Första pelletsbrännaren! (några frågor)

Hrimfar
Gallringsobjekt

Första pelletsbrännaren! (några frågor)

Inlägg av Hrimfar »

Hej. Min första post på forumet.

Har slängt ut oljebrännaren i vår nyinköpta villa och installerat en Baxi eurofire i min CTC 1100 kombipanna (olja/el). Det hela har klabbat lite med inställningarna och jag undrar nu om jag kan få lite råd rörande panntemperatur, vilken effekt brännaren bör stå på och hurvida jag ska behålla alla turbulatorerna i rökgasgångarna. Det är ännu inte särskilt kallt här nere i sydsverige, men jag vill köra in brännaren så att jag har koll på den innan det blir kallt.

För övrigt har vi en lång skorsten, men förre ägaren satte in ett 90-rör i den.

Problemen jag haft är dels att brännarens överhettningsskydd utlöser då draget inte är tillräckligt, samt att den tenderar till att sotelda när detta sker. Har även problem med pellets som fastnar i slangen då det inte riktigt går att få till en bra böj där fallröret går ner i själva brännaren. Finns det metallböjar att köpa till brännaren så att man kan få till en mer följsam krök på det hela?

Många frågor. Hoppas på några svar! Tack på förhand!
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Första pelletsbrännaren! (några frågor)

Inlägg av Eldvin »

Hej du! Panntempen kan du ställa mellan 65-80 tex.Sen ställer du effekten så att den orkar att hålla värmen när det är kallt vilket det inte är än.Så orkar den köra på 13kW tex så kör ej högre kanske räcker med 11kW.Sen kollar du rökgastemp och eventuell kondens och har du ingen drag begränsare så köp en snarast.Får du för högt mottryck i pannan så plockar du ur en turbolator.I ditt fall så kanske en förlängnings stos saknas till brännaren och då blir det bakvarmt.Kolla sen så du har rätt lutning på skruven och skaffa en längre slang så du får en mjuk böj.
Hrimfar
Gallringsobjekt

Inlägg av Hrimfar »

Hej! Tack för det snabba svaret!

Just nu står den på 15 kw, panntemp på 70 (men visar 75+ på den gamla panntempen på pannan) men går att komma in på serviceinställningar och begränsa den ytterligare. Var själv osäker på om det var en bra eller dålig idé. Har inget sätt att på egen hand kolla rökgastemp, finns inte med en givare till det, vad jag vet. När installatören körde den utan att plocka ut några turbulatorer (men förkortat 4 st) så var rökgastempen på runt 160.

Jag har en sån där vippbräda som sitter in i skorstenen och vippar om draget genom brännaren blir för lågt. Är det en sådan du menar med dragbegränsare?

Sitter förlängningsstosen på luckan? Vet inte riktigt vad det är för något, googlat, men förstår inte riktigt. Problemet med fallet är att förrådet hamnade någon decimeter för långt bort och numera har ett par- trehundra kilo pellets i sig. Slangen är inte "blixtespänd", men ändå bildas det som en liten, liten kant där fallröret i metall från brännaren (som inte har någon böj) kopplas ihop med plastslangen från skruven.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag hade ett liknande problem med slangen.
Löste det med en avgasböj från Mekonomen.

Bild

Ta gärna några foton på din installation, så blir det lättare att ge några råd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Du köper en rökgastermometer och monterar i rökstosen/rökröret. https://www.google.se/search?q=baxi+eur ... B460%3B615
Hrimfar
Gallringsobjekt

Inlägg av Hrimfar »

Bifogar lite bilder på panna och brännare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter att ha sänkt effekten till 12 och plockat ut två turbulatorer har jag inga problem med överhättning ännu. Får se hur det går när den har varit i drift några dagar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Din dragbegränsare är en Tigex 25.
En manual för inställning finns här http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf.
Normalt brukar man klara sig med 10 Pa undertryck och alla turbulatorer i vid 12 kW.
Vippar dragbegränsarens lucka vid drift?
Du skulle ju kunna prova att vecka några spikband i dom tomma tuberna för att få ner rökgastemperaturen.
Tror det blir mindre motstånd med banden än med original turbulatorer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Hrimfar
Gallringsobjekt

Inlägg av Hrimfar »

Dragbegränsaren vippar väldigt sällan vid drift. Ska ställa om motståndet efter rekommendationer i manualen, får se hur det funkar då.

Hmmm. Spikband. Det skulle kanske funka. Turbulatorerna som sitter i täpper ju till ordentligt. Det är väldigt lite utrymme för rökgaserna att passera genom och sot och mög lägger sig snabbt i vägen verkar det som.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Veckade spikband funkar i de tuberna. Jag skulle tro att de ger bättre flöde men ändå bra turbulens. Men jag har inga mätvärden.
Jag skulle nog ställa temperaturen högre. Den pannan har inte så mycket vatten, om man ställer sig i duschen hinner pannan tappa en hel del i temperatur innan brännaren är i gång ordentligt. Om pannan är ställd på en högre temperatur så har den större marginaler. Men om varmvattnet räcker så är det ju bra en en lägre temperatur. Man bör dock inte ha en stopp temperatur som är under typ 70°C på grund av kondensrisk. Men varmvatten problemen brukar nog komma innan de problemen dyker upp.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jag har testat med veckade plåt remsor och visst funkar det med men inte lika bra som originalen.Dock blir flödet genom pannan mycket bättre så man slipper bakvärmen.Så i stället för att kapa och plocka ur turbolatorer så är det bättre att ha veckade band så man får ett jämnt flöde ur hela tubpaketet.Vad som jag tror skulle kunna funka är att plocka ur rören ur turbolatorn och byta det röret mot ett smalare och på så vis öka flödet samtidigt som spiralen håller koll på turbulensen.
Hrimfar
Gallringsobjekt

Inlägg av Hrimfar »

@Eldvin: Vilket rör menar du? Mina turbulatorer är raka, fyrkantiga ca 0,5-1 cm tjocka och har en rejäl spiral fastsvetsade vid sig för att skapa turbulens. Jag antar att eldningsekonomin får sig avsevärd törn nu när jag har två tomma rör i pannan.

EDIT: kom ihåg helt fel. "stommen" i turbulatorerna är ganska grov ca 2 cm i diameter. Är det det röret du menar att man ska byta ut? Vilken diameter skulle man ha på ersättaren? Typ armeringsjärn?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ju ganska enkelt att bocka till några band och prova och se vad det har för effekt.
Sedan kan du ju fundera på en mer permanent lösning om du inte blir nöjd.
Veckade band var originaltillbehör till min vedpanna när det begav sig.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jag har också en 1100 och ställt start till ca 63-64C och stopp vid ca 80C. Aldrig haft problem med kondens eller kalla duschar, dock får jag långa fina gångtider när det börjar bli kallt ute.

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Hrimfar
Gallringsobjekt

Inlägg av Hrimfar »

Är det kondens i pannan eller skorstenen vi pratar om? Ursäkta den dumma frågan, men jag är helt ny på detta med att hålla efter eldstäder. Går du efter brännarens givare eller pannans?
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Kondens i pannan. Kondens i skorstenen får du om rökgaserna blir för kalla i förhållande till skorstenens storlek. Jag har för mig 60C en meter ner i skorstenen från toppen brukar vara ok, nå'n får rätta mig där om jag har fel...

Jag använder min brännares givare för start/stoppinställningar, pannans står på max lite som ett extra överhettningsskydd.

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar