Jag köpte mitt första hus för ett år sedan och har förhoppningen att kunna värma mig med pellets i den gamla pannan några år till för att skjuta upp en stor investering i nytt värmesystem.
Pannan, av märket Thermia, är tillverkad 1959 och någon dokumentation finns inte kvar i huset och verkar ej heller gå att finna på nätet så jag har lite frågor om hur den fungerar i dagsläget och möjligheten att sätta i en Janfire Flex-A i denna. Jag impulsköpte en Flex-A brännaren på blocket för några veckor sedan så jag hoppas att det ska gå att krångla dit den på något sätt.
Pannan:

Skylten:

Här, vid golvet, kommer rökröret ut. Min förhoppning är att det skall gå att montera en dragbegränsare här. Jag har läst mig till här på forumet att en KW Z 150 eller Tigex 50 skulle kunna passa min skorsten. Verkar det rimligt? Tar gärna emot tips på vilken som skulle vara enklast att montera här och huruvida det är att rekommendera att montera en lucka i golvnivå.

Förbränningskammaren fotograferad genom koksluckan ner mot oljebrännaren:

Det är 38cm från plåtväggen i brännkammaren till framkant lucksargen.
Vad är detta för lucka måntro och är det illa att den glipar? Bilden är tagen vid golvnivå på baksidan av pannan. Samma ställe där bilden på rökröret är tagen.

Här är jag rädd att jag kommer få problem att montera brännaren. Den planfrästa delen av plåten är bara cirka 140X200mm HxB och om jag inte missminner mig skall hålet vara 180X180mm.

Och slutligen termostatet. Här gissar jag att elektrisk inkoppling skall göras?

Någon som vet hur man sköter om och sotar en sådan pjäs? Är det rent möjligt att gå vidare med pellets till denna et.c.? Tips, råd samt moraliskt stöd mottages med tacksamhet.
Väldans långt första inlägg men jag tycker det är lika bra att försöka få med så mycket information som möjligt och bilder säger mycket.
EDIT: strul med bildlänkarna