Shunten sitter fast

d_anders
Energiprofet!

Shunten sitter fast

Inlägg av d_anders »

Hej!
Förra året gick shunten väldigt trögt efter sommaren (första hösten i huset). I somras drog jag åt den ganska rejält för jag fick för mig att den inte stängde ordentligt i det läge det var "lätt" att dra den till. Dum som jag var så motionerade jag pumpen regelbundet men glömde shunten. Idag skulle jag vrida på den igen...

Först satt den som berget. Sen efter mycket våld så fick jag den att släppa några grader, men sen sitter den som berget igen. Jag har testat att "hacka" fram och tillbaka med en skiftnyckel för att vicka/slå loss den, men jag lyckas inte.

Jag gissar att jag har två alternativ:
1. Skaffa en rejäl rörtång som kan greppa tag om den relativt tunna axeln och sen vrida som en tok på vinst eller förlust.
2. Tömma pannan och montera bort shunten för att sen på något sätt försöka få axeln att vrida sig. Problemet med detta alternativ är att jag aldrig har tömt pannan och att jag är osäker på om tömningsventilen fungerar.

Kan det hjälpa att värma runt axeln med en varmluftspistol eller liknande (utan att först montera bort ventilen)?

Andra tankar på hur man kan lyckas vrida på axeln utan att först ha monterat bort ventilen?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Shunten sitter fast

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver inte montera bort shunten, men det är nog nödvändigt att sänka systemets nivå ner till shunten om det saknas avstängningsventiler.
Det går att byta ventilens insats eller ta isär och putsa upp den befintliga genom att lossa de fyra bultarna och dra ur innanmätet.
Försök att identifiera vilken ventil du har på Esbe´s hemsida http://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media/ESB ... _F_LR.ashx.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det brukar gå att motionera den så att den släpper även om det kan ta lång tid, men risken finns att det börjar läcka givetvis med för mycket våld, värma är inget bra, det sitter en o-ring i shunten.

Det beror ju lite på vad det är som geggat igen där inne, men om den inte läcker så borde det vara fullt möjligt att öppna den och få liv i den igen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Tyvärr gick det nog åt skogen. Jag vickade fram och tillbaka ganska hårt under en längre tid och sen började axeln att rotera lite med ett rejält gnisslande. Efter lite mer vickande gick det att vrida på axeln ungefär som innan sommaren. Dock verkar ventilen inte följa med, för jag får fortfarande ingen värme ut från shunten. Misstänker att jag vred sönder ventilen inuti på något sätt. Jag har svårt att identifiera modellen. Den liknar inte de vanliga då den är inbyggd i pannan. Jag är dock ganska säker på att det är samma som på den här bilden:

http://i443.photobucket.com/albums/qq15 ... Shunt2.jpg

Jag får väl hoppas att en rörmokare som kan byta ventilen åt mig, men frågan är hur lätt det är att hitta någon.

Insåg nu att det bör vara en esbe av modell T.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Då är det bara att byta insatsen så blir den som ny igen.
Det är ingen vanlig T-ventil men kontakta Esbe med ett foto, så ska det nog ordna sig.
Lossa plåten med skalan och se om det står någon datering på den eller kolla pannskylten när den är tillverkad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Japp, datering finns. Jag funderar dock lite på om jag ska byta panna. Det såg lite rostigt ut under ventilen och pannan är 25 år. Det jag såg av plåten såg dock bra ut
ska kolla mer ikväll
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Skylten är från 1989. Det visade sig att det under ventilen som jag var rädd för var rost i huvudsak var en blandning av aska och damm mm. Esbe kan säkert identifiera ventilen. Återstår att hitta en rörmokare. Jag tror jag ska slänga in installation av termostater på ett par element som lockbete.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Nu har jag försökt hela kvällen att rubba insatsen, lyckas inte!
Jag har alltså släppt ut en del vatten, skruvat bort de 4 skruvarna, tagit bort yttre o-ringen, plattan, inre packningen, en bricka och en fjäder (vad fyller den för funktion?).

Insatsen låter sig dock inte flyttas. Jag har försökt att slå runt den, vrida runt den, banka på den och dra i den. Jag har sprutat rostlösare, men det hjälper inte det heller. Det blir svårt att byta insats om inte den gamla går att få bort :cry:

Misstänker att den har rostat fast rejält. Har järnrör.

Några idéer på vad jag kan prova imorgon?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Lite värme typ gasolbrännare på ventilhuset kanske hjälper.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Kanske får åka förbi Biltema imorrn och köpa deras lilla brännare. Tror du gasolbrännare fungerar bättre än varmluftspistol?

En uppenbar nackdel med pistolen är väl att den kommer dra upp en massa damm/aska som finns inne i pannan, men det kan jag leva med.

Är riktigt less på ventiluslingen. Om inte jag får loss den så är väl risken uppenbar att rörmokaren heller inte får det. Att den lyckades fastna så på 4 månader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Kan gå med varmluftspistol, men det får inte gå för långsamt för då värms insatsen också.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

En sak till:
Nu har varmvattnet hunnit kallna (har drygt 200l i fristående tank som värms av pannan). Kan jag köra pannan trots att det nu är är kanske 15 liter vatten mindre i pannan än vad det brukar vara?
Jag kan inte fylla på, för påfyllningen sitter på fel sida om shunten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

En förutsättning är att tanken med rör och cirkulationspump befinner sig under shuntens nivå.
När pannvattnet värms upp expanderar det och kommer förmodligen att läcka ut genom shunten.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Värm först shunten så mycket du vågar och försök sedan kyla insatsen snabbt med tryckluft eller vattensprut eller nåt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Var otydlig. Jag tänker förstås sätta tillbaka allt innan jag drar igång pannan för att få varmvatten. Men det bör inte vara någon risk med att köra med "för lite" vatten i systemet?
Skriv svar