Albin villa combi 720, Brännare?
Hej!
Jag är helt ny på detta med pelletseldning i praktiken, har lusläst så mycket jag kan under sommaren men har svårt att ta ett beslut.
Vi har ett gammalt hus på landet, dåligt isolerat etc.
Pannan är idag en Albin villacombi 720 som förra vintern värmde med elpatron (!!!).
Jag har idag två alternativ som jag velar mellan men kan inte besluta mig för något, jag ber därför Er eminenta forumister om vägledning, mot en förhoppningsvis billigare vinter än 2013.
Alternativ 1: koppla in en acctank och elda ved, inkopplingen är kostsamt, acctank kostsam och jag har endock inte tänkt använda ved någon längre period så det är pengar i sjön.
Alternativ 2: Koppla in en pelletsbrännare, Men då kommer frågorna (Kanske finns en guide?)
Vilken brännare rekommenderar ni till denna panna? vad behöver man tänka på vid köp av en begagnad?
Edit: har tegelskorsten.
Jag förmodar att dessa frågor avhandlats tidigare och ber om ursäkt för detta. Jag är dock mycket tacksam för Er hjälp!
Jag är helt ny på detta med pelletseldning i praktiken, har lusläst så mycket jag kan under sommaren men har svårt att ta ett beslut.
Vi har ett gammalt hus på landet, dåligt isolerat etc.
Pannan är idag en Albin villacombi 720 som förra vintern värmde med elpatron (!!!).
Jag har idag två alternativ som jag velar mellan men kan inte besluta mig för något, jag ber därför Er eminenta forumister om vägledning, mot en förhoppningsvis billigare vinter än 2013.
Alternativ 1: koppla in en acctank och elda ved, inkopplingen är kostsamt, acctank kostsam och jag har endock inte tänkt använda ved någon längre period så det är pengar i sjön.
Alternativ 2: Koppla in en pelletsbrännare, Men då kommer frågorna (Kanske finns en guide?)
Vilken brännare rekommenderar ni till denna panna? vad behöver man tänka på vid köp av en begagnad?
Edit: har tegelskorsten.
Jag förmodar att dessa frågor avhandlats tidigare och ber om ursäkt för detta. Jag är dock mycket tacksam för Er hjälp!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Albin villa combi 720, Brännare?
Jag skulle satsat på en sån här http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=20&w=3.
En enkel och pålitlig brännare med billiga reservdelar. Finns också med tryckluftsuraskning och heter då B16GL. Brukar inte dyka upp så ofta i annonserna och då försvinner dom fort.
Tillverkas i en ny version och heter då BioBjörn.
En enkel och pålitlig brännare med billiga reservdelar. Finns också med tryckluftsuraskning och heter då B16GL. Brukar inte dyka upp så ofta i annonserna och då försvinner dom fort.
Tillverkas i en ny version och heter då BioBjörn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tack för svar!
Har kikat på B16 och är helt klart intressant. Några synpunkter om en janfire nh?
Dessa brännare är kortsagt bara att bulta på luckan, och trimma in.
Hur komplicerat är det att trimma in dessa?
Har kikat på B16 och är helt klart intressant. Några synpunkter om en janfire nh?
Dessa brännare är kortsagt bara att bulta på luckan, och trimma in.
Hur komplicerat är det att trimma in dessa?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Den är lite mer komplicerad, alltså fler faktorer som kan strula.
Kolla i Janfiretrådar vad som kan hända och även reservdelspriser.
Finns beskrivet i flera trådar här på forumet hur man själv ställer in brännaren.
Oftast är det inte lönt att kosta på en injustering med instrument.
Kolla i Janfiretrådar vad som kan hända och även reservdelspriser.
Finns beskrivet i flera trådar här på forumet hur man själv ställer in brännaren.
Oftast är det inte lönt att kosta på en injustering med instrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Okej, tack för info.
Om vi bortser från brännaren så är det en OK panna att elda pellets i? Eller bör den också bytas?
Om vi bortser från brännaren så är det en OK panna att elda pellets i? Eller bör den också bytas?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Vet inte hur din pannan ser ut inuti, så kan inte kommentera just din.
När är den tillverkad?
Generellt är vedpannor lämpliga till pellets. Bäst är det om askutrymmet är hyfsat stort så att det rymmer 2-4 veckors eldning. Rökgasvägarna bör vara långa och helst med stående tuber.
Har du eldat med ved någon gång och vad fick du för rökgastemperatur?
Är pannan ok så lönar det sig inte att byta. Man brukar köra tills pannskrället ger upp.
Det som knäcker en panna är om det börjar läcka lite i en anslutning under isoleringen utan att åtgärdas.
Då rostar den upp ganska fort.
När är den tillverkad?
Generellt är vedpannor lämpliga till pellets. Bäst är det om askutrymmet är hyfsat stort så att det rymmer 2-4 veckors eldning. Rökgasvägarna bör vara långa och helst med stående tuber.
Har du eldat med ved någon gång och vad fick du för rökgastemperatur?
Är pannan ok så lönar det sig inte att byta. Man brukar köra tills pannskrället ger upp.
Det som knäcker en panna är om det börjar läcka lite i en anslutning under isoleringen utan att åtgärdas.
Då rostar den upp ganska fort.
Okej, men om vi bortser från kust min panna och tänker på denna panna generellt?

Är dörren bredvid pannan en "viktig" passage? Du bör tänka på att en pelletsbrännare sticker ut från pannan en del och kan ge problem vid in och utgång genom dörren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Pelletsförrådet skall ju stå 1 - 1,5 m ifrån pannan och därifrån går pelletsskruven, vad jag kan se, tvärs över eller mitt i gångstråket.
Verkar vara lite knepigt att få till.
Verkar vara lite knepigt att få till.
Du ska kolla på en framåt brinnande brännare. Om du vill växla mellan ved och pellets så kan du byta den runda plattan i ved luckan och sätta i en för oljebrännare och då passar Nymo 150 direkt i den plattan.Ep 18 ,Ulma, Pellas. De är bara att kolla runt .
Jag har fastnat för janfire nh eller en Viking B16. Vilken av dessa tror ni skulle passa bäst i min panna? Tacksam för svar.
Janfire är en bra brännare,men inte till DIN panna.
Ajdå, Viking b16 skulle då passa bättre?
Av nyfikenhet vore det intressant att veta varför janfire inte skulle passa så bra?
Av nyfikenhet vore det intressant att veta varför janfire inte skulle passa så bra?
Som jag skrev tidigare så ska du kolla på en framåtbrinnande brännare vilket inte JF är. Det blir som i regel bara strul när man försöker para ihop brännare med panna bara för att man tycker brännaren ser snygg ut.Din panna är ju gjord för omvänd förbränning vilket betyder att rökgaserna skall neråt i pannan vilket dels gör att det är lite plats uppåt samt att det lätt kan bli för varmt för brännaren. Så låt din panna och dina barn välja partner. 

Tack Eldvin för dina svar. Det blir lite klarare nu.
Vad tror du om en Viking b16 i denna panna?
Vad tror du om en Viking b16 i denna panna?