Vilka pelletsbrännare är bäst???
Vilka pelletsbrännare är bäst???
Jag vet, det beror på pris, kvalite, hur avancerat mm.
Men det finns en uppsjö med knappt använda brännare på Blocket.
Om man nu skulle förställa sig att alla brännare kostade exakt lika mycket, vilka brännare är då bäst?
Har en panna Combi-heat 2010-60.
Hade tänkt installera en luft-vattenvärmepump, och även en pelletsbrännare.
När värmepumpen kommer ner i effektivitet så det parerar kilowattpriset jag betalar för att elda med pellets (alltså när det är så kallt ute att luftvärmepumpens kostnad per avgiven kilowatt är samma kostnad som att elda med pellets) då tänkte jag helt enkelt gå ut och slå på pelletsbrännaren och stänga av värmepumpen.
Men det finns en uppsjö med knappt använda brännare på Blocket.
Om man nu skulle förställa sig att alla brännare kostade exakt lika mycket, vilka brännare är då bäst?
Har en panna Combi-heat 2010-60.
Hade tänkt installera en luft-vattenvärmepump, och även en pelletsbrännare.
När värmepumpen kommer ner i effektivitet så det parerar kilowattpriset jag betalar för att elda med pellets (alltså när det är så kallt ute att luftvärmepumpens kostnad per avgiven kilowatt är samma kostnad som att elda med pellets) då tänkte jag helt enkelt gå ut och slå på pelletsbrännaren och stänga av värmepumpen.
Re: Vilka pelletsbrännare är bäst???
Då din panna har ett hål för oljebrännare i dess övre del där du inte får in nån större brännare skulle jag kollat på en Nymo 150 som har lika stort rör som en oljebrännare. Så installationen blir ju tämligen enkel.
vedkapern: försöker du starta krig? 
Din fråga trigger alltid en "min pappa kan klå din pappa"-mentalitet, alla är tvärsäkra på att deras är bäst!
Eldvin's svar är helt korrekt, om den brännare sedan är bra eller inte har jag ingen aning om. Men väljer du en annan anser jag att den ska hålla vissa minstekrav:
* Automatisk tändning med varmluft.
* Rimlig enkel demontering för service/rengöring/montage.
* Brännarrör har ju visat sig vara en signifikant kostnad för dom med den komponent - men vissa är dyrare än andra. Kolla noga på reservdelar och deras priser!
Sedan kan din panna behöva en framåtbrinnande eller uppåtbrinnande, jag vet inte vilket men det kan du leta upp. Lågan ska helt enkelt ha en viss avstånd innan den slår i metall, annars blir förbränningen dålig.

Din fråga trigger alltid en "min pappa kan klå din pappa"-mentalitet, alla är tvärsäkra på att deras är bäst!
Eldvin's svar är helt korrekt, om den brännare sedan är bra eller inte har jag ingen aning om. Men väljer du en annan anser jag att den ska hålla vissa minstekrav:
* Automatisk tändning med varmluft.
* Rimlig enkel demontering för service/rengöring/montage.
* Brännarrör har ju visat sig vara en signifikant kostnad för dom med den komponent - men vissa är dyrare än andra. Kolla noga på reservdelar och deras priser!
Sedan kan din panna behöva en framåtbrinnande eller uppåtbrinnande, jag vet inte vilket men det kan du leta upp. Lågan ska helt enkelt ha en viss avstånd innan den slår i metall, annars blir förbränningen dålig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Haha...Viking 9990 såklart.................!
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Håller med Icecap fullständigt 

CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Och hur får du in en viking i det hålet Gunnar??? Jag vet hur pannan i fråga ser ut och hade det gått så hade jag även lagt till den i rekommendationen. Jag har sett allt för många som gett sig den på att stoppa i brännare i pannor som inte kommer att ge ett bra resultat bara för att dom envisas med att inte lyssna .Nymon har inte den senaste designen med uppkoppling till användarens smartfone och så vidare men den värmer sin panna.
Jag ber om ursäkt, Eldvin. Jag försökte bara vara rolig med anledning av Icecaps kommentar,
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Nymo 150 kräver väldigt mycket underhåll om den ska brinna utan driftstopp vintertid. Hade nog funderat i andra banor än att elda pellets i den pannan..om du inte lägger ned jobb och svetsar om den lite.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Är det bara nymo 150 som går att få in i pannan så skulle jag nog bygga om eller överväga ett pannbyte så det finns fler brännar alternativ att välja på
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Så ser verkligheten ut Erik.Om folk hade slängt ut alla dessa gamla pannor så hade det underlättat.Men dom ska ju envisas att ha kvar allt som funkat förut.En ny panna anses inte viktigt .Man lägger hellre pengar på nytt kök och vitvaror,bilar båtar skotrar och vad de må va,struntar i isolering .
Biona går att få dit fysiskt, om det fungerar bra beror på drag mm.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vad är ungefärlig storlek som går att få dit?.....hur stort är förbränningsutrymmet?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Men vänta nu lite är inte "2010-60" en mysko vedpanna som finns i lite olika versioner. Läste lite snabbt och fick det till att pannan var från 2010, samt att Eldvin nämnde Nymo150 (oljebrännarhål)......
/Vednisse
/Vednisse
Nja?? Mysko vet jag väl inte. Dom gjordes uppe i Norrland tror jag.Men en av få keramiska pannor med överförbränning.Man eldar i botten och gaserna går in i en kona upp till en kammare med en massa små tuber i storlek med en 5 krona.
En helt normal vedpanna då....
/Vednisse

/Vednisse