Säkerhetsventil släpper vatten expansionskärl
Säkerhetsventil släpper vatten expansionskärl
Hej!
Har lite krångel med mitt system, säkerhetsventilen till expansionskärlet släpper ut vatten. Trycket ligger runt 1 bar, ventilen är 1,5 bar (tror jag, enl. manometern). Kärlet är slutet och sitter i källaren 12/18 liter skulle jag tippa på, märkskylt saknas. Släpper kanske 1 dl/h.
Finns det något man bör felsöka, eller är det lika bra att byta kärl + ventilen på en gång. Handlar ju inte om några jättesummor av vad jag har hört.
Lite irriterande, för det smäller i elementen när ventilen släpper ut.. Men det är värme i alla element och
luftat.
/Magnus
Har lite krångel med mitt system, säkerhetsventilen till expansionskärlet släpper ut vatten. Trycket ligger runt 1 bar, ventilen är 1,5 bar (tror jag, enl. manometern). Kärlet är slutet och sitter i källaren 12/18 liter skulle jag tippa på, märkskylt saknas. Släpper kanske 1 dl/h.
Finns det något man bör felsöka, eller är det lika bra att byta kärl + ventilen på en gång. Handlar ju inte om några jättesummor av vad jag har hört.
Lite irriterande, för det smäller i elementen när ventilen släpper ut.. Men det är värme i alla element och
luftat.
/Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Tidigare Ecotec A3
Re: Säkerhetsventil släpper vatten expansionskärl
Det låter som att det handlar om ett pulsvis läckage snarare än droppar. Stämmer det?
Stämmer, testade trycka på ventilen för blåsan, då kom det några droppar vatten. Så kärlet är nog kört. Men lustigt att det släpper innan 1,5 bar ändå. Men det kanske har med att blåsan i kärlet är tom att göra?
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Tidigare Ecotec A3
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Fjädern i ventilen kan bli lite slapp med åren. Kan också vara manometern som inte visar rätt.
Kommer det bara vatten genom luftventilen eller var det bara lite i början.
Kan vara lite kondens i blåsan som kom först.
Är blåsan hel så byt säkerhetsventilen först och främst.
Kommer det bara vatten genom luftventilen eller var det bara lite i början.
Kan vara lite kondens i blåsan som kom först.
Är blåsan hel så byt säkerhetsventilen först och främst.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Sv: Säkerhetsventil släpper vatten expansionskärl
Det kom ingen luft. Håller jag inne ventilen för bälgen så rinner det lite försiktigt.
blir byte till ny på måndag. Hoppas att det hjälper.

Trycket på externa och på pannan visar ungefär lika. Inga stora variationer.
blir byte till ny på måndag. Hoppas att det hjälper.

Trycket på externa och på pannan visar ungefär lika. Inga stora variationer.
Tidigare Ecotec A3
Tidigare Ecotec A3
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Japp, då är kärlet kört. Finns inget expansionsutrymme, varför ventilen öppnar ofta vid eldning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Japp. Tack för hjälpen! Mycket trevligt forum!
Tidigare Ecotec A3
Tidigare Ecotec A3