Hej!
Jag har minskat min radiatorkrets lite grann pga utbyggnad av golvvärme. Jag har nu 19 radiatorer (förr 23i 2-rörssystem med termostater på samtliga. Före ombyggnaden så körde jag alla termostater öppna och centralt placerad inomhusgivare. Nu kör jag istället på klassiskt manér där framledningen inte styrs av inomhustempen.
Sedan denna förändring så tycker jag cirkpumpen har börjat bete sig knasigt. Det är en tryckstyrd Wilo Smart A med 4m tryckhöjd som har 3st arbetsområden. Jag kör på lägsta men jag misstänker att pumpen gasar på alldeles för mycket. Man hör hur det susar kraftigt i radiatorerna och med ganska korta intervall stannar pumpen upp nästan helt ett par ggr för att sedan flåsa iväg igen med sus i systemet som följd. Detta repeteras typ var 10min.
Man kan ju anta att det är termostaterna som står och reglerar och ändrar flödet - men borde inte en sån här pump fixa detta och sänka flödet när mottrycket ändras? Jag har även en nyare Wilo Yonos Pico på govvärmen som mycket exakt håller flödena rätt i golvvärmekretsarna samtidigt som deras termostater öppnar/stänger.
Erfarenheter någon? Jag vill ha tysta element!
mvh
Wilo Smart A - hur ska den funka?
Wilo Smart A - hur ska den funka?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Re: Wilo Smart A - hur ska den funka?
Ingen aning, men du kanske kan testa om det har med termostaterna att göra?
Jag hade kollat hur pumpen reagerar om du i "normalvarmt" läge vrider ner termostaterna på alla element samt efter det hur den reagerar om du vrider upp alla termostaterna på max.
Jag hade kollat hur pumpen reagerar om du i "normalvarmt" läge vrider ner termostaterna på alla element samt efter det hur den reagerar om du vrider upp alla termostaterna på max.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Tjo,
Du har ju en rätt ny Effecta Komplett, med andra ord en "ny" anläggning och med detta tror jag att du har varit förutseende att installera avstängning för att kunna byta cirk pump utan att tömma systemet?
Om du testar att vrida lite på den avstängningen så att du simulerar fullt flöde till stängt och ser hur pumpen beter sig...
Nu kan jag inte din pump men den tryckstyrda jag sprättade var inte tryckstyrd utan i verkligheten strömstyrd, dvs ökat tryck gav en ökad belastning och detta reglerade styrningen till en konstantström styrning, enkelt och utan delar som rostar eller bäckar igen....
Och det beror ju lite på hur man valt att implementera lösningen, kan ju vara att den fått spunk och testar max/min lägena lite för ofta.
Nu har jag svamlat fritt eftersom jag inte har stenkoll på vare sig din anläggning eller din pump, men jag har en Jula tryckstyrd dito som du kan låna och testa med ngra dagar eftersom du bor nästgårds
Själv kör jag en Grundfors Alpha 2 som inte beter sig på det sättet som din...
/Peter
Du har ju en rätt ny Effecta Komplett, med andra ord en "ny" anläggning och med detta tror jag att du har varit förutseende att installera avstängning för att kunna byta cirk pump utan att tömma systemet?
Om du testar att vrida lite på den avstängningen så att du simulerar fullt flöde till stängt och ser hur pumpen beter sig...
Nu kan jag inte din pump men den tryckstyrda jag sprättade var inte tryckstyrd utan i verkligheten strömstyrd, dvs ökat tryck gav en ökad belastning och detta reglerade styrningen till en konstantström styrning, enkelt och utan delar som rostar eller bäckar igen....
Och det beror ju lite på hur man valt att implementera lösningen, kan ju vara att den fått spunk och testar max/min lägena lite för ofta.
Nu har jag svamlat fritt eftersom jag inte har stenkoll på vare sig din anläggning eller din pump, men jag har en Jula tryckstyrd dito som du kan låna och testa med ngra dagar eftersom du bor nästgårds

Själv kör jag en Grundfors Alpha 2 som inte beter sig på det sättet som din...
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Hej!
Svammel är alltid välkommet.
Pumpen och allt är från 2011, korrekt.
Jag har så klart 2 kopplingar med såna där snabbavstängningar före och efter pumpen. Så den borde gå fint att isolera - även om det nog känns lite stirrigt nu på vintern.
Ska prova och begränsa flödet lite och se vad som händer. Orsaken till att jag tror den går för fort är (förutom suset i rören) att jag över hela radiatorslingan tappar max 2 grader i temp....
mvh
Svammel är alltid välkommet.

Pumpen och allt är från 2011, korrekt.
Jag har så klart 2 kopplingar med såna där snabbavstängningar före och efter pumpen. Så den borde gå fint att isolera - även om det nog känns lite stirrigt nu på vintern.
Ska prova och begränsa flödet lite och se vad som händer. Orsaken till att jag tror den går för fort är (förutom suset i rören) att jag över hela radiatorslingan tappar max 2 grader i temp....
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Du behöver inte stänga länge utan stäng - öppna - lyssna och upprepa detta ngn gång.
Då borde du höra hur den begränsar resp ökar flödet.
Nu spelar ju inte omrörningen någon roll i din panna men jag håller med att det borde vara lite högre diff...
Annars kan man nörda iväg och logga det mesta din pelletsmätning har väl möjlighet att logga lite temperaturer?!?!
/Peter
Då borde du höra hur den begränsar resp ökar flödet.
Nu spelar ju inte omrörningen någon roll i din panna men jag håller med att det borde vara lite högre diff...
Annars kan man nörda iväg och logga det mesta din pelletsmätning har väl möjlighet att logga lite temperaturer?!?!
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Jag orkade inte testa.
Pratade med Wilo support. Dom menade på att Smart-modellen var en dålig konstruktion som ofta hamnade i självsvängning i reglerkretsen. Det gick inte att göra nåt åt enligt dom.
Bra metod att få sälja nya pumpar antar jag.
Hämtade ut en Yonos Pico istället. Blir att byta ikväll.
Pratade med Wilo support. Dom menade på att Smart-modellen var en dålig konstruktion som ofta hamnade i självsvängning i reglerkretsen. Det gick inte att göra nåt åt enligt dom.
Bra metod att få sälja nya pumpar antar jag.
Hämtade ut en Yonos Pico istället. Blir att byta ikväll.
Pump bytt. Ställde in på 1.4m "lyfthöjd". Den drar 6W enligt displayen och det är tyst i huset.
Återstår och se om det blir varmt
mvh
Återstår och se om det blir varmt

mvh