Pannan har plötsligt slutat fungera

Skriv svar
nyburgaren
Späd planta

Pannan har plötsligt slutat fungera

Inlägg av nyburgaren »

Hej!

Har precis köpt vår första villa, är 21 och är inte så påläst om just pannor, har läst manualen och förstår ungefär allt som står där.

Förra veckan så skulle jag elda i pannan efter ett uppehåll och märkte att pelletsen var blöt. Jag tror att det är sprinklersystemet som satt igång och släckt elden av någon anledning.

Nu har jag tömt pannan på blöt pellets och skruvat ut all pellets manuellt. Har testat att lägga i ny pellets.

När jag eldar med nya pelletsen brinner det bra, men pannan går inte upp i temp. eldade säkert en timme sist och pannan kom bara upp i 30 grader. Förut hade jag 80 grader utan problem, men nu vill den inte upp.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Har inte testat så mycket, då jag är nybörjare som sagt.

Pannan är en Baxi Multiheat och är installerad 2005.

Har tillgång till kamera och allt om ni behöver bilder. Är tacksam för all hjälp!!
Senast redigerad av nyburgaren den tis 09 jun, 2015 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
FRS05
Energiprofet!

Re: Nybörjare med problem!

Inlägg av FRS05 »

Är det så att du fortfarande har på värmen på elementen? Då kan ta det rätt lång tid innan den får upp värmen i elementen. Har du stängt av shunten som går till elementen? För jag antar du inte behöver köra värmesystemet utan bara är ute efter att kunna ha varmt vatten?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
nyburgaren
Späd planta

Inlägg av nyburgaren »

Tack FRS05 för ditt snabba svar!!!

Testade stänga shunt och stänga av elementen, fick efter 2,5 h eldande upp panntempen till 80 grader.

Kanske eldar jag fel? Är ju manuell tändning och mestadels slocknar elden för mig om jag stänger locket, annars brinner det bra, men nu testade jag att medan elden brinner mata fram pelletsen längre fram i eldstaden med en spade när den kommit från skruven, då gick det att hålla pannan vid liv och rökgasen gick upp till 140 som mest och värmen började stiga långsamt, innan detta hade jag rökgas på 50 typ och det gick hur segt som helst.

Vet inte riktigt vad jag gör för fel, jag gör som det står i manualen, men får bara ett berg med pellets från skruven som släcker min pellets som jag tänt på. Oavsett om all pellets i kaminen brinner eller inte, så fort jag stänger locket till eldstaden och låter allt gå så slocknar det tillslut och vit rök kommer ut.

Det kanske är så lätt att jag måste öva på den manuella tändningen.
nyburgaren
Späd planta

Inlägg av nyburgaren »

Förra ägaren var här och försökte elda i pannan, men inte heller han fick igång den.

Han eldade precis som han gjort innan vi flyttade in, men fick inte upp rökgasen till mer än 55 grader och pannan kom heller inte upp i temp. Han hade ingen aning om vad det var.

Kan min lilla sprinklerolycka ha täppt till fläkten eller dylikt, så att pelletsen som kommer in inte får tillräckligt med luft? skruvtiden och alla andra inställningar är samma som när vi köpte huset.

Hoppas någon här kan hjälpa, ska ringa installatören till pannan med idag.
Wahligula
Prima virke

Re: Pannan har plötsligt slutat fungera

Inlägg av Wahligula »

Först av allt: Varför löste sprinklersystemet ut?
Har det bränt upp ngt? T.ex. fläkten eller dess styrning?
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
nyburgaren
Späd planta

Re: Pannan har plötsligt slutat fungera

Inlägg av nyburgaren »

Hej!

Vet inte varför sprinklern löste ut, jag har funderat på det en hel del, men inte kommit fram till något, kanske kan det ha varit p.g.a. risk för bakbrand? Rörmokaren var här för någon dag sen.

Visade sig att jag missat en grej när jag läste igenom manualen. Det fanns en luftkanal i botten av pannan som var full med vatten som behövde tömmas, pannan går bra nu!

Tack för all hjälp, riktigt bra med ett forum så man som nybörjare kan lära sig lite!!
Skriv svar