Insatsrör?

Skriv svar
nola
Gallringsobjekt

Insatsrör?

Inlägg av nola »

Är det nån som har nåt bra tips hur man lättast plockar bort ett insatsrör i skorstenen?

Röret är nästan helt upplukrat, det går att peta loss bitar för hand längst upp.
Sen sitter det ju isolering kring röret som också ska bort.

Vore tacksam för lite tips!
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

sitter det fast nitat å murat nertill ?
då måste du först lossa slangen ifrån stosen
sen hade jag nog tagit bort stosen då bör isoleringen ramla ner om inte skakat röret å dragit ner det
har dock aldrig gjort det själv
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

hur kommer det sig att röret blivit så där..? Fel eldat antar jag.. Men för lite drag? = konsens? sura gaser?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
nola
Gallringsobjekt

Inlägg av nola »

ingemar_o skrev:sitter det fast nitat å murat nertill ?
då måste du först lossa slangen ifrån stosen
sen hade jag nog tagit bort stosen då bör isoleringen ramla ner om inte skakat röret å dragit ner det
har dock aldrig gjort det själv
Jag vet inte för vi har just köpt huset men inte fått tillträde än.

Jag hade dit sotarn för besiktning och det var han som upptäckte röret.
Jag har bara sett röret uppifrån så jag vet inte hur det sitter nertill.

Niclas
nola
Gallringsobjekt

Inlägg av nola »

Per-Erik skrev:hur kommer det sig att röret blivit så där..? Fel eldat antar jag.. Men för lite drag? = konsens? sura gaser?
Vet inte varför, men de har ialla fall eldat med olja i en CTC 1100.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Det finns ju olika kvalitér på slang ..kan ju vara en slang som inte är avsed för detta ändamål
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Hur gick det för dig med borttagandet av det gamla röret?
Jag sitter själv i samma situation, har det som en gång i tiden (1970) var ett rör, men numera mest är skrot. Sista metern är helt borta, resten vet jag inte riktigt hur det är men det ser mest ut som om bara rockwoolen som använts som isolering finns kvar. Det verkar ej vara fastmurat längs ner, så jag funderar på om det kan vara möjligt att släppa ner någon krok genom skorstenen, kroka fast det i det som finns kvar av röret och sedan helt enkelt dra upp röret.
Vad tror ni om det?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

carpelux skrev: Jag sitter själv i samma situation, har det som en gång i tiden (1970) var ett rör, men numera mest är skrot. Sista metern är helt borta, resten vet jag inte riktigt hur det är men det ser mest ut som om bara rockwoolen som använts som isolering finns kvar. Det verkar ej vara fastmurat längs ner, så jag funderar på om det kan vara möjligt att släppa ner någon krok genom skorstenen, kroka fast det i det som finns kvar av röret och sedan helt enkelt dra upp röret.
Vad tror ni om det?
Sotarn som va hit o gjorde brandskyddskollen på pekade att röret inte va helt ok här men att de inte va någon fara ännu iaf.. :(
Varför de blivit så här beror på att de är eldat olja med kondens i skorsten som är värre än med bioeldning o kondens..

Iaf frågade jag hur f-n gör man om de kommer till den dagen då man ev måste byta röret, Hur får man upp röret.. Han sa att man skulle göra som du skriver (han hade gjort de själv hemma i sommar) ta en vajer som går genom en järnplatta som firas ner uppifrån toppen.. Järn plattan lägger sej då under röret nere sedan gör man ett stativ uppe som man fäster ett drag block i.. Stativet ca 1 meter högt så då drar man upp en meter o kapar bort de för att ta en till meter osv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nola
Gallringsobjekt

Inlägg av nola »

carpelux skrev:Hur gick det för dig med borttagandet av det gamla röret?
Jag har inte flyttat in än men sotarn sa att jag kan vänta till sommarn i alla fall innan jag tar bort det.

Det är ju lite bättre arbetsförhållande då och så går ju inte pannan så ofta då heller.

Det där med järnplattan i en vajer lät inte så dumt det får jag nog prova med.
Tack för tipset :!:
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Jag tänker också vänta till sommaren. Sotaren påpekade redan 2001 att något borde göras, men har sedan inte sagt något mera, så han kan inte ha tyckt att det var så viktigt.
Nu höll det på att bli akut häromdagen, vi hade en annan sotare här på vanlig rutinsotning. Eftersom jag precis står i begrepp att byta från olja till pellets, och eftersom jag renoverat det utanpåliggande mexiteglet som sitter på skorstenen var jag spänd på vad han hade att säga om det hela.
Döm om min bestörtning när frugan ringer mig på jobbet och säger att sotarn sagt att skorstenen har stora problem, den är helt täppt. Jag har inte tidigare märkt något i den vägen, och undrar givetvis vad som står på.
När jag kommer hem luktar det rök och när man går in i pannrummet är det nästan så man får tårar i ögonen av avgaserna.
Upp på taket och lys med en ficklampa ner i skorstenen, mycket riktig är det helt stopp ca 1 meter ner, rockwoolen som omgett röret ligger nu som ett lock där. Sotaren hade helt enkelt tryckt ihop det när han släppte ner sina instrument, antagligen utan att titta så noga hu det såg ut.
Jag löste det hela genom att svetsa ihop 2 gängstänger så jag fick en tillrckligt lång metallstång, och sedan var det bara att trycka till lite så rasade rockwoolkakan ner och röken kom upp. Phuuu säger jag bara.
Jag insåg att det nog snart var dags att fixa röret iaf :-)
Jag tackar också för tipset om metallplattan, det borde inte vara så svårt att göra så.
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

Man kan i vissa fall lägga ett mindre insatsrör i det gamla röret.
Spar mycket jobb.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Skriv svar