Ny Combipanna

Lars52
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 18:02

Ny Combipanna

Inlägg av Lars52 »

Har inte scannat hela forumet för att se om frågan varit uppe tidigare men jag är ute efter en ved och pellets panna utan VV beredare.
Låt mej förklara varför, jag tänker sätta pannan i ett nybyggt garage, ca 40 meter från huset, dra en kuvert för värme och behålla den El VV beredare jag har i huset. Min bef combi panna, en Albin trio är sen 1983 och beredaren är paj.
Jag tycker konceptet funkar rätt bra, el VV på sommaren och pellets plus ved på vintern. I vintras gick det väl ca 5-6 pallar pellets, ingen ved i år men jag har en skog på tomten, så ved kan bli ett komplement.

Några synpunkter eller vem att prata med?

mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny Combipanna

Inlägg av Icecap »

Om du vill ha en kombipanna ska du ha klart för dig att den är lika dålig till båda ved och pellets.

Och ämnar du att elda med ved ska du ha en ackumulatortank.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Ny Combipanna

Inlägg av enström »

Om du inte på något sätt i världen kan släppa tankarna på ved så är det en vedpanna med acktank du ska ha och en sådan anläggning går på minst 75000.
"Skog på tomten"! När den skogen är slut vad ska du elda med sedan? Köpa ved för 400 kubiken blir nästan lika dyrt som pellets. Om du inte ska köper färdighuggen ved som är ändå dyrare måste också fixa vedbod och vedberedningsmaskiner om det inte finns senare.
Lägga ned så mycket pengar i investering för en vedanläggning bara för att elda ved ibland blir inte lönsamt.

Sätter du en pelletpanna i huset så får du billigare varmvatten på vintern, slipper kulvertförlusterna och sparar kostnaden för kulvert. Skogen säljer du till andra som sitter helt fast i vedträsket och måste köpa ved.
Focus Nova med Eurofire
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny Combipanna

Inlägg av rod02 »

Förugn typ skabersjö, kenjonugnen mfl kan vara en lösning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Lars52
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 18:02

Re: Ny Combipanna

Inlägg av Lars52 »

Icecap skrev:Om du vill ha en kombipanna ska du ha klart för dig att den är lika dålig till båda ved och pellets.Och ämnar du att elda med ved ska du ha en ackumulatortank.
Acctank var nog också med i planen, varför lika dålig??
enström skrev:"Skog på tomten"! När den skogen är slut vad ska du elda med sedan?
Nu är det lite mer än en tomt, 4 ha. Pannrummet är litet, pellets ska lagras. Förluster ja ca 1300 kWh/år med pellets ca 800 spänn, ved lite jobb. Kulvert kostnaden OK, den är en negativ i kalkylen. Fördelar, slipper oset från ev vedeldning, pellets och panna i samma byggnad, etc.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny Combipanna

Inlägg av FRS05 »

Baxi har en panna, fast den verkar mer vara gjord för att elda mestadels med ved. Vad jag kan se lite snabbt i alla fall.

http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=1

Effectas verkar bättre vad jag kan se lite snabbt, sedan hur bra/dålig den är kan jag inte svara på.

http://www.effecta.se/index.php?option= ... 96&lang=sv

Det folk menar annars är att det inte finns någon riktigt bra kombinationspanna. Det är lite som att kombinera en familjebil med en sportbil. Det blir inte riktigt bra, så har det i alla fall varit innan. Men att flytta ut pannrummet från till uthuset kan jag förstå, det borde bli smidigare vid all hantering av bränsle om du nu har ett litet pannrum.

Personligen hade jag nog satsat på en bra pelletspanna, sedan använt veden till en bra kamin i huset.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny Combipanna

Inlägg av Eldvin »

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny Combipanna

Inlägg av rod02 »

Varför inte en ren vedpanna? Och sedan docka en pelletsbrännare. Borde bli bättre än combi.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny Combipanna

Inlägg av Icecap »

Lars52: "lika dålig" för att det är olika saker som är viktiga vid ved kontra pellets. Detta betyder att du i grunden ska ha två pannor som fungerar ganska olika i samma "låda" men då platsen och priset är begränsat blir båda delar "det får duga" i funktionalitet.

Är du seriös tar du en bra vedpanna + ackumulatortank + en bra pelletspanna, sedan styckar du dessa ihop med ett antal motoriserade ventiler och sensorer så att de alltid kör bäst möjligt.

Detta blir en bra anläggning - ohemula dyr och skrymmande men bra!

Vill du vara mer ekonomisk är det ett bra förslag med en bra pelletspanna och veden till en mysig kamin i bostaden.

Var du alstrar värmen är likgiltig så länge det kommer fram till där det behövs. Alltså ser jag det som tvingande nödvändigt att ha termostatvred på elementen om du har kamin, då sparar pelletspannan in den värme du eldar i kaminen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lars52
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 18:02

Re: Ny Combipanna

Inlägg av Lars52 »

Tack alla, skall fundera lite till på detta.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny Combipanna

Inlägg av nyman »

Det blir väl billigast i längden att sälja skogen på tomten till massaved för gängse marknadspris.
Allra mest förtjänst på skogen blir om du kapar ned den i stockar och torkar den ett år och sedan säljer den i slutet av hösten till vednybörjare X som köpt hus med vedelning och inte fattat att man måste torka veden ett år innan man kan elda.
Vad är det för fel på en vedpanna med 30 kW pelletsbrännare och stor acktank om du nu bara måste blanda in ved i uppvärmningssystemet? Kombipanna är ingenting att tänka på.

Har du 4 ha skog på tomten kan du kanske deklarera som jordbruksfastighet och få EUbidrag. :?:
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny Combipanna

Inlägg av FRS05 »

Skrev i fel tråd, men det finns maxipannan med som går att kombinera pellets/ved. Sedan hur bra den är låter jag vara osagt.

http://www.maxipannan.se/


En tanke som dock funderade på. Det skulle inte gå att ha 2 pannor inkopplade samtidigt? Om det gick smidigt och lätt att byta mellan dem. Går det med en ekonomisk försvarbar lösning? Min tanke var då, varför inte skaffa en effektiv laddpanna för pellets, på grund av att de är relativt billiga. Sedan någon av alla vedpannor på blocket som folk slänger ut för några tusenlappar. Eftersom veden är TS egen borde verkningsgraden inte vara SÅ viktig där. Men det kanske bara var en dum ide....
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny Combipanna

Inlägg av danei »

Visst går det, med lite extra automatik. Men man ska ju ha plats för det också.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny Combipanna

Inlägg av rod02 »

2 pannor och en skorsten gillade inte min sotare...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ny Combipanna

Inlägg av stereotypen »

Byt sotare....... 8)
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar