Effektivisera systemet
Effektivisera systemet
Panna: CTC 265 från -68 (Helt manuell utan någon som helst automatik)
Cirk.pump: Gammal stor 380v
Brännare: Ecotec A4 (installerad av förra ägaren 2013)
Förråd: Oljefat
Stad: Tibro
(Nyinflyttad i huset, men känns lite omodernt systemet)
Inväntar offerter på lite olika alternativ och tänkte kolla med er här på forumet om ni har lite tips. Jag vill få systemet lite mer modernt utan att behöva sota en gång i veckan och fylla på pellets varannan dag. Effektivare eldning med givare med mera. Och har även haft lite bekymmer med puffar i nuvarande panna.
Alt. 1
(Komplettera/ändra nuvarande system med)
Automatisk shunt med inne/ute givare
Ny cirkulationspump
Max. tempgivare till kranvattnet
Flytta expansionstank från vinden till pannrum
Alt. 2
Installera ny pelletspanna (Då dessa redan har automatiken?)
(Möjligen lite för dyrt i nuläget)
Alt. 3
Installera en luft/vatten värmepump
(Alldeles för dyrt nu och känns dumt att ha en kall skorsten)
Mycket tacksam för alla tips jag kan få.
Cirk.pump: Gammal stor 380v
Brännare: Ecotec A4 (installerad av förra ägaren 2013)
Förråd: Oljefat
Stad: Tibro
(Nyinflyttad i huset, men känns lite omodernt systemet)
Inväntar offerter på lite olika alternativ och tänkte kolla med er här på forumet om ni har lite tips. Jag vill få systemet lite mer modernt utan att behöva sota en gång i veckan och fylla på pellets varannan dag. Effektivare eldning med givare med mera. Och har även haft lite bekymmer med puffar i nuvarande panna.
Alt. 1
(Komplettera/ändra nuvarande system med)
Automatisk shunt med inne/ute givare
Ny cirkulationspump
Max. tempgivare till kranvattnet
Flytta expansionstank från vinden till pannrum
Alt. 2
Installera ny pelletspanna (Då dessa redan har automatiken?)
(Möjligen lite för dyrt i nuläget)
Alt. 3
Installera en luft/vatten värmepump
(Alldeles för dyrt nu och känns dumt att ha en kall skorsten)
Mycket tacksam för alla tips jag kan få.
Re: Effektivisera systemet
Det finns gott om exempel på totalkostnaden på att byta gammal panna till ny, bara för att öka verkningsgraden. Slutsatsen är alltid att bytet löner sig på ~20 år, alltså nya pannans levtid.
Översatt: det löner sig inte!
MEN en CTC265 är inte en optimal panna - men gör du rätt fungerar den ganska bra ändå. Jag har en likadan och jag har testat en del och nått följande:
* Effekter över 12kW är bortkastat energi! Jag kör min brännare på 7kW fram till det inte fungerar längre, då ökar jag. Det ger även långa gångtider.
* Det går att öka verkningsgraden en del med en enkel plåt i koks-utrymmet. Jag har "förlängd" den gjutjärnsbaffel som finns vid utloppen från oljekammern och det sänkte min rökgastemperatur med 25°C.
* Finns det inte dragbegränsare är det viktigt att få det monterat. Se till att den är rätt dimensionerat! En Tigex 25 är ofta alldeles för liten! Förvisso bättre än inget men ska du betala och ha jobb med det är det ju lika bra att få rätt grej från början.
* Har du inte termostatvred på samtliga element bör du skaffa det. Som ett lite sämre alternativ kan du istället skaffa en shuntstyrning, den gör i grunden det samma fast på ett sämre sätt. Samtidig får du en hel del bättre bättre värmekomfort.
* Om cirkulationspumpen är trött och ska bytas vill jag rekommendera en automatisk pump som reglerar sig själv efter mottryck. Kostar mer men sparar ström kontinuerligt och det blir mycket i längden! Samtidig blir susandet i rören mindre eller försvinner helt.
Huruvida en Ecotec A4 kan skruvas så pass mycket ned i effekt och fungera vettigt vet jag inte, jag är dock personligt inte imponerat av den brännare.
Översatt: det löner sig inte!
MEN en CTC265 är inte en optimal panna - men gör du rätt fungerar den ganska bra ändå. Jag har en likadan och jag har testat en del och nått följande:
* Effekter över 12kW är bortkastat energi! Jag kör min brännare på 7kW fram till det inte fungerar längre, då ökar jag. Det ger även långa gångtider.
* Det går att öka verkningsgraden en del med en enkel plåt i koks-utrymmet. Jag har "förlängd" den gjutjärnsbaffel som finns vid utloppen från oljekammern och det sänkte min rökgastemperatur med 25°C.
* Finns det inte dragbegränsare är det viktigt att få det monterat. Se till att den är rätt dimensionerat! En Tigex 25 är ofta alldeles för liten! Förvisso bättre än inget men ska du betala och ha jobb med det är det ju lika bra att få rätt grej från början.
* Har du inte termostatvred på samtliga element bör du skaffa det. Som ett lite sämre alternativ kan du istället skaffa en shuntstyrning, den gör i grunden det samma fast på ett sämre sätt. Samtidig får du en hel del bättre bättre värmekomfort.
* Om cirkulationspumpen är trött och ska bytas vill jag rekommendera en automatisk pump som reglerar sig själv efter mottryck. Kostar mer men sparar ström kontinuerligt och det blir mycket i längden! Samtidig blir susandet i rören mindre eller försvinner helt.
Huruvida en Ecotec A4 kan skruvas så pass mycket ned i effekt och fungera vettigt vet jag inte, jag är dock personligt inte imponerat av den brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Är det normalt att fylla på med 1 säck pellets om dagen nu när det inte är allt för kallt ute? Då används pannan till både radiatorer och kranvattnet.
Vet att rökgastempen ligger mellan 150-200 C vid pannan nu men ska kolla i inställningarna på Ecotec vad installatören ställt brännaren på för effekt. Såg att fabriksinställning är 70% vilket motsvarar 14kW.
Alla radiatorer har ställbara termostater (dock måste några bytas) Men du menar alltså att automatisk shunt styrning på pannan inte är bra?
Vet att rökgastempen ligger mellan 150-200 C vid pannan nu men ska kolla i inställningarna på Ecotec vad installatören ställt brännaren på för effekt. Såg att fabriksinställning är 70% vilket motsvarar 14kW.
Alla radiatorer har ställbara termostater (dock måste några bytas) Men du menar alltså att automatisk shunt styrning på pannan inte är bra?
Ecotec A4 (2013), CTC 265 '68,
ca160m² (2 plan) 1968,Tilläggsisolerad vind, 21-22°C.
Det beror nog en del på huset också. Jag har termostater och shuntautomatik, älskar det och det lirar fantastiskt ihop hemma hos mig.
mvh
Abbe
mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
MikaelRo:
Jag skrev ingenstans att det inte är bra!
Jag skrev att det inte reglerar lika bra som termostatvred på alla element!
Och 1 säck per dag... vilken effekt går brännaren på? Min test visade ganska tydligt att 12kW är det maximala man kan peta in i en CTC 265 om man ämnar att hå något som kan kallas verkningsgrad.
Kör din brännare på t.ex. 18kW är det inte möjligt för pannan att ta in speciellt mycket av effekten över 12kW, den kastar alltså bort 30% av inmatat energi och då kan du få hur hög förbrukning som helst.
Jag skrev ingenstans att det inte är bra!
Jag skrev att det inte reglerar lika bra som termostatvred på alla element!
Och 1 säck per dag... vilken effekt går brännaren på? Min test visade ganska tydligt att 12kW är det maximala man kan peta in i en CTC 265 om man ämnar att hå något som kan kallas verkningsgrad.
Kör din brännare på t.ex. 18kW är det inte möjligt för pannan att ta in speciellt mycket av effekten över 12kW, den kastar alltså bort 30% av inmatat energi och då kan du få hur hög förbrukning som helst.
Senast redigerad av Icecap den tis 07 okt, 2014 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Har nu provat att sänka effekten till 60% och se hur det fungerar.
Vad mer för inställningar kan vara värt att prova ändra?
Vad har ni för maxtemp på brännaren när den ska slå av och vila och vid vilken temp den ska starta igen?
Vad mer för inställningar kan vara värt att prova ändra?
Vad har ni för maxtemp på brännaren när den ska slå av och vila och vid vilken temp den ska starta igen?
Glömde att skriva ett alternativ till.
Med en såpass gammal panna så känns 2000 talets pelletspannor som en bra uppdatering också. Tänkte på begagnatmarknaden. Kanske bästa egentligen om man inte har bra rabatter på nytt i mitt fall?
Med en såpass gammal panna så känns 2000 talets pelletspannor som en bra uppdatering också. Tänkte på begagnatmarknaden. Kanske bästa egentligen om man inte har bra rabatter på nytt i mitt fall?
Bättre begagnad kan säkert vara värt att tänka på om du kan och orkar installera den själv
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Jag funderade också på att köpa beg, men kom underfund med att nytt är alltid nytt. Kollade på bergvärme o luftvatten men den blev en ny pelletspanna. Kostade 80 med allt. Nu sotar jag 2 gånger om året o har sparat runt 5-6 tusen mot föregående år med den gamla pannan. Jag vågade inte stänga av skortsenen och har en stor källare som håller sig torr nu. Vi får se om det var rätt beslut.
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
Sänkningen till 60% tror jag inte mycke på.Börja och bygg bafflar till pannan istället..
För 80kkr får man mycket el till patronen...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Till vilken patron? 
Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om citera-knappen används vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator

Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om citera-knappen används vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Elpatronen. Tar man sedan det man lägger på pellets, så går det många år.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Förstår hur du menar.
Dock känns det väldigt osäkert att lägga de 24 tkr som jag fick offert på idag för uppdatering av nuvarande system. (Då var demontering av oljetank inräknat)
Fick även offert på byte på panna och lite annat.
Är Focus PE 20 en bra panna?
(Nybörjare med pellets och pannor)
Dock känns det väldigt osäkert att lägga de 24 tkr som jag fick offert på idag för uppdatering av nuvarande system. (Då var demontering av oljetank inräknat)
Fick även offert på byte på panna och lite annat.
Är Focus PE 20 en bra panna?
(Nybörjare med pellets och pannor)
265 e ingen dålig panna som du har..jag skulle kört slut på den..Men det du
gör nu å spånar e inte fel
som sagt..
O focuspannan tycker jagcdu kan lägga focus på nån bättre faktiskt..Mycket liggande ytor som samlar flyg aska
När det finns biomatic o godingen peltecpannan att tillgå ..med fler
gör nu å spånar e inte fel

O focuspannan tycker jagcdu kan lägga focus på nån bättre faktiskt..Mycket liggande ytor som samlar flyg aska

När det finns biomatic o godingen peltecpannan att tillgå ..med fler

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers