Maxthermostat ofta

mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

Jag ringde Effecta idag. Frågade lite och han var helt frågande till att det kunde vara pannan som var fel på. Den tar bara emot värme från brännaren fick jag veta. Jo, förvisso men maxthermostat sitter ju på pannan? Jag måste ju nollställa den för att kunna köra brännaren igen. Effecta tyckte det något jag skulle ta med Ecotec. Jag ringde då till en ecotec servicekille som jag haft kontakt med tidigare och han tyckte det lät väldigt konstigt att Effecta skyllt på brännaren. Han hade tydligen bytt ett knippe sådana där mexthermostater. Service killen trodde dock att brännaren stannade för sent, den brukar stå på 82 grader när det inte är för kallt, annars brukar den stanna på 80, på sommaren, 84 c:a Han tyckte jag skulle sänka stopp temp till 75?? Lät väldigt lågt men han sa att han inte visste någon som körde upp till 82.

Det underliga är ju faktiskt att jag haft pannan i många, många år nu. Den har först nu börjat lösa ut på maxthermostat och maxtemp är aldrig ändrad. Vare sig Effecta eller Ecotec kunde alltså svara på detta när jag frågade. MYCKET MÄRKLIGT??

Jag kom mig aldrig för att fråga Effecta om man kunde köpa en maxthermostat av dem. Ecoteckillen trodde inte jag kunde göra det som privatperson. Var får man isf tag i en sådan och HUR byter man den? Sitter det nån tråd nedstucken i pannan nånstans? Jag är inte elektriker, är det starkström eller nått man bara dör lite av?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av danei »

Det är fortfarande inte en termostat.
I mitt förra inlägg har du länkar till två ställen som säljer till privatpersoner. Söker du på överhettningskydd så kommer du att hitta fler.
Det handlar om nätspänning, så man ska veta vad man gör om man pillar på det. Det går absolut att ta livet av sig om man gör bort sig.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av Eldvin »

Om det är ett överhettnngsskydd så riv ut de å sätt in ett nytt.Till vissa pannor finns det inte från början så men får eftermontera.Dom kostar ca 300 tror jag. Det är samma till de flesta pannor. Dom säljs även i en plastlåda för en tusing! Dyr plastlåda.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

Tack för det, jag missade länkarna, kikade nu, det verkar ju vara görbart. Får se om det blir nån skillnad nu när jag sotat idag. Den var inte billig men som tur var kostade den ju inte 3000 iaf. Man får vara glad över det lilla...

Ursäkta att jag kanske benämner det fel men jag beskriver det fel jag får i displayen till brännaren. Där står det maxthermostat. Om det är en thermostat eller inte, det kan vi lämna därhän, är mer sugen på att slippa de stopp den orsakar. Återigen tack för input.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

Har inte hunnit lösa problemet med att pannan stänger av sig och överhettningsskyddet träder in med larm på brännaren. Jag ringde den killen som brukar serva min brännare och han hade inte möjlighet att komma och hjälpa mig men jag får väl försöka med hans ide om att sänka stopptempen för brännaren.

Min fråga till er som har lite koll på Bioline20 brännare. Hur ändrar jag denna inställning? Sitter och kikar i manualen för brännaren och det finns något de kallar för "drift temp", "den temp som brännaren försöker upprätthålla", är det den han menar? Hur gör jag ändringen? Vore tacksam för lite guidning.

Vad tror ni, kan det lösa problemet eller är det bara att förlänga lidandet?

Glad påsk på er.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
kimppe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 10:41

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av kimppe »

Hej mt4base,

Har du fått ditt överhettningsskydd att fungera?
Jag har en Effecta 220 också och hade en tid besvär med att överhettningsskyddet slog av.
Överhettningsskyddet hänger ihop med pannan men jag löste mitt problem med att sänka på panntemperaturen då brännaren slutar värma i brännarens inställningar.

Från överhettningsskyddet går det en sensor ner i ett av dykrören (kanske det heter så). Från brännaren går det en egen sensor ner i ett av dykrören. Pannans temperaturmätera har sedan ännu en tredje sensor som går ner i ett av dykrören. De ligger inte nödvindigtvis på samma höjd och är inte heller nödvändigtvis lika kalibrerade - alltså kan de ge olika temperaturer vid ett givet ögonblick.

Om det blir glödande pellets kvar i brännaren eller asklådan när brännaren slutar elda kan värmen stiga ännu en del i pannan efter eldningen. Då kanske temperaturen vid överhättningsskyddets sensor hinner stiga över 92 grader (eller vad det är inställt på) trots att brännaren slutar elda vid en lägre panntemperatur.

Om problemet kommit som du säger efter flera års eldande så låter det som om du skulle behöva ett nytt överhettningsskydd.

Panelen på Effecta 220 är enkel att öppna och följa kablarna från överhettningsskyddets återställningsknapp.
Janfire NH Mody brännare, Effecta 220 panna, Seltron Promatic styrning, en gammal bärbar med XP som loggar allt den orkar. 150 kvm i 2 plan (värme-element) + 90 kvm källare (golv-värme i dushrummet) byggt 1946 med 10 cm kutterspån i väggarna.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

Kimppe:
Felet har kommit och gått faktiskt. Nu sista veckorna har det varit jämnare utetemp men problemet dyker nog snart upp igen misstänker jag. Har varit ute och rest och inte hunnit ta i problemet. Är inne på att testa det du säger, att sänka stopptemp på brännaren så man inte kommer över överhettningsskyddets övre gräns i vanlig drift. Det kan ju vara som så att nån givare flyttat sig på ett ogynnsamt sätt och på det viset gjort enheten känsligare. Hoppas kunna få lite input av Roli här på forumet med inställningen av brännaren då jag inte har koll på hur man gör sänkningen av stopptempen. Säkert enkelt men jag vill inte råka ändra något av misstag.

Hoppas kunna få lite fason på detta om andra saker som behöver tid och kraft kan lugna sig en aning... :?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av Roli »

Hur har det gått? Fick justerat stopptempen för brännaren?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar