Hej! Jag blev pelletseldare för ett drygt halvår sedan i o m flytt till nytt (gammalt) hus. Här satt det en Pellx-brännare i en CTC V25, installerad någon gång i slutet av förra århundradet om jag förstått saken rätt. Nu har brännaren dött - vet inte riktigt vad som hänt, men i o m att det är urgammal och inga moderna reservdelar (som tändelement och stopplåt) passar tänker jag inte heller ta reda på det. För att göra det så enkelt för mig som möjligt att byta sökte jag upp en nyare Pellx på blocket och fann en 06:a i bra skick till bra pris.
Själva monteringen verkar mycket riktigt väldigt smidig, men det är ju en del som ska ställas in också. Bl a driftdosen pellets, och den beror på vilken tillförd effekt man vill ha i pannan, vilket i sin tur beror på vad man har för panna. "Vilken effekt man ska välja beror på vilken panna som brännaren monteras i och fastigheten effektbehov". Är det någon som vet hur man tar reda på det här.
Den nya brännaren är en Pellx 20 kW Gordic, pannan är alltså en CTC V25 FG från 1996.
Tacksam för svar!
Ställa in driftdos Pellx/CTC
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Ställa in driftdos Pellx/CTC
Vilken effekt du behöver beror först och främst på hur stort och välisolerat hus du har.
Din skorstens utförande och höjd har också betydelse.
Din brännare går bäst vid 14-15 kW effekt men kan ge max 25 kW. Högre effekt sliter på materialet.
Pannan klarar max 32 kW så den utgör ingen begränsning.
Det viktiga är rökgastemperaturen, beroende på hur din skorsten ser ut.
Finns det ett rostfritt insatsrör i skorstenen, kan man köra så låg rökgastemp som möjligt.
Är kanalen murad, skall temperaturen 1 m ner från toppen inte understiga 70-80° när brännaren skall till att stoppa. Det brukar motsvara c:a 140-180° vid pannan.
För att få hög verkningsgrad vill man ha låg rökgastemperatur och krama ur så mycket värme som möjligt.
Din skorstens utförande och höjd har också betydelse.
Din brännare går bäst vid 14-15 kW effekt men kan ge max 25 kW. Högre effekt sliter på materialet.
Pannan klarar max 32 kW så den utgör ingen begränsning.
Det viktiga är rökgastemperaturen, beroende på hur din skorsten ser ut.
Finns det ett rostfritt insatsrör i skorstenen, kan man köra så låg rökgastemp som möjligt.
Är kanalen murad, skall temperaturen 1 m ner från toppen inte understiga 70-80° när brännaren skall till att stoppa. Det brukar motsvara c:a 140-180° vid pannan.
För att få hög verkningsgrad vill man ha låg rökgastemperatur och krama ur så mycket värme som möjligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Ställa in driftdos Pellx/CTC
Tack för snabbt, utförligt och lättbegripligt svar!