pannan rasat
pannan rasat
Då hände det som jag väntade på.
Varmvattenberedaren gav upp i veckan på den gamla TMV pannan.
Det rinner friskt ur säkerhetsventilen och jag springer som en tok för att stänga av vattnet, tömma expansionskärlet. Sätta på varmvattnet så familjen kan duscha osv.
En ny panna vore väl det bästa, men det finns ju alternativ.
Luft/vatten, bekvämt men dyr investering. Ingen värme i källaren och en skorsten som står ouppvärmd?
Separat varmvattenberedare och köra den gamla pannan vidare?
Vad skall man göra?
Varmvattenberedaren gav upp i veckan på den gamla TMV pannan.
Det rinner friskt ur säkerhetsventilen och jag springer som en tok för att stänga av vattnet, tömma expansionskärlet. Sätta på varmvattnet så familjen kan duscha osv.
En ny panna vore väl det bästa, men det finns ju alternativ.
Luft/vatten, bekvämt men dyr investering. Ingen värme i källaren och en skorsten som står ouppvärmd?
Separat varmvattenberedare och köra den gamla pannan vidare?
Vad skall man göra?
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: pannan rasat
Om vi nu tar det lite lugnt.
Vilken säkerhetsventil rinner det friskt ur och varför tömma expansionskärlet?
Vilket varmvatten ska du sätta på när beredaren är läck?
En luft/vatten är bara lämplig i sydligaste Sverige. Den ger nästan inget vid minusgrader då behovet är som störst. I stället skenar elmätarn.
En varmvattenberedare för ett par tusenlappar ger dig tid att fundera på lämplig lösning.
Pannan kan hålla i ett par år till.
Vilken säkerhetsventil rinner det friskt ur och varför tömma expansionskärlet?
Vilket varmvatten ska du sätta på när beredaren är läck?
En luft/vatten är bara lämplig i sydligaste Sverige. Den ger nästan inget vid minusgrader då behovet är som störst. I stället skenar elmätarn.
En varmvattenberedare för ett par tusenlappar ger dig tid att fundera på lämplig lösning.
Pannan kan hålla i ett par år till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tack, jo jag är ganska lugn även om det blir många besök i pannrummet.
Problemet: vv beredaren verkar läcka. Dvs vv beredaren trycker ut vatten i pannan.. Trycket stiget och säkerhetsventilen på expansionskärlet börjar läcka.
Åtgärd: jag stänger av tillförseln av vatten till varmvatten beredaren när det inte behövs (i stort sätt hela tuden) på nätter och arbetstid är även huvudkranen avstängd för att inte riskera något.
Dessa av och på övningar orsakar springet.
Om jag inte är snabb nog att stänga av vattnet till vv beredaren så löser säkerhetsventilen ut och duschar pannrummet. Då är det bättre att "lätta på trycket" själv
Jag lutar nog åt att byta pannan men sätter nog in en vv beredare temporärt
Problemet: vv beredaren verkar läcka. Dvs vv beredaren trycker ut vatten i pannan.. Trycket stiget och säkerhetsventilen på expansionskärlet börjar läcka.
Åtgärd: jag stänger av tillförseln av vatten till varmvatten beredaren när det inte behövs (i stort sätt hela tuden) på nätter och arbetstid är även huvudkranen avstängd för att inte riskera något.
Dessa av och på övningar orsakar springet.
Om jag inte är snabb nog att stänga av vattnet till vv beredaren så löser säkerhetsventilen ut och duschar pannrummet. Då är det bättre att "lätta på trycket" själv
Jag lutar nog åt att byta pannan men sätter nog in en vv beredare temporärt
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har du "glömt" att dra ett rör från säkerhetsventilen till golvbrunnen?
Du bör skaffa en varmvattenberedare snarast och plugga anslutningarna till pannans varmvattenberedare.
När du stänger vattnet till beredaren blir det en tryckutjämning och stor risk att värmesystemets vatten kontaminerar varmvattenledningarna.
Varmvattenberedaren kan vara bra att använda sommartid senare när du bytt panna.

Du bör skaffa en varmvattenberedare snarast och plugga anslutningarna till pannans varmvattenberedare.
När du stänger vattnet till beredaren blir det en tryckutjämning och stor risk att värmesystemets vatten kontaminerar varmvattenledningarna.
Varmvattenberedaren kan vara bra att använda sommartid senare när du bytt panna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Har du en särskild kran till din varmvattenslinga i pannan?
Får du inget varmvatten i kranarna?
Har du värme till elementen?
Vilken temp.har du i pannan när den fyller på?
Det är inte påfyllningskranen till pannan som läcker in vatten?
Vilken modell av panna har du?Årsmodell?Kan finnas sprängskiss att se hur den ser ut på insidan.
Får du inget varmvatten i kranarna?
Har du värme till elementen?
Vilken temp.har du i pannan när den fyller på?
Det är inte påfyllningskranen till pannan som läcker in vatten?
Vilken modell av panna har du?Årsmodell?Kan finnas sprängskiss att se hur den ser ut på insidan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Hej
Tack för alla kommentarer,
Jo jag har glömt dra ett rör mot golvbrunnen, men det glömdes nog bort långt innan jag köpte huset.
Försöker svara på frågorna kort
Varmvatten finns men vattnet från beredaren går ut i pannan och trycket ökar.
Högt tryck - säkerhetsventilen löser ut.
Stänger jag av tillförseln till vv beredaren så håller pannan normalt tryck.
Jag har beställt en ny panna med leverans nästa vecka. Var inte mycket att be för
Vi(familjen) tyckte det kändes rätt att fortsätta med pellets
Tack för alla kommentarer,
Jo jag har glömt dra ett rör mot golvbrunnen, men det glömdes nog bort långt innan jag köpte huset.
Försöker svara på frågorna kort
Varmvatten finns men vattnet från beredaren går ut i pannan och trycket ökar.
Högt tryck - säkerhetsventilen löser ut.
Stänger jag av tillförseln till vv beredaren så håller pannan normalt tryck.
Jag har beställt en ny panna med leverans nästa vecka. Var inte mycket att be för
Vi(familjen) tyckte det kändes rätt att fortsätta med pellets
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Och vad blev det???
I det här forumet är vi väldigt nyfikna.

I det här forumet är vi väldigt nyfikna.

Ja, vad blev det? 

Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Hej
Jag kör på en Ulma panna, har inte många referenser men den är ju utvecklad för "min" brännare. Borde vara en bra kombo!
Jag kör på en Ulma panna, har inte många referenser men den är ju utvecklad för "min" brännare. Borde vara en bra kombo!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det blir jättebra, grattis.
Finns många nöjda Ulmaägare här inne.

Finns många nöjda Ulmaägare här inne.
Grattis 

PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax