Det finns två typer av säkerhetsventiler som är vanligt förekommande på alla pannor. Den ena är för tappvattnet, som denna. Den andra sitter innan expansionskärlet och ser ungefär likadan ut, MEN det är ruskigt stor skillnad på när de löser ut.....Att sätta en 9 Bars säkerhetsventil på värmeledningen är inte sååå himla smart....

Inte tvärt om heller, men det märks ju mera direkt.....Haha!
Om jag varit du, hade jag inte "motionerat" denna ventil alls. Eftersom det förmodligen aldrig gjorts förut, kommer det endast leda till ett MYCKET större läckage......Låt den istället vara, åk till rörmockaren och köp en ny! Visa upp en bild, om du är osäker. Ventilen kostar ca en hundring. Stäng sedan av husets huvudkran till vattnet och släpp trycket, genom att öppna någon tappkran. Sedan är det bara att byta ventilen!
Verktyg som behövs är skiftnyckel alternativt fasta nycklar. Även gängtejp behöver du. Det hela är gjort på 10min, om du är långsam!
-Lycka till!

Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.