Systemtryck

Skriv svar
hellyh
Prima virke

Systemtryck

Inlägg av hellyh »

Hej,
Har en fråga ang mitt system.
Har slutet tryckexpansionskärl.

Kärlet har jag bytt 2ggr eftersom det kommit vatten ur ventilen när jag poffat på den.
Men nu senast när min lokala rörkrökare gjorde bytet verkar det blivit något konstigt?

För han fyllde på till 0.5 bar vid kallt system.. trycket steg till typ 1 bar vid varm panna.
Efter 2 veckor sjönk det till 0.8 bar och har legat så i typ 3-4 månader. Okej tänkte jag det är nog luft som gjort att det sjunker.

Men här omdagen så glömde jag fylla på pellets och panna vart kall igen. Mätaren visar då 0 vid 25 grader panntemp. När jag startar den igen går den upp till 0.8 och håller sig där.
Har värme på alla element och ingen luft eller så. Har han glömt något eller vad är fel? Verkar ju inte försvinna vatten efterson det legat vid 0.8 konstant i några månader?

Rasmus
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Systemtryck

Inlägg av Stegatorparn »

Lufttrycket i gummiblåsan skall vara 0,5 bar för en tvåplansvilla innan man börjar fylla på vatten.
När sedan systemtrycket når 1,0 bar är halva kärlet fyllt med vatten och andra halvan utgörs av den luftfyllda gummiblåsan. Sjunker systemtrycket till 0 när vattnet är kallt betyder det att kärlet är tomt på vatten och gummiblåsan har fyllt ut hela kärlet.
Antingen höjer man systemtrycket till 1,2-1,3 bar och ser om det hjälper eller så är kärlet för litet för anläggningen.
En tumregel för slutna kärl är 10% av systemvolymen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

tack för svar.
Jag har en enplansvilla med tillhörande garage men vattnet går aldrig över höjden på pannan så att säga. Är det någon fara som jag har det idag med tanke på att jag har värme osv.

Hur mäter jag förtrycket i luftblåsan?

Och om jag skulle fylla på vatten behöver jag bara fylla vatten eller lär jag ha någon luftnippel eller säkerhetsventil öppen?

Rasmus
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Det är ungefär likadant i vårt hus också. Efter att jag stängde av pannan i våras så sjönk trycket till noll bar när allt svalnat. Sedan hade jag loss ett element under sommaren och efter att jag monterat tillbaka det så fyllde jag systemet och luftade och hade 1 bar. Men nu när jag startade pannan igen och vattnet blev varmt så ökade trycket så att jag fick släppa ut vatten för att inte övertrycksventilen skulle öppna. Släppte ut tills jag kom ner till 1 bar. Och det har hållit sig där sen dess.

Vet inte om det ska vara så men vattnet bör ju öka i volym när det blir varmt och då bör ju trycket öka också?

Enligt min vvs:are så är det bara att fylla på. Du skall inte behöva ha någon luftnippel eller liknande öppen. Så det är så jag har gjort i alla fall.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det är bara att fylla, blir det för mycket kommer det ut i övertrycks ventilen. Men det kan vara lämpligt att lufta när man fyllt.
Skriv svar