Går i funderingar... Idag har jag en gammal kombipanna med en pellex 21 monterad. Brännaren behöver en makeover (kraftig) och pannan är en Gustavsberg från 1963 (från huset byggdes). Pannan tänker jag rostar sönder när som helst och skulle gärna byta ut den innan det händer, för den går troligen sönder en julafton och 25 minus ute. Tycker inte att förbrukningen är skyhög men det krävs ju en viss arbetsinsats. Vilket jag inte har så mycket emot. Systemet värmer upp huset utan problem, tegelvilla 115 kvm källare 60kvm.
Nu är det så att jag har även en luft/vattenpump sen 2005. En fighter, som sköter sig jättebra, så länge det inte är under minus 5 grader då vi tycker att den inte orkar värma huset. Och som sista livlina sitter det även en elpatron på 6kW i ackumulatorn.
Jag kan inte bestämma mig för vilket system jag vill ha. Har sneglat på Nibe Pellux 100 och verkar var en trevlig maskin. Jag har ju tänkt att köra endast den kalla delen av året med pellets då luftpumpen gör sitt jobb ganska bra. Men Jag vill ha en panna som orkar själv den dagen då luftpumpen går sönder. Eller ska jag köra på tills pannan brakar? Kan ju hålla hur länge som helst.
Hoppas att någon kan komma med något förslag eller ide, och att texten inte bara är en massa svammel