PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Nu ritas alla grafer lokalt i webbläsaren istället för att ritas i servern och laddas upp som bitmapbilder. Det gör förstås att laddtiderna miskar då mängden data som laddas är betydligt mindre och snabbar framförallt upp hanteringen på servern då en hel del data kan cachas. Dessutom kan man nu zooma och panorera i grafen och man får även ett 'tooltip' med datapunkternas siffervärde då man för musen över kurvorna.
Bild
'Silo level' modulen ger nu också kvarvarande pelletmängd som ett siffervärde och inte bara som en graf.
Bild
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

Snyggt!
Med vilken teknik löste du ritandet på klientsidan?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd

Inlägg av subaru95 »

Hej ...
Måste börja med att tacka skaparen av Pellmon och alla som hjälper till och skriver här.
Har läst tråden uppifrån o ner flera gånger och börjar få lite lite kläm,
Har fått igång lite 1-wire temp givare så lite stolt är jag.
Men nu skulle jag behöva veta mer om hur jag lägger in nya ID för fler temp givare
och lika så för att ändra själva bilden. Ser att temp givar ID för ackumulator tank
och givare vid vinden och utomhus saknas i pellmon.conf filen.
Har beställt en DS2406 från M.nu för pellets räkningen så fler frågor kommer.

Min setup är Raspberry Pi DS9490R 3st ds18b20 ska bli fler .

Med vänlig hälsning Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Hej Hasse,

Tackar och bockar, och trevligt med fler PellMon användare!

Har du hittat pellmon-wikin? https://github.com/motoz/PellMon/wiki
Där finns en text 'custom system image' som get lite tips om hur du ändrar systembilden.

Den här är också relevant för dig: https://github.com/motoz/PellMon/wiki/H ... let-burner. Du tänkte alltså logga pelletförbrukningen via DS2406, det fungerar ju fint men då du kör på raspberry så kan du också använda en av raspens många lediga ingångar för att läsa av skruvvarven (via RaspberryGPIO plugin)

Om jag förstår dig rätt så har du alltså redan kontakt med dina tre tempgivare i pellmon? Du har alltså lagt till dem i [OWFS] sektionen i stil med:
owfs1_item = temp_sensor_1
owfs1_path = 10.67C6697351FF/temperature
owfs2_item = temp_sensor_2
owfs2_path = 10.77C6697351FF/temperature
owfs3_item = temp_sensor_3
owfs4_path = 10.87C6697351FF/temperature

För att lägga till fler är det förstås bara att rada upp hur många som helst enligt modellen (och gärna ge bättre namn än 'temp_sensor_x')

Men jag antar att det du egentligen vill veta är hur du lägger till flera data till databasen och till grafen. I princip är det bara att lägga till så många rader i sektionen [rrd_ds_names] som du behöver för att skapa utrymme i databasen, och sedan koppla dessa till dina temperaturdata i sektionen [pollvalues]. Det finns dock några förbehåll, vissa 'datakolumner' måste finnas i databasen för att loggning av pelletförbrukningen ska fungera, nämligen de här:

[rrd_ds_names]
d01 = power_kW
d09 = feeder_time
d10 = feeder_capacity
d11 = _logtick

och två av dem ska dessutom ha typen 'COUNTER' vilket definieras i följande sektion:

[rrd_ds_types]
d09 = DS:%s:COUNTER:%u:U:U
d11 = DS:%s:COUNTER:%u:U:U

Observera att namnen som ges för 'kolumnerna' här i [rrd_ds_names] inte syns någonstans och kan vara vad som helst, kopplingen till vilken datapunkt som läses av då databasen uppdateras sker i följande sektion [pollvalues] (via vänsterledet dxx= där matchande dxx kopplas ihop), som alltså måste innehålla åtminstone följande för att pelletloggningen ska fungera:

[pollvalues]
d01 = power_kW
d09 = feeder_time
d10 = feeder_capacity
d11 = _logtick

I övrigt så är det bara att lägga till hur många data som helst, först i [rrd_ds_names] för att skapa plats och sedan i [pollvalues] för att koppla ihop med namnet du gav till din sensor i sektionen [OWFS]

Till exempel såhär:

[OWFS]
owfs1_item = utetemperatur
owfs1_path = 10.67C6697351FF/temperature

[rrd_ds_names]
d21 = outside_temp

[pollvalues]
d21 = utetemperatur

Det är tillräckligt för att logga 'utetemperatur', men du vill säkert se temperaturen i grafen också så då krävs ett tillägg, i sektionen [graphcolors] väljs vilka data som tas med i grafen och samtidigt färgen på kurvan:

[graphcolors]
d21 = #FFAA21

Ett stort OBS. Varje gång databasdefinitionen i sektionen [rrd_ds_names] ändras så måste den existerande databasen antingen manuellt modifieras för att passa den nya definitionen, eller så raderar du helt enkelt den gamla och låter PellMon skapa en ny, vilket naturligtvis gör att all historik försvinner. Det kan alltså lönas att lägga till några extra rader i [rrd_ds_names] då man startar upp ett system för att ha plats för framtida sensorer. Det går att lägga till data manuellt till en existerande databas men det är lite krångligt. Finns en artikel i wikin om det också.

