Stopp i fallröret en bit upp
Stopp i fallröret en bit upp
Jag har de senaste tre veckorna fått stopp varannan dag beroende på att pelletsen fastnar en bit upp i fallröret och blir kvar där. Har aldrig under de tre åren jag eldat varit med om liknande och nu händer det varannan dag. Någon som varit med om liknande och vet vad det beror på?
Panna Pellmax UB -13, Brännare Viking bio 20 och solfångare
Ackumulator Aqualux CU 500 + gammal Diom 500 utan beredare
Magasin 3,5 ton + värmebaronens bulkförråd vid pannan
Värmer 250 kvm + källare
Värmer 250 kvm + källare
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Re: Stopp i fallröret en bit upp
Menar du fallröret eller slangen?
Att det fastnar i slangen kan ju exempelvis bero på för dålig vinkel/fallhöjd eller spån/finfraktioner. Läste också om någon som haft problem med väldigt lång pellets (7-8 cm).
Står det pellets i fallröret så brukar det ju bero på att matningen är högre än vad brännaren rår med att förbränna..
Har du ändrat något nyligen?
Att det fastnar i slangen kan ju exempelvis bero på för dålig vinkel/fallhöjd eller spån/finfraktioner. Läste också om någon som haft problem med väldigt lång pellets (7-8 cm).
Står det pellets i fallröret så brukar det ju bero på att matningen är högre än vad brännaren rår med att förbränna..
Har du ändrat något nyligen?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag menar fallröret som sitter på brännaren, men en dag fastnade faktiskt även pelletsen mitt i slangen. Vinkeln har inte ändrats och pelletsen har samma storlek som alltid 8-16 mm. Jag har inte gjort något speciellt.
Värmer 250 kvm + källare
Värmer 250 kvm + källare
Jag får samma effekt om jag har åt helsike för mycket spån i förrådet, spån funkar som klister och binder ihop eländet så det kan fastna mitt i slangen.
Spånet pressas ihop av skruven på väg upp och sen trillar en stor klump till slut ner i slangen och då blir det stop där den fastnar.
Kan inte komma på något annat som kan vara orsak.
Spånet pressas ihop av skruven på väg upp och sen trillar en stor klump till slut ner i slangen och då blir det stop där den fastnar.
Kan inte komma på något annat som kan vara orsak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tack för era svar!
Det fanns en parameter som jag inte trodde hade någon betydelse, sotaren hade varit där när problemen började. När jag studerade närmare så såg jag att Start mängden hade ökats till nästan max. Efter att ha ställt tillbaka den på ursprungsläge så funkar nu pannan igen utan att det fastnar pellets i röret.
Det fanns en parameter som jag inte trodde hade någon betydelse, sotaren hade varit där när problemen började. När jag studerade närmare så såg jag att Start mängden hade ökats till nästan max. Efter att ha ställt tillbaka den på ursprungsläge så funkar nu pannan igen utan att det fastnar pellets i röret.
Värmer 250 kvm + källare
Värmer 250 kvm + källare
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Skönt att driftsproblemen upphört.
Men att det skulle bero på att startdosen låg på max låter ju långsökt i mina öron. Att den skulle kunna fylla röret låter orimligt.. Då måste brännaren gå extremt fet (få på tok för mycket bränsle i förhållande till luft) så att det på så sätt successivt byggs upp.
Men att det skulle bero på att startdosen låg på max låter ju långsökt i mina öron. Att den skulle kunna fylla röret låter orimligt.. Då måste brännaren gå extremt fet (få på tok för mycket bränsle i förhållande till luft) så att det på så sätt successivt byggs upp.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).