lyckats döda 2 glödtrådar på mindre än en vecka!!
har även "skjutit" proppen 2 ggr!!
Brännaren har gått på en 6A säkring i 10 år, och nu visar det sig att det ska vara en 10A, men tror det inte har betydelse i mitt fall.
Sköt säkringen och sen var glödtråden död, bytte den, startade-sköt en säkring till,men sen fungerade det , stängde av eftersom jag inte ville att det skulle ske nått när jag var på jobbet. startade på eftermiddagen och återigen var glödtråden död (men proppen hel).
nån som har den ultimata lösningen ???
Död glödtråd
Död glödtråd
Senast redigerad av Gittan62 den tor 29 maj, 2014 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
Brännare: Nibe PB 10
Panna: TMV ALPHA KERAM
Re: Död glödtråd
kan du upplysa oss ovetande om vilken brännare du pratar om ?
Nu är jag osäker på om jag förstod din beskrvining korrekt men jag uppfattar dom som att säkringen går och att det är den du bytt, du har inte bytt tändelementet (jag antar att det är det du menar) ?.
I så fall är tändelementet troligtvis kortslutit och det är därför säkringen går, under normal drift lär en 6A säkring räcka till de flesta brännares tändelement, det är nog bara Janfire och Roslagsbrännaren som använder tändelement med en effekt som kan trilla upp i närheten av 6A.
Men det verkar som om tändelementet är bytt två gånger nu när jag läser en gång till, har du kollat om det var kortslutning i det tändelement som byttes först ?
Är du säker på att tändelement nummer två är trasigt (kontrollmätt) ? eller kan något annat tagit stryk möjligtvis, det blir lite famlande i mörker när man inte vet vilken brännare du pratar om.
Nu är jag osäker på om jag förstod din beskrvining korrekt men jag uppfattar dom som att säkringen går och att det är den du bytt, du har inte bytt tändelementet (jag antar att det är det du menar) ?.
I så fall är tändelementet troligtvis kortslutit och det är därför säkringen går, under normal drift lär en 6A säkring räcka till de flesta brännares tändelement, det är nog bara Janfire och Roslagsbrännaren som använder tändelement med en effekt som kan trilla upp i närheten av 6A.
Men det verkar som om tändelementet är bytt två gånger nu när jag läser en gång till, har du kollat om det var kortslutning i det tändelement som byttes först ?
Är du säker på att tändelement nummer två är trasigt (kontrollmätt) ? eller kan något annat tagit stryk möjligtvis, det blir lite famlande i mörker när man inte vet vilken brännare du pratar om.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har en Nibe PB 10 brännare
och en TMV ALPHA KERAM Panna
lämnade in och bytte glödtråden på firma och hoppas ju att de kopplat rätt!!
Först trasig propp, sen ingen värme i brännaren, sen byte av glödtråd, sen trasig propp, sen startade den och gick ca 10 minuter, stängde av och vid nästa start --- ingen värme igen!
matning och fläkt funkar som det ska......
och en TMV ALPHA KERAM Panna
lämnade in och bytte glödtråden på firma och hoppas ju att de kopplat rätt!!
Först trasig propp, sen ingen värme i brännaren, sen byte av glödtråd, sen trasig propp, sen startade den och gick ca 10 minuter, stängde av och vid nästa start --- ingen värme igen!
matning och fläkt funkar som det ska......
Kolla så de inte e kortis i närheten av kablarna. Om du bara stoppar i en kabel till elementet ,går säkringen då med?? Om du skulle få igång på elementet så kolla så att det stänger av efter att det tänt .Kan ju bränt på kortet och då går elementet tills nått ger sig.
( jag har styr och regler i grundutbildning *S*)
Har testat och mätt och krånglat, men ite hittat nått
har kopplingsschema men det finns inga värden utskrivna på det
så nu har brännaren åkt på rehabilitering hos en pensionerad reparatör i
grannkomunen. får se om han hittar nått !!
Har testat och mätt och krånglat, men ite hittat nått
har kopplingsschema men det finns inga värden utskrivna på det
så nu har brännaren åkt på rehabilitering hos en pensionerad reparatör i
grannkomunen. får se om han hittar nått !!