Oförbränd pellets

frosten
Stor entusiast!

Oförbränd pellets

Inlägg av frosten »

Hej!

Jag bytte pelletssort från Teljeenergi till Nova. Skulle sota pannan nu ikväll och nu ser det ut så här. Såg att lågriktaren såg skevt ut, har iof sett ut så sen jag köpte huset men är det ett problem? Förbränningstemperaturen enligt termometern ligger på 100-150c, vilket jag tycker är normalt?

Rostret med lite oförbränt pellets i
Bild

Lågriktaren som ser lite uppfläkt ut
Bild
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av nyman »

Måste vara något riktigt stolpskott som eldade där tidigare.
Köp ny flamriktare hos Pelletsteknik och börja om med riktiga inställningar.

Är brännarhuset oförstört?
Vad har du för version av brännarprogrammet och vilka inställningar har du för fläkt och skruvmatning?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Varför byta brännarhuset, det verkar bara vara lågriktaren som är trasig? Hur kollar jag vilken version jag har?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ingen större fara med lågriktaren heller vad jag kan se så länge flamman inte tar i eldstadstaket.
Ser ut att vara för mycket luft i förbränningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Tack för svar. Jag hittade inget om programversion, var hittar jag det? Hur styr jag luftmängden, är det med dragbegränsaren?

De värden jag kunde hitta var:

Startdos: 20,1

U-H Eldning:
on: 1,5
off: 13,5
Fläkt: 28

Normal eld
On: 3,7
Off: 17
Fläkt 11

Det står SA12 Millenium II+ på den.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Programversion kan stå i samma bild som du fyller i skruvmatningen.
Vilken effekt är inställd?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Vad jag kan se så har jag ingen meny som heter "Skruvmatning", jag skrev i inlägget innan alla inställningar som jag kan se.
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Ursäkta jag frågar samma fråga flera gånger, men hur ser jag programversion? Står inget om version i skruvmatningen.

Men angående motdragsluckan, den är ställd "tungt", vilket innebär att den öppnar sällan. Bara för att förstå funktionen, när luckan öppnas minskar då draget och mindre luft kommer till brännaren, eller är det tvärtom? :)
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Nja, tanken med dragbegränsaren är att få ett så *konstant* drag som möjligt. Luften för förbränningen, utan att kunna din brännare, gör du med en fläktinställning. Sök lite på detta forum så lär du dig lite om förbränning och inställning av pelletsbrännare...

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Ja jag har kollat runt på forumet. Mätte vid ett tillfälle effekten och den ligger på ca 11kW. Askan var svart. Då ställer jag ner fläkten tills askan blir grå, har jag förstått rätt och tills röken knappt syns?
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Fläkt 11 och 11 kW är nog alldeles för högt. Med dragbegränsaren på 13 Pa och med Mårtens program från Bionordic ligger jag på fläkt 16 eller eventuellt 15 för samma effekt.
För mycket fläkt ger syreöverskott som ger sig på materialet. På min lågriktare sedan 2007 kan man inte mäta någon materialförslitning.
Skruvmatningen är on och off i menyn.
Kan du ställa in avståndet mellan start och stopp för pannan?
Heter Från och Till i menyn.
Har du programmet men fast hysteres på 10 grader bör du uppgradera.
Senast redigerad av nyman den mån 20 okt, 2014 07:42, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Tack! Är det så logiskt att jag bara sänker värdet till t.ex. 9 och så sjunker hastigheten på fläkten, eller är det tvärtom?

Sedan så avvaktar jag bara och håller koll på rökfärgen och färgen på sotet och finjusterar så tills sotet blir grått?
Jag behöver inte ändra pelletsmatningen?

Japp kan ställa hysteres, den startar vid 70c och stoppar vid 81. Hade under ett kort tag 62-81 men tyckte det var onödigt att riskera kondens.

Jag hittade programversionen! :) Man håller in Esc + OK 1-2 sekunder, sedan trycker man på other och då står det programversionen.

Version:
Hard 1.2
Soft 1.4
Senast redigerad av frosten den mån 20 okt, 2014 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Högre fläktvärde ger lägre varvtal på fläkten. Lätt att höra. Går inte att finjustera med fläkten utan man väljer ett troligt fläktvärde och justerar in matning därefter. Blir effekten för låg minskar man fläktvärdet ett steg och justerar matningen igen osv.
3,7 sekunder gångtid ger exakt ett halvt varvs matning på shinmyungmotorn. SPGmotorn går ett halvt varv på 3,5 sekunder. Enligt en del teoretiker ska matningen bli jämnare om man använder halvvarvsmatning.
Föreslår därför att du fortsätter med 3,7 sekunder på "on" och justerar matningen med skruvens paustid.

Om pannan startar vid 70 grader är väl bra men varför inte elda till 87 grader så får du mer varmvatten och mindre brännarstarter. Min är inställd på 67-87 grader.

Sitter alla turbulatorer kvar i pannans tuber ska du få mycket bra verkningsgrad med 11-12 kW effekt på brännaren i den pannan. Blir fallröret varmt så man inte kan ta i det är effekten för hög.
Dragbegränsaren är det viktigt att ställa in rätt. Är det en Tigex25 så ska balansaxeln ligga vågrätt in mot rökröret när begränsaren är stängd, motviktens centrum kan du sätta 28 mm ut från inpressningen på balansaxeln så får du 14 Pa.
Oftast är Tigex25 för liten och fladdrar upp på full öppning så fort det kommer en vindpust men mycket bättre än ingenting.
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Jag har ställt motvikten på 28mm från axeln nu, men då öppnar den mer sällan jämfört med om jag skulle ha den närmare axeln.

Alla turbolatorer sitter kvar. Matarröret blir inte för varmt kan utan problem hålla i metallen (där man skjuter ner matarröret) under eldning.

Ok kan öka men blev lite tveksam till att höja panntemperaturen då värmeslingor går på samma slinga som elementen, i badrummet tror jag det är plastslang, det sitter dock en ventil i en inspektionslucka så jag har skruvat ner den så det inte kommer alldeles för varmt vatten men ändå svårt att reglera utan termostat. Men det kanske är ett ickeproblem. Automat Shunten reglar ju ut vattnet men tänkte mera om det kom några toppar på 80 gradigt vatten kanske inte var så bra för plaströren.

När jag mäter upp effekten så ska jag väl manuellt starta skruven ett antal sekunder, men hur startar jag den?

Jag är lite osäker på vad du menar med paustider, ska kolla om jag hittar det i menyn. Jag har uppdaterat tidigare inlägg med programvaruversion.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Paustiden för skruven är när den står stilla, "off" i menyn.
Ska man mäta effekten tar man den slangen från brännaren under drift och stoppar den i en tom pelletspåse, samtidigt matar man brännaren för hand i fallröret. I 6 minuter håller man på och sedan väger man uppsamlad pellets.
Får man 300 gram uppsamlat på 6 minuter så blir det 3,00 kg i timmen. Pellets har ett förbränningsvärde på 4,8 kWh/kg.
Gångrar man 4,8 kWh/kg med 3,00 kg/tim så går kg och tim bort och resultatet blir 4,8*3,00 kW= 14,4 kW
Newton och hans franska sorter kan vi lämna utanför. :) Huvudräkning när man sitter i pannrummet!

Plastslangen är väl en kombipex med aluminiumfolie på insidan? Är det en annan plastslang som ger syrediffusion bör den bytas för att undvika rostbildning i värmesystemet.
Är plastslangarna kopplade till shunten blir det väl aldrig så varmt. En del kopplar ju hela värmesystemet med plastslang.
Skriv svar