Hoppas jag fick med det du undrade över, fråga bara om det behövs.
subaru95
Fröträd

Inlägg av subaru95 »

Ojoj Tack Honda du har verkligen fått med allt. Tror jag läst allt men tydligen inte förstått som vanligt.
Du har helt rätt klart jag ska köra pellets räkningen över GPIO
jag använder en Janfire s2 pelletsbrännare den har en internskruv
som jag tänker hänga på ett SSR relä från motor spänningen till intern skruven.
Det blir en slutande funktion till raspens gpio från 3.3v till pinne 15.
Har jag överhuvud taget tänkt rätt.
Behövs skydds motstånd och eller kondingar för att skydda raspberry pi.

Helgen är räddad... Gott nytt år.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ja och nej...
SSR från motorn till raspens ingång är ju annars helt rätt, bara det att PellMon har inte den funktionen inbyggd att logga skruvtiden direkt på det viset. 'PelletCalc' som finns färdigt räknar skruvvarv och därifrån räknar ut total skruvmatningstid utgående från instälningsvärdet feeder_rp6m (varv på 6 min), som man själv mäter upp och ställer in. Det uträknade värde 'feeder_time ' är sedan det som loggas till databasen, tillsammans med 'feeder_capacity' (gram/360s) från vilket resten kan räknas ut.

Du måste alltså antingen koda ett nytt plugin i stället för PelletCalc som mäter tiden ingången är aktiverad och löpande adderar det till 'feeder_time', eller för att kunna använda PelletCalc direkt så kopplar du en brytare som aktiveras en gång per varv enligt bilden i wikin.

Hur mycket skydd man sedan ska lägga på raspberryns I/O, det är en annan sak... Ingångarna har intern pullup aktiverad men en extern pullup från 3,3V och en 'passande' kondensator till jord skadar väl inte.
subaru95
Fröträd

Inlägg av subaru95 »

Tackar då blir det en mekanisk brytare, kommer att försöka sätta den vid någon av kedjadreven
när jag fått till det kommer bilder.. Kommer att bli många pulser på ett varv..

subaru95
Fröträd

Inlägg av subaru95 »

Jipii det nya året börjar fantastiskt Pellmon fungerar perfekt med Raspberry Pi vi börjar från början
Mikroswitch fanns på Clas Olsson 36-4768.
http://postimg.org/image/yejhn41kt/ Så här vart det att se ut
kullarna på kedjan är i minsta laget så den missar någon enstaka puls bla vid kedje låset
alternativet är att göra en taggigt hjul och montera på nedre axel.
http://postimg.org/image/4nwd1cgl9/

Och så lite frågor..
Är det möjligt att stätta ett larm på silon när mängden pellets är låg ex 20kg
Om det går tas kodförslag hjärtligt i mot.
Nästa fråga jag tar in pulser mot skruv varv med Raspberryns GPIO
det går ju även att ta emot 1-wire temperaturer med GPIO
är det möjligt att ställa in det i Pellmon.conf för att slippa båda owfs och DS9490R = -399:-
:P

bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

Hej!
Härligt att se att det rullar på, du får gärna lägga en länk om du har för avsikt att publicera din sida publikt.

när det gäller skruvvarv,
Jag funderar på om det kanske räcker att mäta fullvarv, alltså en puls är ett varv, visst momentant blir det mindre exakt men per dygn torde det vara försumbart,
Om jag tolkar bilden rätt,
Montera givaren på den blå plåtkanten, och stoppa i en bit av något, (trä) i axelns spår som givaren får sin "puls" ifrån.

Övriga frågor överlåter jag till vår fantastiska och mycket hjäpsamma programmerare!
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
subaru95
Fröträd

Inlägg av subaru95 »

Hej Bosse123
Skulle nog hellre vilja ha mera pulser än vad jag har nu egentligen.
Matningshjulen går väldigt lite lägger upp en film imorron så ser ni
som inte är vana med Janfire.
Skulle hellre vilja ha något elektroniskt typ hall givare eller liknade
för att få ett hållbart system mekanik slits.
Ska försöka läsa på vad som kan anslutas på GPIO.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Hej Hasse, kul att det funkar!

