Ny dragning av rör till enskilt element?

Skriv svar
rsvanberg
Frö

Ny dragning av rör till enskilt element?

Inlägg av rsvanberg »

Hej!

Ska börja med att säga att jag är ny registrerad medlem här idag 8) Har dock varit här inne några ggr de senaste åren och hittat nyttig information om inställningar och renoveringar av min Viking Bio brännare som löst mina problem varje gång! -Tack på efterhand!

Har förhoppningar att någon av er kan komma med tips och råd ang omdragning av ett returrör från elementet på mitt badrum då det skall "renoveras".

Elementet på badrummet är kopplat vid sidan om de övriga elementen i huset (se bilder).
Denna lösningen är väldigt smart för min del då jag kan ha värmen på som jag vill på badrummet mot övriga huset. (Övriga huset styrs av motor-shunt och temp givare).

Bild
Bild

Den nuvarande returen går igenom min "duschhörna" längs golvet och ni kan kanske själva räkna ut hur det ser ut vid genomföringen genom väggen ut i pannrummet (inte vackert, ej tätt osv).

Tanken var att dra returen tillbaka samma väg som matningen kommer vilket ger en snyggare lösning och inga genomföringar i "duschhörnan".

Funderingar:
Cirkulationspump antar jag att jag behöver, vart sätter jag den? vilket flöde måste den klara?
Har idag en luftning i taket ovanför elementet som jag behöver lufta med ca 3 veckors mellanrum när värmen är på för att få värme, kan jag slippa detta?
Andra ider på dragning av returen?
Eller ska jag ta bort elementet och lägga in en el-slinga i golvet?

Kanske någon som har en liknande lösning att dela med sig av?

Tack på förhand!
/Richard
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Ny dragning av rör till enskilt element?

Inlägg av Stegatorparn »

Drar du returen som ny dragning, kommer inte självcirkulationen att fungera.
Sätter du in en pump i tilloppsledningen, blir den för stor hur liten pump du än lyckas få tag i och det blir inte särskilt energieffektivt. Har du dessutom en termostatventil på radiatorn, finns risk att pumpen går mot stängd ventil och kan bli överhettad.

Konstigt att det blir luft ståendes i tilloppsröret. Röret skall luta lite så ev luft går upp i expansionskärlet.

Är det en liten radiator du har på 100-200 W, så sätt in en handukstork med lämplig effekt.
Behövs en större effekt, pga fönster och kalla ytterväggar, kan elslingor i golvet vara ett alternativ.
Det går ju också att ansluta radiatorn parallellt med befintliga radiatorer och komplettera med handukstork om du vill ha värme sommartid när pumpen är stängd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rsvanberg
Frö

Inlägg av rsvanberg »

Tack för svar!
Röret lutar lite det har jag kollat, dock har jag ett trycksatt expansionskärl i mitt system, så luften har väl ingenstans att hitta ut..
Badrummet ligger i källaren mot en yttervägg och dålig isolering i golvet så det blir fort kallt.
Pannan värmer därför bara badrummet tills det blir såpass kallt att värmepumpen (luft-luft) som sköter resten av huset inte hänger med längre.

Kopplar jag in badrummets radiator parallellt med resterande får jag skippa shuntautomatiken antar jag för att få värmen till badrummet...
Effekten på radiatorn kan nog inte ersättas av en handdukstork, radiatorn är en enkelpanel 1 x 0,75 m så antar att effektbehovet här är ganska stort. Elslingor hade ju ökat komforten då golvet blir varmt, men oisolerat betonggolv är nog inte riktigt optimalt.

En annan lösning är ju el radiator, lätt att installera och justera effekten :idea:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju en lite besvärlig placering av badrummet.
Golvslingor är inte att tänka på om du inte tänker isolera golvet.
Radiatorn ger mellan 400 -700 watt beroende på hur ditt system är dimensionerat och hur huset är isolerat.
Är huset byggt före 1980 är det den högre effekten som gäller.

Du skriver inte vad du har för shuntstyrning. Kanske går att ställa en min. framledningstemperatur?
Har du termostater på alla raddar så kan det fungera utan shuntstyrning, men det blir bättre reglering att köra på kurva styrd av utetemperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar