Hej!
Jag har funderingar på skapa ett pelletslarm som skickar ett meddelade till mobilen istället för en ljudsignal vi har idag. Hela huset vaknar ju varje gång den sätter igång. Tänkte något mer diskret som bara jag vaknar. Typ att jag får ett meddelande till mobilen. Mail eller SMS.
Finns det något sätt att göra detta på?
Har kikat på TellStick Net, men sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Vill som att när det kommer ström(larmet skickar väl 240V) på en detektor så ska detektorn skicka en signal till TellStick Net att detektorn får ström. Sen ska då TellSticken skicka ett mail/sms till mig som notifierar att pannan har stannat eller vad det nu kan tänkas vara.
Har nämligen planer på att resa bort ett tag och det skulle vara skönt om jag kunde skicka ditt någon som jag känner ifall pannan skulle för att stanna. Vill inte komma hem till ett hus som är sönderfruset bara för att pannan har fått en misslyckad start.
Någon som har gjort en liknande koppling? Har för övrigt en Viking Bio 20 brännare.
Pellets larm till mobilen
Re: Pellets larm till mobilen
Jag har satt en termometer på acktanken och skicka det till tellstick så ser man i mobilen om det sjunker för mycket. Dock har jag det bara för någon form av statistik.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Det var ju klockrent. Lite uteslutning. För om tempen i acken understiger 60c så har pannan inte startat. Blir nog göra så!
Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (ej citera). Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt! Direktciteringen borttagen. / Roli moderator
Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (ej citera). Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt! Direktciteringen borttagen. / Roli moderator
Skaffa en elpatron eller elkassett till pannan!
Åka ifrån en VikingBio som inte tänder pga. högt drag stup i ett i vinterstormar med kraftig vind är inte tillrådligt.
Pelletsteknik har en färdig lösning kostar mindre än ett brännarrör till VikingBio. Tror den larmar på sluten krets.
http://pelletsteknik.se/bionordic-viking-b16/sms-larm
Åka ifrån en VikingBio som inte tänder pga. högt drag stup i ett i vinterstormar med kraftig vind är inte tillrådligt.
Pelletsteknik har en färdig lösning kostar mindre än ett brännarrör till VikingBio. Tror den larmar på sluten krets.
http://pelletsteknik.se/bionordic-viking-b16/sms-larm
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vi har två elpatroner, men vet inte hur dessa fungerar då vi inte pratade så mycket om dem med förra ägaren när vi köpte huset.
Ontech har en larmsändare som skickA sms. Den kan kopplas via vilken potentialfri kontakt sim helst.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.