Plocka ur brännaren vid sotning
-
- Entusiast!
Plocka ur brännaren vid sotning
Tisdag 24/3 kommer sotaren och ska sota. Ska ju stänga av brännaren på morgonen. Ska jag plocka ur den också och ställa brevid eller ska jag låta den sitta kvar? Tänkte på om det blir mycket skit ned sedan när sotaren rensat skorsstenen som kan sätta sig i brännarröret.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006
Re: Plocka ur brännaren vid sotning
Brännaren skall vara avstängd när sotaren kommer.
Minst 1-2 timmar före utsatt tid brukar min sotare skriva på den lapp som skickas ut med sotningstiden.
Du skall inte demontera brännaren, för då kommer det att komma ut sot i pannrummet när han kör rensningen av pipan.
Minst 1-2 timmar före utsatt tid brukar min sotare skriva på den lapp som skickas ut med sotningstiden.
Du skall inte demontera brännaren, för då kommer det att komma ut sot i pannrummet när han kör rensningen av pipan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Entusiast!
Ok jo det vet jag om avstängningen. Det var som jag misstänkte då. Jag får aska ur brännaren efter han varit där helt enkelt.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006
Gör en plugg som du kan sätta i hålet istället för brännaren.Sen askar du ur brännaren och ställer den åt sidan så är det bara att stoppa tillbaka då Sotarn åkt.