Hur många grader har ni mellan till- och frånslag?

Skriv svar
Frisse Frisén
Entusiast!

Hur många grader har ni mellan till- och frånslag?

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag kan ställa min på 10, 15, 20 och 25 grader. "Fabriksinställningen" är 15 grader.

1. Vad är mest ekonomiskt? Finns det nån "schabloninställning" eller skiljer det för mycket beroende på kombination panna/brännare osv?

2. Är det en bra idé att stänga spjället i pannan lite i väntan på motdragsluckan? Jag har nu en rökgastemp på 335 grader :shock:
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Jocke.t
Gallringsobjekt

Inlägg av Jocke.t »

Jag kan inte ställa så stor intervall på min panna, så jag kör med en startfördröjning på min brännare, så det är ju lite olika grader beroende på framledningstemp mm. Men jag ligger mellan 87-60 grader som minst, vet inte om det är optimalt men jag håller fortfarande på och trimmar in brännare och panna.

Dina rökgaser låter väldigt höga tycker jag, dom ska ligga runt 200 grader för att inte elda för mycket åt kråkorna :D

När jag fick min motdragslucka fick jag sätta tillbaka en av turbulatorerna för att få ner rökgastempen lite, men jag ligger ändå över 200.

//Jocke
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

kör mellan 67-82 grader nu får se om jag ändrar när det blir kallare :)
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
olle67
Fröträd

Inlägg av olle67 »

Min slår på vid 62 och av vid 78, men temperaturen stiger till 85-88 grader på eftervärmen.
Då har jag kopplat bort lågeffekt läget och har inställningen för en hysteres på 10 grader.
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
snillet
Pannrumstomte!

Re: Hur många grader har ni mellan till- och frånslag?

Inlägg av snillet »

Frisse Frisén skrev:Jag kan ställa min på 10, 15, 20 och 25 grader. "Fabriksinställningen" är 15 grader.

1. Vad är mest ekonomiskt? Finns det nån "schabloninställning" eller skiljer det för mycket beroende på kombination panna/brännare osv?

2. Är det en bra idé att stänga spjället i pannan lite i väntan på motdragsluckan? Jag har nu en rökgastemp på 335 grader :shock:
Vilken tempdiff du kan ha får man testa sig till, beror på hur mycket huset och du(varmvatten) förbrukar i förhållande till hur mycket vatten det finns i pannan och hur lång tid det tar för brännaren att värma upp detta.

1. innan pannan kommer ned så långt i temp så att varmvattnet blir för kallt (ca 50 grader för att hålla undan legionella, min åsikt..) så skall brännaren ha börjat värma upp vattnet igen. Vanligen brukar det innebära cirka 60-65 graders starttemp på brännaren och 80-85 gaders stopptemp. Så börja med att testa på 20 eller 25 i tempdiff å 60 graders starttemp. Att värma över 80-85 grader ger oftast bara en massa rökgasförluster enligt vad jag själv och flera andra på forumet upptäckt.

2. Stänga spjället kan nog va lite vanskligt...du riskerar nog snarare å få in rök vid uppstart då, inte så trevligt *håller för näsan*, det är inte i slutet av eldningen som du får den rökgastempen ? (se 1.).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag har haft en hel del driftstopp de senaste dagarna (eftersom jag naturligtvis inte kunde låta bli att pilla på installatörens inställningar :oops: ). Jag fick nämligen en stark känsla av att han ställde in det hela på det sätt som var bekvämast/mest driftsäkert för honom.
Trots att jag återställde inställningarna till det som installatören hade ställt dem på, så krånglade det iaf.

Man blev ju då tvungen att ta fram manualen och såg där att för att få ut sina 20 kWh så ska man ha en driftdos på 420 gram under en testperiod på 6 minuter. När jag mätte upp hans inställda driftdos så fick jag endast 315 gram :? Nu har jag på fulleffekt en temp på 400 grader och nedeldningseffekt 330 grader.

Skälet till hans inställning var förmodligen att få ner tempen lite (den var på 335 grader på fulleffekt innan jag ändrade driftdosen).

Finns det några små trix man kan ta till, utöver motdragslucka, för att få ner tempen lite? En liten "huva" på skorstenen eller nåt?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
per-ole
Gallringsobjekt

Inlägg av per-ole »

Har själv en CTC Total -79 men med en EcoTec A3 i och ligger på en temperatur ut på 165-190 grader. Har två baffelplåtar i, hur många har du? En plåt uppe i "taket" vid utlopp mot skorsten och en i underkant på vedinkastluckan med en springa mot pannväggarna på ca 15mm sammanlagt på sidorna.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Min panna är fabriksinställd på 73-80grader men innan tänd proceduren är klar ligger panntempen på cirka 65-68 grader.
Och när den stannar stiger tempen till 82 grader, jag kör nu på läge 2 på brännaren med en rökgastemp på 120 grader. :?
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
snillet
Pannrumstomte!

rätt ut ?

Inlägg av snillet »

Undrar om inte CTC total har rökgasväg i princip rätt upp i eldstaden cirka 50cm för att sedan gå tvärt till höger 20-30cm å sen ut i rökröret ?

Har för mig att den är ruskigt lik CTC 265B (som jag växte upp med...) Den ser ut på det viset i "ved" eldstaden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar