Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av luppg »

Tror den digitala termometern är lite trött innan den börjar visa riktiga siffror, brännaren måste varit i drift en ordentlig stund, sedan vet jag inte hur korrekt den är ändå :) Ska nog dubbelkolla min med en extra termometer vid tillfälle.

Sommarläget har jag inte aktiverat än, funderar på det automatiska, då ställer man ju bara en temperatur då det ska aktiveras, t ex om utetempen varit högre än 18 grader i mer än en timme, då drar den igen shunt och slår av cirkulationspumpen, för att sedan motionera dom dagligen vad jag fattat det. Ska bli intressant att testa.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Kolla gärna vad du har för rökgastemp i din display luppg. :) Bra att ha nåt att jämföra med.
Så här i maj går ju inte pannan så himla länge verkar det ju inte som, utan ganska korta cykler..?

Hur fungerar egentligen sommarläget? Jag menar, värmekurvan borde väl justera detta ändå egentligen? Är det varmt ute så värmer inte pannan elementen? Det är väl ungefär samma sak som sommarläget, eller tänker jag fel? Jag tänkte också sätta min på automatisk (sommarläge) och på typ 17-18 grader.

Ytterligare en fråga; Varmvattnet värms ju upp av pannan också, men hur justeras det egentligen? Styrs det också av framledningstempen? Vad jag förstått pratar man bara till radiatorerna för framledningstempen?
I varmvattnet som man duschar och använder i kranen vill man ju ha väldigt hög temp (+60 grader iaf) för att inte få besvär av legionellatillväxt t.ex. Har inte riktigt sett några inställningar för det ?

Kanske korkade frågor... :P


Ytterligare en sak jag kom på;
I min viking bio-manual står det att det inte är rekommenderat att elda pellets på sommaren utan istället köpa till en varmvattenberedare med el och stänga av hela pannan och inte köra den förrän till hösten igen.
Tvärtom står det ju i pellmax-manualen, pannan ska ju helst gå hela tiden för att den ska kunna motionera sig så inget bekar igen. I sommarläget t.ex. så kör den ju regelbundet de saker som behöver motioneras för att det inte ska beka igen.. Om man stänger av pannan helt så står ju allt still.. Lite konfunderad.. Det är ju värmebaronen som bygger både pannan och brännaren så de borde ju vara skriva samma sak i manualerna kan man ju tycka..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av tillberg »

Sommarläget verkar vettigt för dem som ännu inte skaffat en elberedare för varmvattnet.
Som sades: Stänger shunten så inget vatten går ut till elementen och stänger av cirkulationspumpen. Stänger man av pannan helt för sommaren bör man motionsköra cirkulationspumpen några minuter ibland så den inte fastnar.
Elda pellets hela sommaren för varmvattnet lönar sig nog bara om man har en mycket stor varmvattenförbrukning. Elpatronen i pannan ska man låta bli för då får man stora värmeförluster. En separat varmvattenberedare är det bästa för de flesta.
Har du en Pellmax CU så är det ett kärl av koppar (CU) inne i pannan som värms upp av pannvattnet. Pannvattnet ska hållas vid en temperatur kring 68-86 grader för att undvika rost i pannan. Eller då stänger man av pannan helt.
Shunten blandar pannvatten med återloppsvatten från elementen så det blir en lagom framledningstemperatur.
Som sagts redan så spelar framledningstemperaturen ingen större roll vid pelletseldning, det är värmepumpsägare som har det problemet.

Allt står redan i gamla trådar men för mig tog det ett halvår innan jag läst in mig på allt och skaffat en elberedare. :)
Eurofire M3 i en ctc1100
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av luppg »

Senast jag kollade i displayen, så stod det 116 grader i rökgastemp och det var väl inne i full drift, i högeffektsläge.

Ringde värmebaronen tidigare idag för jag var också nyfiken, Sommarläget stänger shunten helt och slår av cirkulationspumpen, sedan kör pannan vidare på sitt valda läge, pellets om du har det, eller el. Den motionerar shunt och cirkpump med 12 timmars intervall. Det finns ett manuellt läge där du helt enkelt aktiverar det, eller ett autoläge, då kopplas sommarläget in när utegivaren har stått på en temp som du anger eller högre i minst en timme, går tempen ner så återgår pannan till normaldrift. Du behöver alltså inte själv hålla koll och vrida på shunt och motionera cirkulationspump, pannan sköter det åt dig

Så sommarläget då är värmekurvan ointressant och innegivare mm om man nu har det.

Har själv alltid kört med pellets på sommaren för att det torkar ur källaren bra, annars blir det väl rått i mitt hus, kommer fortsätta med det och enl Värmebaronen så är det bara att köra pellets, gå efter pannans manual. Den pellets som gick åt under sommarperioden med gamla pannan var inte mycket, gick nog en pall mellan maj-oktober, blir intressant och se skillnaden i år.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av jumpingtiger »

Det är riktigt, framledningstemperatur är föga viktigt om radiatorventilerna fungerar :)

Som msh16 säger verkar pannan vara effektiv vid full effekt på brännaren så du kan skita i min rekommendation. En annan sitter ju med en gammal oljepanna ;)

Angående skorstenen skulle jag kolla om du har insatsrör. Annars känns det som installatören hade höjt rökgastemperaturen.
Ju effektivare panna man har desso mer värme plockar den ur rökgaserna för att värma vattnet i pannan. Så har du låga 110 grader är det en effektiv panna och du sparar många slantar att inte elda för kråkorna.

Angående att det skall vara minst 80 grader i skortstenen är för att daggpunken för rökgas ligger vid ca 70 grader - det är då det kondenserar och fräter i skorstenen. Men har man dragregulator så späds rökgaserna och daggpunkten sjunker till ca 50 grader.
T.ex. i min panna har jag en rökgastemp på 180-200 men efter dragregulatorn 60-70. Uppe vid mynningen på skorstenen ca 27 grader. Men får ingen kondens för att luften är utspädd.
Har man dragregulator är det onödigt/värdelöst att sikta på 80 grader i mynningen.

Oj, blev lite sidospår :D

Om du har insatsrör behöver du inte bry dig alls om rökgastemperaturen, förutom om den är för hög som visar att pannan behöver sotas :wink:
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av msh16 »

I stort sett alla pelletseldare har dragbegränsare. Rekommendationen 80 grader en meter ned i skorstenen gäller vare sig man har dragbegränsare eller inte.
Vissa självutnämnda experter anser att man ska elda länge och med toklåg effekt och då har det här med dragbegränsaren blivit något som man tröstar sig med.
Konstigt att de mest udda grejor som finns alltid ska tas med när man ger rekommendationet till pelletsnybörjare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av Erik_73 »

Widde om du har en murad skorsten så ska du kolla så det inte finns kvar fukt i skorstenen efter att brännaren eldat klart, vad temperaturen i skorstentoppen är spelar mindre roll, det viktiga är att det inte är kvar fukt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Okej, ska kolla det Eric_73. Skorstenen ska besiktas den 1:a juni tillsammans med pelletspannan så jag gissar att det går bra att vänta till dess.

Jag lägger upp lite bilder under dagen så ni kan se hur min anläggning ser ut. Jag har ingen aning om jag har en murad skorsten eller insats i den.. Gissningsvis är den väl murad, vad kan man annars ha?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av Erik_73 »

msh16 om man inte har fukt i skorsten efter bränncykeln men tempen bara är 65grader, varför höja effekten eller korta turbulatorer för att höja temperaturen i skorsten????.....80grader är säkert ett minimum vid eldning av surved
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av danei »

Rekomendationen om 80grader gäller naturligtvis inte om dragregulatorn späder rölgaserna.
En lägre effekt ger en bättre verkningsgrad på pannan. Men det förutsätter att brännaren är effektiv på låga effekter, vilket de sällan är. Till det tillkommer risken för kondens när man höjer verkningsgraden.
Det är flera parametrar man måste ta hänsyn till.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av nyman »

Finns inga självklarheter i det här området som gäller att elda med för låg effekt på brännaren. Mest drömmar och feltänk.
Späder dragbegränsaren ur den varma rökgasen med kall källarluft så sänks daggpunkten dramatiskt och kondens uppstår vid en lägre temperatur.
Vid riktigt låg effekt öppnar inte min dragbegränsare alls och hur ska den då kunna späda ut rökgasen.
En del lågeldare på forumet har till och med påstått att dragbegränsaren "torkar ut" skorstenen efter avslutad eldningsperiod. Min dragbegränsare är helt stängd när brännaren inte går fastän jag eldar normalt med normala rökgastemperaturer så att skorstensstocken är ordentligt varm.
Den ena fantasin läggs till den andra för att understödja en i grunden tvivelaktig tankegång.

Låg effekt och för låga rökgaser innebär också låg överföring av värme till skorstenen som också värmer huset och framför allt den känsliga vinden.
För låg effekt, låga rökgaser, låg överföring av värme till skorstenen innebär också långa perioder av värmeutsläpp i skorstenstoppen. Högre effekt ger att en större andel av rökgasvärmet kommer till nytta då det överförs till skorstenen och vinden och en tidsmässigt kortare period av värmeutsläpp från skorstenstoppen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av Honda »

Jag tänkte berätta hur min anläggning fungerar, men det är tydligen något jag har fantiserat ihop så jag låter bli... Nymans referensanläggning är alltså det enda sättet som finns att elda pellet, och min har troligen aldrig ens existerat... :lol:

Jag har tidigare väldigt noggrannt förklarat varför man har exakt samma energiförlust genom skorstenstoppen vid låg effekt och lång gångtid kontra hög effekt och kort gångtid, om temperaturen är samma. Vad är det du inte förstår?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av Honda »

Inte för att jag direkt väntade mig något svar av nyman, men här kommer en extremt enkel förklaring i alla fall:

Tänk dig att du spolar ut 10 liter 50 grader varmt vatten direkt i avloppet. Hur mycket energi har du spolat bort? Spelar det någon roll om du spolade ut hela mängden på 1 minut eller om det tog två minuter?

Rätt svar är: tiden spelar ingen roll, samma mängd energi far ut i avloppet i båda fallen.

Byt sen ut vattnet till rökgas och avloppet till skorstenen så förstår du sammanhanget.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av Erik_73 »

Att Nyman ska förstå detta enkla är jag högst tveksam till, har man en murad skorsten och inget fukt kvar när eldningen är avslutad så är det bra, vad termometern visar är skit samma
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Sådär ja, det var ett tag sedan jag var här senast men nu börjar det bli vinter och dags att mecka med pelletspannan igen. Den har tuffat på hela sommaren och nu till vintern har jag haft en servicetekniker här och kollat igenom brännaren o.s.v och ställt in den lite.
Har även köpt 2 ton pellets till mitt janfire-förråd så det är laddat och klart. Ska bli intressant och se hur länge denna laddning räcker..
Hur länge räcker 2 ton pellets för er ?

Angående pratet om rökgastemperaturer i skorstenen så har jag ett insatsrör insatt i skorstenen, så röken når alltså inte den murade delen och kondens i skorstenen borde således inte vara ett problem?

Jag har förhållandevis låga rökgastemperaturer från pannan, har noterat runt 112 grader som högst..
Nu på fredag kommer en servicetekniker och ska göra en rökgasanalys så får vi se så allt ser bra ut. Sist han var här så funkade inte instrumentet ordentligt, så nytt försök på fredag. :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Skriv svar