Aha Radiatorventiler

Skriv svar
d_anders
Energiprofet!

Aha Radiatorventiler

Inlägg av d_anders »

Tjo
Bytte lite insatser idag. Gick bra att byta ut mina gamla naf när jag väl fick loss dem (fy tusan vad de satt). Dock gick jag på pumpen (och en del vatten sprutade) när jag lite snabbt skulle byta min aha-insats. Det visade sig nämligen att den nya insatsen inte passade!

Jag har köpt en 480 52 43 som har dn10, men den gamla insatsen hade ett par mm mindre diameter på gängorna. Kan det vara r8 och säljs det utbytesinsatser till sådana? På själva ventilhuset står det dels aha sis och även 10, så jag tänkte att dn10 ska nog passa, men tji fick jag.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Aha Radiatorventiler

Inlägg av Stegatorparn »

Antar att du kollat i MMA´s ROT-bok. http://www.mma.se/wp-content/uploads/20 ... 14_web.pdf

Din ventil är DN 10 men AHA gjorde ett antal modeller genom åren och det finns kanske inte någon insats till just din ventil.
Är inte särskilt jobbigare att byta hela ventilhuset, så vet du att det passar ihop med termostaten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!

Re: Aha Radiatorventiler

Inlägg av d_anders »

Ja, får väl köpa ett nytt hus och byta vid tillfälle. Jag försökte skruva in den för stora insatsen några gånger innan jag fick inse att den inte passade. När man håller den mot huset och försöker vrida på den så blir sprutar vattnet åt alla håll. Som tur var så var det i tvättstugan 8)
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar