Oförbränd pellets
Re: Oförbränd pellets
Jag ser en kort bit av slangen i inspektionsluckan och jag hittade mer sån slang på vinden och den har ingen aluminiumfolie på insidan. Så då bör jag stänga av golvvärmen till badrummet och slita upp golvet och byta slangen?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Folien är ingjuten i plasten. Står det någon beteckning på slangen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nej jag skulle fråga någon som är expert.
Kan ju hända att det fanns någon godkänd plastslang utan aluminiumfolie också.
Verkar ganska troligt då man lagt ned så mycket jobb.
Vi får höra närmare för många på forumet micklar med golvvärme.
Fanns en på forumet med username Elvis som kunde det här med kombipex men han försvann.
Själv drar jag järnrör om det behövs men funderar på att bryta upp badrumsgolvet och sätta in golvvärme och nya avloppsrör.
Kan ju hända att det fanns någon godkänd plastslang utan aluminiumfolie också.
Verkar ganska troligt då man lagt ned så mycket jobb.
Vi får höra närmare för många på forumet micklar med golvvärme.

Fanns en på forumet med username Elvis som kunde det här med kombipex men han försvann.
Själv drar jag järnrör om det behövs men funderar på att bryta upp badrumsgolvet och sätta in golvvärme och nya avloppsrör.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jag ska undersöka vad det är för slang, den är blå och vit.
Ok jag tror jag börjar förstå nu Nyman
. Men ska jag godtyckligt mata in pellets i inloppet till brännaren medans slangen matar till en påse? Bara se till att det brinner under dessa 6 minuter?
Tror jag måste skriva en FAQ när jag har lärt mig
Ok jag tror jag börjar förstå nu Nyman

Tror jag måste skriva en FAQ när jag har lärt mig

Ok nu har jag mätt upp effekten, jag fick 283g på 6min. Det resulterar i 13,584kW, det innebär att jag bör sänka matningen och luften?
Vicken pelletsmatning och fläkt ligger du på nu? 14 kW är väl övre gränsen för vad en ctc1100 kan svälja utan att man tar bort några turbulatorer.
Har du justerat in förbränningen efter röken är det också intressant vad du får för rokgastemperatur?
Står brännaren fortfarande inställd med för hög fläkt blir elden kyld och rökgastemperaturen säger ingenting
Har du justerat in förbränningen efter röken är det också intressant vad du får för rokgastemperatur?
Står brännaren fortfarande inställd med för hög fläkt blir elden kyld och rökgastemperaturen säger ingenting
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Det är för mörkt för att se röken nu. Rökgastemperaturen ligger på 130-150c. Har bara konstaterat att det ryker vid uppstart och sedan kan man knappt se röken, det borde väl vara bra? Alla turbolatorer sitter i.
Här är några värden:
Normal eld
On: 3,7
Off: 17
Fläkt 11
Antar att det styr matningen? Startdosen är på 20,1.
Här är några värden:
Normal eld
On: 3,7
Off: 17
Fläkt 11
Antar att det styr matningen? Startdosen är på 20,1.
Då har du inte provat att sänka fläkthatigheten till ett något rimligare värde. Lågriktaren visar hur det går när man har för mycket luft, materialet äts upp av syre och dessutom blir det för varmt så delarna deformers.
Ok jag sänker fläkten till 15? Hur sänker jag effekten till 11kW, sänka ON och sedan mäta 6 minuter som tidigare?
Jag får titta hur röken ser ut imorgon.
Jag får titta hur röken ser ut imorgon.
Jag skulle låta "on" vara kvar på 3,7 och öka "off till 19,5 och ändra fläkten till att börja med till 14
Ändringen måste göras när det är dagsljus så man ser om det kommer svart rök. Ser det bra ut kanske fläkten kan ändras till 15 senare. Men finjusteringen måste alltid göras med skruvtiderna.
Ändringen måste göras när det är dagsljus så man ser om det kommer svart rök. Ser det bra ut kanske fläkten kan ändras till 15 senare. Men finjusteringen måste alltid göras med skruvtiderna.
Nyman! vad för material har dom tillverkat lågriktaren i om det äts upp av syre?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ä inga spetsfundigheter nu. Du vet vad jag menar. Ser du inte hur lågriktaren ser ut så spara bilden och gå till katalogen där den ligger och klicka på bildens fil så får du upp någon form av "picture viewer" där du kan klicka på ett "+" märke för förstoring.
En lärobok i gassvetsning, avdelning reducerande och oxiderande låga och avdelningen för gasskärning kan också vara till hjälp.
En lärobok i gassvetsning, avdelning reducerande och oxiderande låga och avdelningen för gasskärning kan också vara till hjälp.
Tack Nyman! Jag återkommer när jag har testat inställningarna imorgon. Men jag funderar på att beställa en ny lågriktare, var ingen jättesumma. Den ser inte så rolig ut måste jag säga.
Jag har ändrat Start Stop till 67-87.
Jag har ändrat Start Stop till 67-87.
Nyman jag har jobbat med dom allra flesta metaller, både skärande bearbetning och svetsning...gissningsvis borde det vara tillverkat av MA253 som är ett rostfritt värmetåligt material och mig veterligen så äter inte syre upp det, har plåtar och rör i garaget som jag haft i 10-15år helt intakt utan det minsta åverkan på det trots att det vistats i 21% syre, inget material har ätits upp
Det som förändrar materialets struktur är höga temperaturer, en följd av att brännaren körs på en hög effekt
Det som förändrar materialets struktur är höga temperaturer, en följd av att brännaren körs på en hög effekt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Erik_73:
Om vi ändå är inne på hårklyverier så vill jag påpeka att syre är den enda komponent som behövs för att bryta ner metall och en viss naturlig luftfuktighet. Gäller även vid oxidering av aluminium.
Ingen aning hur lång tid en sådan process tar inomhus men får metallen hålla en jämn temperatur tar det fasligt lång tid, vill minnas att temperaturförändringar skyndar på processen.
Det går att helt stanna upp rost och oxidering om man tar bort luft, även med syrefattigt vatten.
Gäller förvisso även celler och alla organismer som bryts ner. Men som bekant är, så behöver vi tyvärr andas.
Om vi ändå är inne på hårklyverier så vill jag påpeka att syre är den enda komponent som behövs för att bryta ner metall och en viss naturlig luftfuktighet. Gäller även vid oxidering av aluminium.
Ingen aning hur lång tid en sådan process tar inomhus men får metallen hålla en jämn temperatur tar det fasligt lång tid, vill minnas att temperaturförändringar skyndar på processen.
Det går att helt stanna upp rost och oxidering om man tar bort luft, även med syrefattigt vatten.
Gäller förvisso även celler och alla organismer som bryts ner. Men som bekant är, så behöver vi tyvärr andas.