Oförbränd pellets

Erik_73
Energiprofet!

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Erik_73 »

Helt klart skulle lågriktaren inte varit så sliten om man tog bort allt syre, svårt att få pelletsen att brinna och därmed inga höga temperaturer, det är hög temperatur som förstör materialet, körs brännaren på en hög effekt får man hög förbränningstemperatur och ett större slitage....mätningar på min brännare så blev förbränningstemperaturen runt 180grader högre vid 10kW än vad den var vid 6kW, luftöverskott mellan 6 och 14% gjorde inga större skillnader i förbränningstemperaturen vid 10kW
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Jo :). Ingen aning vad jag har för förbränningstemperatur, kan bara avläsa rökgastemperatur och den verkar fullt normal om termometern visar rätt. Men förbränningstemperaturen är definitivt för hög, ska se vad jag kan göra åt det när det ljusnar.

Så om jag sänker fläkten då kommer också rökgastemperaturen att öka men sänker jag matningen så kan jag förhindra att den inte går för varm, eller har jag missuppfattat? Är 100-150c en eftersträvad rökgastemperatur?

Med min panna och brännare så har jag för mig att jag läste någonstans att 11kw gav minst energiförlust?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Vad du mäter som rökgastemperatur är rätt ointressant så länge brännaren inte är rätt injusterad.
Har man inte mätinstrument för 12-15 tusen så får man gå efter röken och kontrollera sedan med askans färg. Man ska i pelletsmatningen ligga strax under de värden när det börjar komma svart rök. Mellan varje ändring av matningen måste man vänta 5-10 minuter.

Fläktvärdet bestämmer vilken effekt du eldar på och det ska du inte ändra på när du funnit en effekt som är lämplig. Finjusterring till bra förbränning görs med pelletsmatningen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Det mest energieffektiva är när brännaren går på samma effekt som huset drar, detta är dock svårt att uppnå av några anledningar, dels klarar ingen brännare av en bra förbränning vid riktigt låga effekter och sedan beror det på om skorstenen klarar av kondenserande drift som sätter stopp för det, jag kör på 6kW året runt och det räcker även när det är som kallast så brännaren går alltså med en för hög effekt större delen av året pga att den inte går att ställa ner mer i effekt....den lägsta effekt som anläggningen klarar av med förbränning och ingen kondens i skorsten är väl det mest energieffektiva och det måste anpassas efter den egna anläggningen
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Ok jag hann precis testa innan det mörknade.

On: 3,7
Off: 19,5
Fläkt: 14

Det går precis att urskilja rök var 5-10 sekund ur skorstenen men inte konstant. Rökgasen ligger på ca 130C.

Nuvarande kW ligger på 11,904kW (246g på 6 minuter). Ska jag justera något mer?
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Ett tips är att rengöra pannan noga innan varje förändring man gör så kan man se om förändringen börjar sota eller om askan blir ljusare/vita inslag vilket kan vara lite svårare att se om det redan är mycket aska/beläggning

Om det gick skulle jag sänka effekten ännu mer, samt ökat hysteresen lite till för att få längre gångtid ifall det är möjligt utan att få kondens i skorstenen
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Tack för tipset Erik.

När du säger ännu mer, hur långt ner tycker du? 10kW?

Hysteresen är på 66 till 86. Jag tycker att 66 är på gränsen. Hur högt och lågt vågar jag gå? Tänkte gå upp och mäta uppe i skorstenen med en termometer. Hur varmt ska det vara uppe i skorstenen för att undvika kondens?

Ändå snart dags för att sota pannan.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Får ni för mycket, så finns det de som köper alt till rätt pris :-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

ok trodde du hade 70-81, det är ok med 66-86....är det på gränsen med varmvatten med 66grader?

Man brukar väl säga 80grader 1meter ner eller 60grader 50cm ner, man brukar mäta precis innan brännaren stannar

hur lågt du kan gå ner i effekt beror mest på hur låg rökgastemperatur du kan ha utan att det blir kondens i skorsten
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Har du fått till 130 grader i rökgastemperatir ska du inte sänla mer. finns knappast något att tjäna på det.
En hysteres på 68-till 87 är bra. Vid värmeåtgång så tar det några minuter innan brännaren startar och då sjunker temperaturen i pannan också under starten. Meningen med att sänka effekten var att brännaren skulle anpassas till pannan

Har du testat med lite olika värden på "off" och bibehållen fläkt 14 så du vet var gränsen ligger för svart rök ur skorstenen? Finns inga genvägar utan det tar tid. Vit rök är vattenånga som kondenserar.

Vad händer on du slår över till fläkt 15 när brännaren nyss startat? Får du svart rök då ligger du hyfsat bra till med fläkt 14. Med din effekt lyckades jag elda med fläkt 15 också enligt gamla anteckningar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Ok, tack för ert tålamod :-).

Ok jag ändrar hysteresen till 68-87. Så nu när jag har ställt in effekten då ska jag bara finjustera med fläkten tills jag tycker att röken är på en acceptabel nivå, dvs knappt synlig.

Alltså öka värdet på fläkten tills det börjar ryka och ställa ner fläkten tills det knappt syns rök?
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Finjusteringen ska göras med pelletsmatningen och inte med fläkten på din brännare, är rökgasen mörk så ska man minska pelletsmatningen genom att öka off tiden, dvs skruven står still längre tid mellan påfyllningarna
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Bara för att undvika missförstånd. Men hur ställer man in fläkten då? Är det utifrån sot,låga och rökgastemperatur?

Tack för tipset om att rengöra panna noggrant när man byter inställningar. Rökgastemperaturen går inte över 130c efter sotning, är det ett godkänt?

Jag ska göra ett nytt försök att finjustera imorgon när det är ljust med pelletsmatningen.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

130 låter rimligt. Om du inte redan har gjort det så rengör pinnen på termometern och passa ev på att kontrollmäta med en annan termometer i hålet.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Rengör, men den sitter i rökröret? Kanske går att dra ut termometern. Ok, bra :). Kanske går att mata in en digital termometer en bit via dragbegränsaren?
Skriv svar