Fallrörsslang

Skriv svar
lange02
Entusiast!

Fallrörsslang

Inlägg av lange02 »

En glad överaskning för oss med Iwavo, VikingBio, Eurofire, Bionordic, Nymo och kanske fler brännare.
Riktig professionell fallrörsslang som är genomskinlig säljs nu av PBS.nu för halva priset mot vad andra tar.
De färgade slangarna som många andra säljer uppfyller ju inte kravet på att man ska kunna se på slangen när man "eldar fel".
Blir slangen brun i nedre delen betyder det att man har bakvärme och att risk för bakbrand föreligger.
http://www.pbs.nu/sv/varmebaronen-vikin ... slang.html
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
micke_932
Pannrumshärskare!

Re: Fallrörsslang

Inlägg av micke_932 »

Var har du fått informationen om att den duger till fallrörsslang ifrån ?

Det står bara "Polyuretanslang", det står inget om att den inte brinner eller ens att den är avsedd för att användas som fallrörsslang eller är godkänd för detta ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

I mina ögon ser det ut som den inte är godkänd då den har en metallspiral och därför inte helt brinner av vid bakbrand....

Varför de icke genomskinliga inte skulle vara godkända förstod jag inte, det står ingenstans att slangen måste vara genomskinlig.

För min del skulle jag returnera en fallrörsslang som har metall spiral, samt att jag är högst tveksam till brandförsäkringen gäller då man satt säkerhetsanordningen ur funktion.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Bra grejor säljer sig själva. :) Blir nog en beställning härifrån också. De här slangarna var originalmonterade på både Iwabo och Bionordic vad jag minns.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Har för mig att min gamla Iwabo hade metallspiral, sedan om den var original låter jag vara osagt. Men tittar man runt på diverse sidor så säljer många slang med metallspiral. Vad är det förresten som sätts ur spel i säkerheten? Slangen borde likväl brinna upp och där bli ett skelett av metall kvar, eller?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Den ser helt identisk ut med den som Viking Bio levererades med original.
Jag har även köpt som reservdel av Värmebaronen rekommederad typ, och den ser också likadan ut.
Min håller i tre säsonger, sedan börjar den spricka lite här och var, och har även hunnit brunfärgas.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Slangen borde likväl brinna upp och där bli ett skelett av metall kvar, eller
Vet ej om dom får ha metallspiral men dom får definitivt inte brinna, dom ska smälta om det blir för varmt, inget brinnande.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar