Panna från Pawel ?
Panna från Pawel ?
http://pawelczyzyk.123minsida.se/262249093
vad är det för panna? någon som vet eller har erfarenhet?
vad är det för panna? någon som vet eller har erfarenhet?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Re: Panna från Pawel ?
Ser ju ut som vilken flisstoker som helst med en liten låda med lite rattar och knappar på.Pannan påminner om nån Focus,Jämä från mitten av 70-talet.
ja den ser ju lite oldschool ut hehe
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
Skälva stokern er ju ut som dom gamla ånga & värme, Stjärnsund och Valla och va dom nu heter. Jag skulle heller tatt en ugn typ Nymo.Blir ju inte lika känslig mot sur flis.
i just detta klippet kör han ju med pellets..
så det skulle gå att köra med flis också ?
Är det mycket billigare att elda flis i en vanlig villa?
så det skulle gå att köra med flis också ?
Är det mycket billigare att elda flis i en vanlig villa?
Billigare med flis kan det ju bli MEN! Hur får du tag i flis? Vart ska den förvaras ? Och hanteras. Ska du elda flis så ska du inte hålla på att bära flisen skälv utan ha ett förråd som lastas med traktor och med ett separat pannrum så du inte drar in en massa sporer i huset och i dina lungor.Så du kan du räkna om det är värt att bygga om eller köpa maskiner eller betala för färdig flis.
Jag vet inte .. kan tänka mig att det krävs rätt stort förvaringsutrymme för flis jämnfört med pellets.
Vi hyrde ett garage för några år sedan i en större fastighet med två lägenheter .. den var uppvärmd med flis.
Vi som hyrde garaget skulle sköta flispannan när vi var i lokalen .. fylla på flis och kolla pannan osv.
i det fallet så var pannan i ett rum och själva flisfacket precis utanför. med en dörr från insidan pannrummet direkt in i flisfacket.
Facket kanske var ca 4 meter brett ut från husväggen, 4 meter långt och 2,5 meter högt.
När man skulle fylla på så öppnade man helt enkelt dörren och skyfflade flisen på en skottkärra för att sen skyffla i det i förrådet som hade en skruv i botten som matade brännaren.
Brännaren och styrboxen såg ut som något hemmabygge, pannan var sedan kopplat till vanliga acctankar på kanske 3000 liter.
Men det verkade som om det fattades något i pannan, bafflar.. för vi fick aldrig upp värmen med den anläggnigen. Den skulle värma två lägenheter och en vattenmantlad fläkt som satt i garagedelen av fastigheten.
Pannan var av märket viadrus , och hade ett jätte stort förbränningsutrymme. När vi kopplade väck flisbrännaren och slängde i 1 meters jättetjocka träbitar så lyckades vi få upp värmen något .. men det var något skumt med hela den anläggningen..
flis kunde köpa av en såg i närheten för inte så värst mycket massa kubik för en tusenlapp.
testade även med stora pelletsar, stora som en snöboll ungefär gjorda av spån från bok och ek... det funkade också hyfsat ..
Vi hyrde ett garage för några år sedan i en större fastighet med två lägenheter .. den var uppvärmd med flis.
Vi som hyrde garaget skulle sköta flispannan när vi var i lokalen .. fylla på flis och kolla pannan osv.
i det fallet så var pannan i ett rum och själva flisfacket precis utanför. med en dörr från insidan pannrummet direkt in i flisfacket.
Facket kanske var ca 4 meter brett ut från husväggen, 4 meter långt och 2,5 meter högt.
När man skulle fylla på så öppnade man helt enkelt dörren och skyfflade flisen på en skottkärra för att sen skyffla i det i förrådet som hade en skruv i botten som matade brännaren.
Brännaren och styrboxen såg ut som något hemmabygge, pannan var sedan kopplat till vanliga acctankar på kanske 3000 liter.
Men det verkade som om det fattades något i pannan, bafflar.. för vi fick aldrig upp värmen med den anläggnigen. Den skulle värma två lägenheter och en vattenmantlad fläkt som satt i garagedelen av fastigheten.
Pannan var av märket viadrus , och hade ett jätte stort förbränningsutrymme. När vi kopplade väck flisbrännaren och slängde i 1 meters jättetjocka träbitar så lyckades vi få upp värmen något .. men det var något skumt med hela den anläggningen..
flis kunde köpa av en såg i närheten för inte så värst mycket massa kubik för en tusenlapp.
testade även med stora pelletsar, stora som en snöboll ungefär gjorda av spån från bok och ek... det funkade också hyfsat ..
För en vanlig villaägare krävs nog en lada typ 2 attefall. Som planeringsfacisterna stoppar
.

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Det finns en väldans massa styrningar.Och de kan göras enkelt med två st relän som man kör i vissa bestämda perioder eller så har man en liten käck plc där man programmerar in det hela.Sen va väl kanske Vidarusen inte bland dom bättre valen.Men i det stora hela så gissar jag att det skulle vart intrimmat och justerat lite här och där.