TB mini i CTC 1200 startar inte alls!

Skriv svar
Lanzar
Ungskog

TB mini i CTC 1200 startar inte alls!

Inlägg av Lanzar »

Hej!

Brännaren startar inte alls längre.

Pannan (CTC 1200 Family 25kW) går fint på el. Överhettningsskyddet verkar inte ha löst ut, knappen är inne. Termostaten klickar lite till brännaren när man vrider på den men ja det är vad jag provat. Har inte gett mig på att mäta om det blir någon signal.

Brännaren (TB mini) har ström. Kontrollpanen lyser, skruven går att köra, effektläge går att välja. Men inget händer. Som om pannan och brännaren inte sitter ihop eller redan är uppe i temp. Har kollat sladdarna från brännaren till pannan o de har inte lossnat heller... Har brännaren några egna säkringar eller sköts allt från pannan? Jag hittar inget i manualen och inte i elektronikboxen heller vid snabb titt. Annars är min egna fundering termostatvredet i pannan...

Tips?
TB Mini i en CTC 1200 Family 25kW.
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
Tegelvilla m källare -60, 82+82 kvm uppvärmt.
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: TB mini i CTC 1200 startar inte alls!

Inlägg av Eldvin »

Du får börja med att mäta om du får ström när du vrider på termostaten.
Lanzar
Ungskog

Inlägg av Lanzar »

Lyckades få brännaren att starta igår kväll genom att våldföra mig på termostatvredet på pannan till brännaren. Antar att den har gjort sitt. Däremot slutar den fungera lika fort igen så brännaren tände och släckte sig lika fort igen. Kan man "smörja" upp en sån eller är det byte som gäller? Någon som gett sig på en sådan operation själv?
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är nog dax att byta, försök inte få eländet att funka, det lär inte sluta bråka och nästa gång kanske den inte slår ifrån stället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Lanzar
Ungskog

Inlägg av Lanzar »

Jag har mätt termostaten, den ger signal / ej signal när jag vrider på den men inget händer med brännaren. Den bara står och väntar utan felkod. Så, det verkar som om termostaten är hel trots allt.

Suck.

Är det så att termostaten gör vad den ska så verkar ju styrningen till brännaren ha tackat för sig. Kan jag mäta mig vidare på något vettigt sätt eller är det att ringa hit och betala någon för en felsökning? 1295:- verkar 1 timmes felsökning gå loss på för mig pga milersättning.Ett nytt kretskort verkar gå loss på 3750:- så det är ju inte läge att testa sig fram med det i förhoppning om att det kanske fungerar.

Tips?
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Kanske går att bygla termostaten bara för att va säker. Annars har jag inga direkta idéer .Du kan ju alltid öppna lådan och se om nått luktar eller ser konstigt ut. Kan nån kabel hoppat ur nån stans??
Lanzar
Ungskog

Inlägg av Lanzar »

Skickade kretskortet till Torsbyugnen och fick ett utbytes tillbaka för 1800:- + frakt. Nu eldar den på så fint igen! :D
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Så orsaken oviss mot en summa av 1800.
Skriv svar