Relativt ny i ett hus med vattenburen värme, värms i dag med en CTC 442 från -61 koks/olja/ved:) med inbyggd beredare på 215l. Skall på sikt skaffa berg/luft/vatten eller något annat fyndigt men behöver ha en lösning som fungerar bättre ett par tre år framåt.
Har funderat på pellets då det ramlar ut en del begagnade utrustningar på blocket.
Vad behöver jag, vilka brännare är att föredra och finns det någon som inte är att föredra.
Vilka prylar behövs? Tryckluft, brännare, magasin och skruv är väl det jag förstått behövs. Behöver jag sätta dit några morderna prylar på själva pannan? Har gammal dragbegränsare med skruv och kedja i dag. Pannan står i källaren och sedan är det 2 plan till.
Vilket underhåll krävs vid pelletseldning? Förstår att det är mycket individuellt men det kanske kan lämnas några exempel. Finns det larm som inte kostar skjortan vid ev driftsstopp om man inte är hemma?
Tack på förhand!
Novis skall köpa begagnad pelletsutrustning, hjälp?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Novis skall köpa begagnad pelletsutrustning, hjälp?
Har inte koll på hur din gamla panna ser ut, men det brukar alltid funka med en framåtbrinnande brännare monterad där oljebrännaren suttit.
Undvik rörbrännare som Pellx, Viking Bio som har dyra reservdelar.
Försök få tag i en Viking B16 som är en robust och enkel brännare med billiga reservdelar.
Här har du en kanonbrännare med tryckluftsuraskning komplett http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=20&w=3
Din dragbegränsare är avsedd för vedeldning och passar inte för pellets.
Du behöver en sådan här http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1 dimensionerad för din skorsten och monterad i rökkanalen.
Undvik rörbrännare som Pellx, Viking Bio som har dyra reservdelar.
Försök få tag i en Viking B16 som är en robust och enkel brännare med billiga reservdelar.
Här har du en kanonbrännare med tryckluftsuraskning komplett http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=20&w=3
Din dragbegränsare är avsedd för vedeldning och passar inte för pellets.
Du behöver en sådan här http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1 dimensionerad för din skorsten och monterad i rökkanalen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tackar för bra och snabbt svar. kan inte det här med att få med bilder men skickar med två lånade bilders adresser så ser du vilken panna och den dragbegränsare som sitter där nu.
http://forumbilder.se/DBRGH/img-1492
https://www.google.com/search?q=gammal+ ... 1024%3B768
Pannan jag har ser ut så här fast på min hänger det en oljebrännare i luckan. Jag menade dragregulator och inte dragbegränsare (om det nu inte är samma sak). Min dragregulator sitter på nedersta luckan fram och på utgående bak på pannan så sitter det någon form av begränsare.
Dragregulatorn som jag har i dag ska alltså var urkopplad=stängd vid pelletseldning, alltså samma utgångspunkt som när jag kört med olja.?
Många pratar om justeringar vid pelletseldning, vad är det man kan justera, på exempelvis den brännare du länkade till.
Tryckluften, är det endast till för auotomatisk renblåsning? Alla har det inte eller?
Klarar man av att koppla in tex den du länkade till själv eller bör man anlita?
Många frågor och hoppas på överseende, tack igen!
http://forumbilder.se/DBRGH/img-1492
https://www.google.com/search?q=gammal+ ... 1024%3B768
Pannan jag har ser ut så här fast på min hänger det en oljebrännare i luckan. Jag menade dragregulator och inte dragbegränsare (om det nu inte är samma sak). Min dragregulator sitter på nedersta luckan fram och på utgående bak på pannan så sitter det någon form av begränsare.
Dragregulatorn som jag har i dag ska alltså var urkopplad=stängd vid pelletseldning, alltså samma utgångspunkt som när jag kört med olja.?
Många pratar om justeringar vid pelletseldning, vad är det man kan justera, på exempelvis den brännare du länkade till.
Tryckluften, är det endast till för auotomatisk renblåsning? Alla har det inte eller?
Klarar man av att koppla in tex den du länkade till själv eller bör man anlita?
Många frågor och hoppas på överseende, tack igen!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Vippluckan som är hopkopplad med dragregulatorn skall vara stängd och helst tätad.
Har du en dragbegränsare i rökkanalen, så finns det hopp om en fungerande pelletsinstallation.
Den ser nämligen till att draget i skorstenen blir konstant och att brännaren får stabila arbetsförhållanden.
En pelletsbrännare ställer man in på den effekt man önskar genom att justera bränslematningen till den valda effekten. Därefter justeras luftmängden till förbränningen så att den blir så effektiv som möjligt.
Hög verkningsgrad ger lägre bränsleförbrukning.
Moderna brännare har digital styrning som ger en exakt kontroll på inställningarna och gör det lätt att prova en ny inställning och sedan gå tillbaka om man inte är nöjd.
Äldre brännare med potentiometrar för injusteringarna är lite jobbigare att hantera då man inte har riktig koll på vad som händer.
Tryckluft används av vissa brännare för automatisk uraskning. Andra har någon form av mekanisk uraskning.
Äldre och billigare brännare saknar i regel automatisk uraskning.
Även med automatik kan man behöva skrapa bort fastbrända rester någon gång i månaden beroende på pelletsens kvalitet.
En normalt händig person fixar en brännarinstallation med lite hjälp från forumet.
När man köper en begagnad brännare gäller det att man får med montageplåten som fixerar brännaren mot pannans lucka/öppning, samt eventuell temperaturgivare om brännaren styrs av en separat sådan ansluten till brännarstyrningen.
Har du en dragbegränsare i rökkanalen, så finns det hopp om en fungerande pelletsinstallation.
Den ser nämligen till att draget i skorstenen blir konstant och att brännaren får stabila arbetsförhållanden.
En pelletsbrännare ställer man in på den effekt man önskar genom att justera bränslematningen till den valda effekten. Därefter justeras luftmängden till förbränningen så att den blir så effektiv som möjligt.
Hög verkningsgrad ger lägre bränsleförbrukning.
Moderna brännare har digital styrning som ger en exakt kontroll på inställningarna och gör det lätt att prova en ny inställning och sedan gå tillbaka om man inte är nöjd.
Äldre brännare med potentiometrar för injusteringarna är lite jobbigare att hantera då man inte har riktig koll på vad som händer.
Tryckluft används av vissa brännare för automatisk uraskning. Andra har någon form av mekanisk uraskning.
Äldre och billigare brännare saknar i regel automatisk uraskning.
Även med automatik kan man behöva skrapa bort fastbrända rester någon gång i månaden beroende på pelletsens kvalitet.
En normalt händig person fixar en brännarinstallation med lite hjälp från forumet.
När man köper en begagnad brännare gäller det att man får med montageplåten som fixerar brännaren mot pannans lucka/öppning, samt eventuell temperaturgivare om brännaren styrs av en separat sådan ansluten till brännarstyrningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Tackar! En liten följdfråga, hålet där jag har oljebrännaren är ju för litet för en sån där viking som du länkade till och det är väl allmänt för litet för vilken brännare jag än hittar. Ska ringa på den du länkade till men undrar om det finns färdiga runda luckor som passar eller om man måste göra det själv? Ringde på en som fanns på närmare håll men den verkade vara av äldre generationen utan tryckluft.
Normalt så får man med en monteringsplåt till brännaren, man kapar upp ett hål i den gamla luckan och sätter den nya plåten utanpå luckan, skruvar eller sätter fast den på annat vis så har du montering för brännaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.