Maxtemperatur på shunten?

Skriv svar
frosten
Stor entusiast!

Maxtemperatur på shunten?

Inlägg av frosten »

Hej allesammans!

Jag tog med mig till rörmokaren en bit slang som är densamma som sitter dragen i min golvvärme för toa och hall. Det visade sig att de tror att den bara tål 60c framledningstemperatur. Pannan skickar ut ibland 80c om det är riktigt kallt.

Nackdelen är att golvvärmen inte går på egen shunt eller termostat. Går det på något vis att sätta max framledningstemperatur? Min nuvarande shunt styrning är en gammal rackare med analogt tidur och där man kan sätta gradvariationer, Sigmagyr Junior - den fungerar bra fortfarande.

Jag har trimventiler för golvvärmen, men blir svårt att strypa då det blir så olika variationer på framledningstemperaturen.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Maxtemperatur på shunten?

Inlägg av Stegatorparn »

Finns ingen möjlighet att maxbegränsa framledningstemperaturen på den gamla trotjänaren, tyvärr.
Det är väl ytterst sällan som shunten behöver gå fullt öppen. Normalt behövs inte mer än 60 - 65° ut, såvida du inte har nattsänkning. Då kan jag tänka mig att shunten skenar ibland för att komma ikapp på morgonkvisten. Ställ i så fall centralen på solsymbolen, ständig dagtemperatur, så blir regleringen jämnare. Det har visat sig att man inte sparar särskilt mycket på att låta temperaturen åka jojo.

Alternativet är en ny shuntstyrning eller bäst en separat shuntgrupp med styrning för golvvärmen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Ok tack! Ja bästa vore naturligtvis att installera egen shunt, men det blir otroligt mycket jobb p.g.a. hur installationen ser ut. Men jag får hålla lite koll.

När jag ändå har dig på "tråden" så tänkte jag höra om det finns någon risk med att stänga av sektioner på slingan?

Jag kan med ventiler stänga av framledningen till övervåningen, så att den inte skickar ut värme till golvvärme m.m under sommaren. Vill gärna ha lite värme på i ett av rummen i källaren. Jag ställer cirkulationspumpen på lägsta men det låter som att pumpen jobbar snabbare när jag stänger av till övervåningen?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

En golvvärme som inte går på en egen shunt och pump kan knappast funka särskilt bra va?
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Nä det är inget vidare. Funkar väl hyfsat när det är riktigt kallt men väldigt svårt att reglera med enbart trimventilerna, blir antingen för kallt eller för varmt. Det var så när jag köpte huset, men får göra om det den dagen jag renoverar badrummet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är inget problem att stänga någon slinga så länge pumpen inte jobbar mot stängda ventiler.
Sitter det inte termostatventiler på kvarvarande slinga/or är det ok.
Går också att ta bort en termostat på en radiator för att säkerställa cirkulation.

Med några stängda slingor minskar flödet genom pumpen och den behöver inte jobba så mycket utan snurrar "lättare".
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar