Effekt brännare/panna.

Skriv svar
Lasseseger
Frö

Effekt brännare/panna.

Inlägg av Lasseseger »

har lite funderingar på att sätta en pelletsbrännare på min vattenmantlade kamin jag har, eldar nu med pellets i den som jag lägger i en hög och tänder på vioket funkar utmärkt! Kaminen är på 15 kW och brännaren jag har (Vikingbio 15720 kW) är kanske för stor? Kan man ha mer effekt i brännaren än vad pannan kan ta emot? Går det minska effekten på den brännaren till 10-15 kW tex? För att få dit brännaren så gör jag en ny lucka helt enkelt som på en vanlig panna.
rod02
Pannrumshärskare!

Re: Effekt brännare/panna.

Inlägg av rod02 »

Hur får du fyr på pelletsen? Papper? Tändvätska?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det utrymme för lågan?
Mellan brännarröret och inre eldstadsvägg bör det vara minst 200 mm.
Lågan får inte slå i vattenkyld plåt.
Ibland får man sätta en utbyggnadsstos emellan lucka och brännare för att avståndet skall bli tillräckligt.
Brännaren går att justera ner till 12 - 13 kW i lågeffekt läget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lasseseger
Frö

Inlägg av Lasseseger »

Lågan slår inte i vattendelen eller för nära etc så det är OK, sen är det en i gjutjärn dessutom. pelletsen tänder jag antingen med tändvätska eller 3 pelletsfyllda mjölkpaket som funkar det med!
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Hade det vart betydligt enklare att köpt en palletskamin från början??
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det kan ju finnas många anledningar till att det inte blev så, att den fanns när man flyttade in där osv, det är knappast något tips som han har nytta av nu i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Skälet är ofta ekonomiskt. Skriv hellre "sälj det du har, och köp rätt". Borde kunna bli ekonomi i det. Sen kanske man vill slippa avinstallera/installera jobbet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om nu VB,n blir lite i överkant stor så skulle det kanske passa bättre med en Nymo 150?? Den har ju ett mycket mindre brännarrör så man kan sänka effekten duktigt.
Lasseseger
Frö

Inlägg av Lasseseger »

Alltid lika trevligt att få svar som inte är relevanta! jag hade inte ekonomi att sätta in en pelletspanna när jag byggde huset och visste om att den Olumberyl Adian vattenmantlade kaminen jag har inte skulle räcka till fullt ut, jag har en kraftfull solanläggning som räcker mer än väl 8-9 månader/år. Kaminen kostade 11 200:- så det är småpengar i sammanhanget, "problemet" är att jag nog inte få sätta en laddpanna i garaget som jag tänkt utan får bygga ett särskilt pannrum på gården vilket blir ganska dyrt. Och eftersom jag har en brännare gratis som satt i mina föräldras hus och bara använd i mindre än nåt år så kanske jag kan prova den tänkte jag mig. Jag tänkte mig att man bytter ut glasrutan mot en stålplåt på 15-20 mm och sätter brännaren i den helt enkelt, jag klarar all mått etc som Värmebaronen anger så frågan är egentligen om brännaren är för kraftig? Pannan i sig räcker till att värma hela huset med VV fast då fodras det att man eldar dygnet runt under jan-feb. Sen kan man byta termostater i laddomaten med för mer effekt osv, så frågan är om brännaren är för stor eller om den går att ställa ner effktmässigt?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag hänger inte med riktigt. solfångar anläggningar tenderar att vara dyra, så hur du inte hade råd med en panna fattar jag inte. Att planera för att du tror att du inte får ha en panna verkar också vara lite konstigt. Ta reda på vad som gäller i stället. Jag tror det har varit uppe förr och att man vist får ha panna i garaget.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Men montera dit bröten å prova så vet du. Slipper du fundera mer på det.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jo, den går att ställa ner till lite under 15kW...om inte skorstensdraget är för högt. Du måste alltså ha en dragregulator. Står kaminen i ett vardagsrum eller så?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar