isolera vinden
-
- Stor entusiast!
isolera vinden
Tänkte isolera vinden innan vintern. Har vart upp och kikat o har idag ingen luftspalt enbart ventiler i gavlarna. Har sned tak på övervåningen som ej går att komma åt att isolera utan det får jag ta innefrån när jag rustar. Däremot på vinden som är ca 35m2 tänkte jag spruta på 50cm lösull. Idag ligger det ca 10cm spån där. Och ena halvan har dom lagt spånskivor som golv så att det går att gå där måste jag ta bort skivorna eller kan jag bara blåsa på? Och hur stora besparingar gör man ungefär?
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Re: isolera vinden
Hade kanske vart en fördel att ta bort skivorna så fukten kan vandra obehindrat.Och innan du blåser på isoleringen kan du bygga bryggor att gå på .Energibesparingen märktes väldigt fort!
-
- Stor entusiast!
Brygga tänkte jag bygga o sarg runt luckan. Tror du de blir problem med fukt där då? Är ju inte helt tätt dom har ju som sagt använt det dom hade mest masonit som ligger på massa läkt
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det är väldigt viktigt att det är lufttätt mellan våning och vind.
Vid en tilläggsisolering blir vinden kallare och varm luft som läcker upp kommer ofelbart att kondensera mot yttertaket och i förlängningen orsaka mögel.
Det är en fördel om våningen är frånluftsventilerad, så att det råder undertryck där och luft läcker neråt istället.
Vid en tilläggsisolering blir vinden kallare och varm luft som läcker upp kommer ofelbart att kondensera mot yttertaket och i förlängningen orsaka mögel.
Det är en fördel om våningen är frånluftsventilerad, så att det råder undertryck där och luft läcker neråt istället.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Pannrumshärskare!
Finns det någon diffusionsspärr i innertaken?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Stor entusiast!
Inte en aning. Tveksamt då huset är byggt 54. Grannen har gjort exakt samma som jag ska göra nu o han la på sågspånet o har haft det i 10år o inga problem. Han satte ett par extra ventiler i gavlarna bara.
Jag har isoleringen direkt på spånet och har inte märkt nån kondens. Passa på innan att gräva bort spån mot skorsten och klä in den med stenullsmatta .Sen kan du spruta på isoleringen mot mattan.
-
- Stor entusiast!
Nu ligger de spån runt skorsten. Varför stenull matta runt?
Nu är iaf alla skivor utbudet som låg som golv.. Puh!|-O
Däremot har dom nån slags luftning på halva huset ungefär där har dom satt tretex mellan takstolarna. I 4 fack ungefär men de finns ingen öppning nere.
Nu är iaf alla skivor utbudet som låg som golv.. Puh!|-O
Däremot har dom nån slags luftning på halva huset ungefär där har dom satt tretex mellan takstolarna. I 4 fack ungefär men de finns ingen öppning nere.

Spånet kan ställa till det vid en soteld.Om skorsten spricker så kan spånet antändas.
-
- Stor entusiast!
ok du menar så
får fixa det.. inte för att jag eldar mkt men men

Enligt Murphys lag så rekommenderar jag å det starkaste att isolera skorsten.Skulle det hända så är risken mindre.
-
- Pannrumshärskare!
Finns det ingen diffusionsspärr så skulle jag inte tilläggsisolera så mycket.
Att sätta in extra ventiler som grannen gjort hjälper knappast.
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Do ... vindar.pdf
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Läs innan du gör nått
Att sätta in extra ventiler som grannen gjort hjälper knappast.
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Do ... vindar.pdf
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Läs innan du gör nått
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Jag hade innan 20cm gullfiber på vinden och ingen takfotsventilering att skryta med, isoleringen låg mot yttertakets undersida.
Fanns lite svartmögel på svallet och takstolarna, så när vi bytte tak byttes även delar av det.
Satte dit skivor vid takfoten för att garantera luftgenomförsel och lade sedan på ett lager gullfiber till, 20cm.
Gjorde det 2006 tror jag.. gjorde väl något på uppvärmningskostnaden men...
Svårt att säga när alla vintrar är olika.
Det jag "märkt" störst skillnad på är dom rummen där jag bytt fönster, dom elementen är avsevärt svalare än övriga rum.
Sakta sjunker ju förbrukningen men inte så mycket jag hoppats på..
Fanns lite svartmögel på svallet och takstolarna, så när vi bytte tak byttes även delar av det.
Satte dit skivor vid takfoten för att garantera luftgenomförsel och lade sedan på ett lager gullfiber till, 20cm.
Gjorde det 2006 tror jag.. gjorde väl något på uppvärmningskostnaden men...
Svårt att säga när alla vintrar är olika.
Det jag "märkt" störst skillnad på är dom rummen där jag bytt fönster, dom elementen är avsevärt svalare än övriga rum.
Sakta sjunker ju förbrukningen men inte så mycket jag hoppats på..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skulle tro att isoleringen möglade mer av kontakten mot virket med dålig luftcirkulation än av för lite värme. Gullfiber har en bra förmåga att suga åt sig fukt men svårare att släppa den ifrån sig.