Lurar jag shunten rätt?
Lurar jag shunten rätt?
Min shunt är glad i att gasa fullt. Typ när tempen i huset skall höjas 2 grader. Så jag brukar dra ner till ca 70% manuellt, så det går lite lugnare. När den kommer närmre så hakar den i, och övergår i normaldrift.
En smartare shunt klarar nog detta bättre. Och då kan det nog vara ide med utegivare.
En smartare shunt klarar nog detta bättre. Och då kan det nog vara ide med utegivare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Re: Lurar jag shunten rätt?
Vad har du för shuntstyrning?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det blir väl inga plötsliga temperaturskillnader i den storleksordningen om shuntstyrningen är inkopplad kontinuerligt. Finns ju ingen nattsänkning på en ERA-styrning.
Har du någon hembyggd nattsänkning?
Har du någon hembyggd nattsänkning?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei: Många gnäller på de som ej fyller i sin profil. Nu får jag gnälla på en som inte läser den hehehe.
Jag lånade vägguttaget till termomaticen, och glömde koppla in den igen
. Sen händer det att det blir driftstopp. Både i brännaren och i "koksdelen". Man skall ju sova med, inte bara elda. Och huset kyls mest när man sover. Just nu sjunker det inte mycket under dagen. Pannan sjunker typ 50 grader över natten, men huset bara 1-2 grader.
Jag lånade vägguttaget till termomaticen, och glömde koppla in den igen

-
- Pannrumsfanatiker!!!!
En styrning med enbart utegivare skulle inte alls påverka shunten vid ett temperaturfall inne. Det skulle ta lång tid innan temperaturen är uppe i normal nivå igen.
Med både utegivare och innegivare får shunten ett lite lugnare beteende, särskilt om det går att ställa in hur stor påverkan innegivaren skall ha på utsignalen till shunten.
Du skulle ju kunna maxbegränsa framledningstemperaturen på ERA-styrningen till 45°-50° eller vad du som mest kan behöva till ditt hus för att enkelt lösa problemet.
Med både utegivare och innegivare får shunten ett lite lugnare beteende, särskilt om det går att ställa in hur stor påverkan innegivaren skall ha på utsignalen till shunten.
Du skulle ju kunna maxbegränsa framledningstemperaturen på ERA-styrningen till 45°-50° eller vad du som mest kan behöva till ditt hus för att enkelt lösa problemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Såklart både inne och utegivare. Gärna med lite justerbara kurvor. Men i mitt fall så är jag ändå förbi pannan, så manuell "justering" funkar fint. Se ovan. Värre kanske när jag fjärr omstartar brännaren. Jag har en termometer mellan fönsterbräda och vägg. Tycker jag den visar för mycket, så får jag ta en runda till pannan.
Eller också struntar du i att gnälla på de som försöker hjälpa dig. En radda produktnamn utan skiljetecken är inte så lättläst om man inte kan dem.
Själv kör jag med enbart utegivare till shunten. Shunten shuntar ut lite för hög temperatur och så får radiatortermostaterna fixa slutregleringen. Det tycker jag är en bra lösning. Annars kan du ju ställa ner den maximala framledningstemperaturen, som stegatorparn visst redan tipsat om.
Själv kör jag med enbart utegivare till shunten. Shunten shuntar ut lite för hög temperatur och så får radiatortermostaterna fixa slutregleringen. Det tycker jag är en bra lösning. Annars kan du ju ställa ner den maximala framledningstemperaturen, som stegatorparn visst redan tipsat om.
För er information. Jag har inga radiator termostater, bara kranar.
Mitt sätt funkar ok. Så jag fortsätter med det.
Mitt sätt funkar ok. Så jag fortsätter med det.
Då är det ju inte ett vettigt alternativ att köra utan innegivare. Men att ställa en vettig maxtempertur kan ju vara ett alternativ som funkar för dig.
Se ovan "Såklart både inne och utegivare. " .
Innegivaren är självklar. Utegivaren skulle kunna styra max framlednings temp. Hållas låg om det inte är så kallt ute. Är jag i pannrummet så ställer jag den på ca 70% manuellt. När huset blir varmare så hakar den i vid 70%. Och fortsätter normalt. Detta när huset av någon anledning har blivit kallt. Håller pannan rätt temp, och termomaticen får ström så funkar det bra ändå.
Innegivaren är självklar. Utegivaren skulle kunna styra max framlednings temp. Hållas låg om det inte är så kallt ute. Är jag i pannrummet så ställer jag den på ca 70% manuellt. När huset blir varmare så hakar den i vid 70%. Och fortsätter normalt. Detta när huset av någon anledning har blivit kallt. Håller pannan rätt temp, och termomaticen får ström så funkar det bra ändå.
Mer info. Så här ser den ut.

Trycker man in vredet, så frikopplas motorn och man kan välja valfritt läge. Eller motionera shunten. Om motorn passerar poppar vredet ut, och styr.

Trycker man in vredet, så frikopplas motorn och man kan välja valfritt läge. Eller motionera shunten. Om motorn passerar poppar vredet ut, och styr.