Rätt eller fel inställningar
Re: Rätt eller fel inställningar
Att tjäna in instrumentet på att få en bättre förbränning är nog svårt, för dom flesta räcker det med att gissa och intala sig själva att man har en riktigt bra förbränning och andra vill veta om förbränningen är bra och då är ett instrument nödvändigt, mycket beror på vad man prioriterar och värderar....för egen del så anser jag att ett instrument är värd varenda krona då jag förändrat en hel del både i panna och brännare och för att veta hur varje förändring påverkar så är instrument nödvändigt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Har man moderna välgenomtänkta grejor från början behöver man inte ändra så mycket.
Justera in brännaren med hjälp av röken kan dock medföra vissa prövningar. Korta gångtider vid varmt väder och andra väderlekstyper omöjliggör den typen av justering.
Tycker därför att den mätlåda som AndersAA nämner verkar vara ett fynd.
Värmebaronens justeringsväska innehållande en sotpump går på 2187kr som jämförelse.
Är det standardfilter till sotpumpen så att de går att få tag på senare?
Är det ingen annat än kaliumhydroxid som behövs för koldioxidmätning?
Brukar inte sitta och gama på Ebay och den svenska motsvarigheten men nu blev det riktigt intressant!
Tack för tipset!
Justera in brännaren med hjälp av röken kan dock medföra vissa prövningar. Korta gångtider vid varmt väder och andra väderlekstyper omöjliggör den typen av justering.
Tycker därför att den mätlåda som AndersAA nämner verkar vara ett fynd.
Värmebaronens justeringsväska innehållande en sotpump går på 2187kr som jämförelse.
Är det standardfilter till sotpumpen så att de går att få tag på senare?
Är det ingen annat än kaliumhydroxid som behövs för koldioxidmätning?
Brukar inte sitta och gama på Ebay och den svenska motsvarigheten men nu blev det riktigt intressant!

Tack för tipset!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Nyman vilken modern genomtänkt brännare klarar av en stabil drift med ett CO2 på 18-19%?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Vilket filterpapper som helst duger. Har provat med vitt kaffefilter det funkar men inte lika bra. Man tar ca 15 korn av kaliumhydrooxid i en dl vatten så har man en fyllning till instrumentet som räcker till kanske 150 mätningar. Köpte 1 kg så det räcker hela mitt liv.
Alltså köpte kaliumhydrooxiden i fast form och löste upp den i vatten. OBSERVERA att detta är en mycket farlig kemikalie om den hanteras fel. På tyska kallas den förÄtzkali vilket bör bli Etskali på Svenska. En basisk vätska som kan framkalla frätningsskador. Läs alla skyddsblad ni kan komma över och håll den framför allt borta från barn.
Man behöver inte starkare lösning än ca 15%. Funktionen är den att Co2 konsumeras av vätskan så att ett undertryck upstår i instrumentet varvid man läser av på en skala.
Alltså köpte kaliumhydrooxiden i fast form och löste upp den i vatten. OBSERVERA att detta är en mycket farlig kemikalie om den hanteras fel. På tyska kallas den förÄtzkali vilket bör bli Etskali på Svenska. En basisk vätska som kan framkalla frätningsskador. Läs alla skyddsblad ni kan komma över och håll den framför allt borta från barn.
Man behöver inte starkare lösning än ca 15%. Funktionen är den att Co2 konsumeras av vätskan så att ett undertryck upstår i instrumentet varvid man läser av på en skala.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Kalibrera måste man vare sig man vill eller inte. Celler måste bytas ibland. I mitt fall så kostar det inte så mycket då instrumentet betalar sig skälv. Och hjälper man några med deras pannor så går det plus. Att jag köpte ett beror på att jag har nytta av ett. En gammal panna eller dålig brännare blir inte bättre av ett instrument men det ger en mycket hjälp.På dom brännare där man kan ställa drift tid och paus tid så ser man genast om matningen blir ojämn.Man kan prova andra matnings tider men ändå ha samma kW . Om lutningen på skruven behöver justeras så syns även det då värdena blir mer eller mindre ostabil .Hur man annars skulle se det har jag svårt att förstå.
Rätt eller fel inställningar
Har man felinställt kan det kosta brännarrör eller som i mitt fall matsrskruv. Jag köpte ett för 4000kr jag också och jag tänkte att jag kanske kan tjäna in instrumentkostnaden dels på att slippa elda sönder brännaren samt att jag kan hjälpa nån annan att justera sin brännare!! Även jag har en testo!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
varför inte låta lokala sotarväsnet kolla era inställningar.här i gästrikland så är de inte dyra att kolla ens annlägning.du får alla mätvärden och lite råd hur du ska elda.dessa människor inom sotarväsenet är inga fiender utan vanliga människor som försöker hjälpa oss vanliga dödliga.
baxi bonus 30 med eurofire brännare. boyta 230 m2 i gästrikland
Här kostar det minst 1500kr per gång... Det är lite för dyrt tycker jag!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.