Ja du kan sätta alarm på silonivån:

[enabled_plugins]
p02 = CustomAlarms

[plugin_CustomAlarms]
alarm1_item = silo_level
alarm1_comparator = <
alarm1_level = 20
alarm1_status = silo_supervision
alarm1_enum = OK|Silo level low

Du kan läsa onewire sensorer via GPIO, men tillsvidare finns det inget direkt stöd för det i PellMon. PellMons onewire stöd är ett plugin (plugin_OWFS) som pratar med en owserver (från OWFS projektet http://owfs.org/), så om du kan få owservern att läsa av sensorerna via GPIO så är det klart (vet inte om det finns med i någon nyare version av owfs). En annan väg skulle vara att göra ett nytt plugin till PellMon enbart för raspberry för ändamålet, alternativt bygga in funktionen i RaspberryGPIO pluginet. (Finns med på borde fixa nångång listan...)

Angående pulser per varv så var nog tanken att ett par pulser/minut skulle vara fullt tillräckligt. Det enda du vinner med fler pulser är noggrannare värde på momentaneffekten, men den räknas ändå som ett 5-minuters medelvärde. Hur många varv / minut kör din skruv?

Sen en fråga, hur fungerar PelletCalc pluginets 'mode' parameter i praktiken? Tanken är att den ska växla mellan 'Off', 'Starting', 'Running', 'Cooling', 'Ignition failed' enligt verkligheten men jag har inte fått nån feedback på det så jag undrar om det fungerar ok. (De flesta användare inklusive jag kör ju scottebrännare så 'PelletCalc' har inte så många användare). Tanken var att om det fungerar som tänkt så kan man lägga ett alarm på 'Ignition failed' via 'plugin_Customalarms'
subaru95
Fröträd

Inlägg av subaru95 »

Härligt att det gick att larma silo nivån har lagt in den mycket bra.
Att du lagt GPIO pluginet i att göra senare listan räcker för mig
tydligen problem med W1 versionen finns lite patchar
men väntar lite med det inte bråttom.
PelletCalc funktionen verkar fungera dock så är mode
funktionen inget att ha på annan brännare den rullar som
du skriver starting,running osv så logg rutan skulle
kunna utnyttjas bättre för oss som inte kör Scotte.
Kanske nåt för future updates en # i Pellmon.conf vad så som ska vara i rutan
Matar skruven på Janfire går långsamt har ca 66 pulser på en minut får ungefär 2-3 pulser
åt gången vid drift.
http://postimg.org/image/d5m3o4r99/
http://youtu.be/0cYBQtTsL-U
Hur är det med Scotte brännaren använder ni inte Raspberry Pi ?

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Det ser ju bra ut det där. En puls per varv från motornaxeln skulle nog fungera det också, iallafall med två pulser / varv. Så länge den inte missar någon puls så blir mätningen av förbrukning exakt lika noggrann oberoende av hur ofta pulserna kommer, men momentaneffekten kan bli lite hackig om det blir för länge mellan pulserna. Om det går längre än 60 sekunder mellan två pulser i 'Running' så går 'mode' till 'Cooling' så det sätter ju en gräns (men det kan förstås göras inställningsbart om det skulle behövas)

Finns nog med på 'listan' i bakhuvudet också att kunna konfa vad som e med på framsidan. Själv tycker jag loggen är praktisk, vintertid stannar ju scotten aldrig så om det finns något i loggen så har ju nånting hänt och då är det praktiskt att kunna snabbt klicka upp en aktuell graf via loggen. Ett loggfilter skulle väl vara vettigt, tex möjlighet att bara visa alarm. Idéer mottages tacksamt...

Skulle jag ha kvar min gamla kmp så skulle jag nog uppskatta att ha ett alarm på mode='ignition failed'... Man kan ju kombinera med panntempen också och fixa 'matningsproblem' alarm eller nåt liknande om 'mode' går till 'Off' utan att att max panntemperatur har uppnåtts.

Jag har för mig att de flesta PellMonanvändare (inkl. jag) kör på raspberry, den är ju billig och lättillgänglig och strömsnål och klarar uppgiften galant. För scotten behövs bara en serieport då alla data kommer direkt från styrningen, så vilken pc som helst fungerar förstås lika bra. Fattar inte varför inga andra brännartillverkare har den möjligheten (utom biona, ett pellmonplugin för biona skull vara kul att fixa om inte den brännaren hade i stort sett dött ut på marknaden)
subaru95
Fröträd

Inlägg av subaru95 »

Känns bra att flera inkl du kör med Raspberry Pi tryggare för mig..
Kanske är en bra ide med bara larm på höger sida..
Kanske en start stopp knapp för brännar start med hysteres inställning
har sett längre bak i forumet att någon önskat men kanske inte vågat
Ang Biona så har jag en fungerande sån i malpåse med nya
brännkammaren och alla fix som har kommit under åren.
Enda anledningen att den står som reserv är att den verkligen tillverkar
aska mycket mer än andra vanliga brännare.
Men vilket fint program som fanns till den allt kunde ställas in
och confas men dom hade glömt allt gott som finns i pellmon.
Jag har programmet kvar om någon vill se hur det ser ut.
Nu har jag varit till Malung och köpt en gammal Viking B16 som tänkt
renovera till nästa år med renblåsning o Pellmon förstås

Skriv svar