Ny anläggning? Pellets och luft/vatten

Skriv svar
perka81
Frö

Ny anläggning? Pellets och luft/vatten

Inlägg av perka81 »

Hej!

Går i funderingar... Idag har jag en gammal kombipanna med en pellex 21 monterad. Brännaren behöver en makeover (kraftig) och pannan är en Gustavsberg från 1963 (från huset byggdes). Pannan tänker jag rostar sönder när som helst och skulle gärna byta ut den innan det händer, för den går troligen sönder en julafton och 25 minus ute. Tycker inte att förbrukningen är skyhög men det krävs ju en viss arbetsinsats. Vilket jag inte har så mycket emot. Systemet värmer upp huset utan problem, tegelvilla 115 kvm källare 60kvm.

Nu är det så att jag har även en luft/vattenpump sen 2005. En fighter, som sköter sig jättebra, så länge det inte är under minus 5 grader då vi tycker att den inte orkar värma huset. Och som sista livlina sitter det även en elpatron på 6kW i ackumulatorn.

Jag kan inte bestämma mig för vilket system jag vill ha. Har sneglat på Nibe Pellux 100 och verkar var en trevlig maskin. Jag har ju tänkt att köra endast den kalla delen av året med pellets då luftpumpen gör sitt jobb ganska bra. Men Jag vill ha en panna som orkar själv den dagen då luftpumpen går sönder. Eller ska jag köra på tills pannan brakar? Kan ju hålla hur länge som helst.

Hoppas att någon kan komma med något förslag eller ide, och att texten inte bara är en massa svammel :)
micke_932
Pannrumshärskare!

Re: Ny anläggning? Pellets och luft/vatten

Inlägg av micke_932 »

Det kan nog bara du avgöra.

Om pannan är skit och kan ge upp när som helst så är det nog bättre att byta, blir bara elände när det väl börjar läcka.

MEN, är panna verkligen dålig ? eller du går bara på årtal, en välskött pannan som inte stått still länge eller fått vattnet bytt ett flertal gånger rostar inte något nämnvärt, det finns pannor från 40-talet som funkar felfritt än idag.

Riskområdet är snarast på utsidan om det börjar läcka i nån packning eller något, speciellt om det läcker ut på varm plåt på pannan, då fräter plåten bort snabbt, men om panna ser frisk ut så ser jag ingen anledning till att inte köra på några år till, om det börjar läcka så har du ju i alla fall värmepumpen, elpatronen gör ju ingen nytta vid läckage i pannan.
Senast redigerad av micke_932 den ons 10 sep, 2014 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Jag hade inte köpt en ny panna i ditt läge, i alla fall inte så länge som pumpen fungerar bra. Har du funderat på att komplettera pumpen med ett par elradiatorer att ställa i de rum som blir kallast?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
perka81
Frö

Inlägg av perka81 »

Grejen är som sådan att pumpen stänger av sig vid minus nio grader. Blir det en "normal" vinter så kan det ju vara 10-15 minus ganska länge, då går inte pumpen alls utan bara elpatronen och den behöver gå alla dygnets timmar vid dessa temperaturer = stor elräkning.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Om du bor där det är så pass kallt att detta inträffar riktigt många timmar per år så kanske det kan bli ekonomi i att byta panna. Om du inte redan har gjort det så ta och räkna på det hela. Här nere i Skåne hade det tagit en eviiighet att spara in en panna :)
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
perka81
Frö

Inlägg av perka81 »

Jo så är det nog. Tror nog att det blir så, att köra tills det brakar :)

Försök undvik att posta samma fråga två gånger. Har slagit ihop din två frågeställningar, med olika kommentarer i respektive tråd, till en enda. / Roli moderator
Skriv svar