Förlänga röret/skruven

Skriv svar
Jonka15
Frö

Förlänga röret/skruven

Inlägg av Jonka15 »

Hur bär jag mig åt att förlänga skruven/röret från mitt pellets veckomagasin till brännaren? Jag vill flytta magasinet en meter ifrån pannan för att frigöra lite utrymme i pannrummet. Skulle de gå att använda samma skruv och rör men förlänga plaströret som är böjligt och fästes i brännare, alltså den sista biten. Tacksam för tips på andra lösningar.

PS. Kan man ladda upp en bild här? Ds
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Förlänga röret/skruven

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för grejer?
Ta några foton och lägg upp med hjälp av en bildsajt t.ex forumbilder.com och klistra in en BBCode- länk i ditt inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonka15
Frö

Inlägg av Jonka15 »

Bild

Omgjord oljepanna, nibe. Veckomagasin pellets
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Att bara skaffa en längre fallrörsslang fungerar inte, Du måste i så fall ha en längre skruv. Ska du flytta förrådet en meter blir det då en skruv som är dubbelt så lång som den nuvarande, 3 meter.
Då får du i stället problem med ojämnare matning och mer spån som aldrig följer med hela vägen upp utan cirkulerar mellan förrådet och nedre delen av skruven.
Jag skulle behålla nuvarande lösning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag instämmer med nyman.

Det går att förlänga plaströret med 75 mm avloppsrör, men du måste köpa en längre spiral som finns i metervara. Går kanske att få tag på en begagnad 2,5 meters skruv på Blocket. Resultatet blir dock ojämnare matning.
Jag hade en 2,5 m skruv från början men skaffade en separat doserskruv för bättre matning. Det blev en dyr lösning fast ibland nödvändig.

Bäst funktion blir det med en så kort skruv som möjligt.

Hur har du dragit sladden till skruvmotorn? Verkar ligga farligt nära den varma luckan och brännaren.
Stor risk att den smälter och orsakar kortslutning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Jonka15
Frö

Inlägg av Jonka15 »

Tjena!
Tack för bra svar, Skulle man kunna förlänga fallrörsslangen litegrann tex 50 cm för att bara kunna flytta magasinet en bit bakåt? Om jag ser till att vinkeln på slangen är så pass brant så det inte fastnar pellets påväg ner i brännaren förstås?! Då slipper jag också att förlänga skruven, hade vart bra!

Sladden hängdes upp så för att få en finare bild, dock är bilden allt annat än skarp. :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Tja... det är väl bara att prova sig fram.
Kan dock inte se hur det skulle gå till, då skruvutloppet behöver komma högre upp.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vad i hela friden har ni för skruvar som inte klarar ett par meters längd?
Skriv svar