Sintrad aska

Skriv svar
Segelflygarn
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 26 jun, 2012 12:33
Ort: Arvaby, Örebro
Kontakt:

Sintrad aska

Inlägg av Segelflygarn »

Hej!

Jag har kört med rindi och fågelforspellets sen jag började elda i min flex-A.
I sommar/höst så har jag kört med Laxåpellets och haft stora problem med en hård kaka i botten på brännaren som gör att det bara går att köra 4-7 dagar innan driftsstörningar uppkommer.

Kan Laxåpelletsen påverka så mycket eller bör jag misstänka tex fläkten?

normalt så har jag aldrig såna här problem utan allt puttas ut i pannan.

MVH
Christian
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Sintrad aska

Inlägg av teufel »

Jag har kört med Laxå i flera år, och aldrig råkat ut för mer än en minimal kaka i brännarkoppen som jag knackar ur vid varje uraskning.

Så det borde nog vara någon annan parameter än pelletskvaliteten.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sintrad aska

Inlägg av Icecap »

Det låter som luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Segelflygarn
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 26 jun, 2012 12:33
Ort: Arvaby, Örebro
Kontakt:

Re: Sintrad aska

Inlägg av Segelflygarn »

Hej och tack för tipsen. Jag skruvade ned luften något och fick en liten förbättring kanske skulle jag skruvat mer. Sen köpte jag fogelfors igen och allt blev frid och fröjd. Lite mer rattande hade antagligen fått Laxå att funka också.
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Skriv svar