Det är det som sitter högst upp på bilden. Vrider jag ner det under acc.tankens tempratur börjar det bubbla och låta. Varför?
Vad gör det och hur bör den vara inställd?
//Jocke
Menar du den som sitter på röret, vit med svart ratt?
Isåfall ser det ut att vara laddomatens rökgstemp-styrning, tror den bör stå på 70-80°. denna startar och stoppar laddomat 21 pumpen vid förinställd temp och stoppar den när pannans rökgaser understiger inställt värde.
Detta för att inte få cirkulatiosnförluster samt undkomma korrision.
//PP
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
Du menar den som sitter i änden på röret ovanför pannan?
Svårt att säga. Skulle kunna vara termostaten som styr c-pumpen i laddomaten?
Har du följt elledningen? Vart tar den vägen från termostaten?
Edit: Patrik hann visst före, men frågorna kvarstår. Om det är en rökgastermostat som styr laddomaten så skall det gå ett tunt metallrör från den till dit rökrör. Gör det det?
Om inte så är det nog en termostat med dykrör (in i änden på det isolerade röret) som sköter styrningen av laddomatens c-pump. Inställning enligt ovan (Patriks inlägg)
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ser ut att va en dykrörstermostat som styr laddomat pumpen..
Jag har en likadan på min panna som styr laddomaten..
Vilken inställning den ska ha beror på vad det sitter för termostat (gradtal) i laddomaten..
Då det sitter en laddomat 21 är det troligen en 78 graders termostat så då ställs den på knappt 80 grader..
Visst är brännartermostaten kopplad på acktanken??
Om inte flytta den dit..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kollat lite mer. Det är ett enkeltermostat med dykörör och det styr start och stopp på Laddomaten.
För att fatta vitsen med den måste jag nog förstå laddomaten, men det tar jag i en separat fråga.
Termostaten har jag inställd på 75 grader.
Som du beskriver i andra tråden så verkar du ha en 78 el 82 graders termostat i laddomaten.. De är den tempen du får in i pannbotten..
Ju högre den tempen är desto högre blir tempen ut ur pannan o även till acktanken förstås..
Så du kan ställa den på 80 grader istället för 75 för att de pumpas inget vatten till acken som är kallare än vad returtempen till pannan är o då är det ingen mening att pumpen går o pumpar runt i pannan tills tempen sjunkit till 75 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd